Beyoncé stjal Svanesjø-koreografien: «Hun har gjort dette før og det er utilgivelig», sier Jo Strømgren..

FANTASTISK: Fantastisk og surrealistisk skriver Aftenposten om koreografen Alexander Ekmans oppsetning A Swan Lake på operaen lørdag. Dagbladet er mer behersket og savner en forankring i noe emosjonelt. Her den hvite og den svarte svane, som danses av henholdsvis Camilla Spidsøe og Melissa Hough, i en av de plaskvåte scenene fra andre-akten.. (Foto: Erik Berg)

FANTASTISK: Fantastisk og surrealistisk skrev Aftenposten om koreografen Alexander Ekmans oppsetning A Swan Lake på operaen i april for snaut to år siden. Dagbladet var mer behersket og savnet en forankring i noe emosjonelt. Denne uka kommer forestillingen tilbake på operaen i Bjørvika, samtidig kommer nyheten om at den internasjonale pop-stjerna Beyoncé har brukt mye av Ekmans koreografi i dansenummer på sin Formation-turne. Bildet viser den hvite og den svarte svane på oppsetningen i operaen i 2014. De danses av henholdsvis Camilla Spidsøe og Melissa Hough, i en av de plaskvåte scenene fra andre-akten. Ekstraforestillinger (få billetter) 17. og 20.juni 2016.. (Foto: Erik Berg)

«Over tid vil han føle dette som et innbrudd i sitt eget hjem»..

Se video her..

(Publisert 11.april 2014 kl. 13.10, sist oppdatert onsdag 25.mai 2016 kl. 16.45)

KOPIERT?:

KOPIERT?: Alexander Ekman mener Beyoncé kan ha kopiert koreografien hans i A Swan Lake. Den norske koreograen Jo Strømgren er ikke i tvil.. (Foto: NRK)

Den svenske koreografen Alexander Ekman mener Beyoncés danse-rutiner er påfal-lende lik hans egen koreografi til kritiker- og publikums-suksessen A Swan Lake, som kommer tilbake til den norske opera i dag, fredag, for en ny runde etter suksessen i 2014. Alle de 11 forestillingene som går fram til 20.juni er forøvrig for lengst utsolgt..

I  forrige uke la Ekman ut en video på Instagram der han kryssklippet sin egen A Swan Lake med danserutinene Beyoncé bruker under sin pågående «Formation»-turne. Ekman lot selv videoen stå uten kommentar, men budskapet var likevel klart: Her er det mange likheter, skriver NRK i dag.

Den kjente norske koreografen Jo Strømgren er en av dem som mener at Beyoncés dansetrinn er en kopi av Alexander Ekmans dansenummer fra A Swan Lake. – Ja, det er det altså, svarte han på spørsmål på NRK P2s Kulturnytt onsdag.

FORMATION TOUR: Hun har gjort dette før og det er utilgivelig, sier den norske koreografen Jo Strømgren om Beyoncé Knowles track-record når det gjelder hennes respekt for andre artisters og kunstneres arbeid. Her et bilde av Beyoncé fra hennes hjemmeside tatt under den pågående Formation-turneen..

FORMATION TOUR: Hun har gjort dette før og det er utilgivelig, sier den norske koreografen Jo Strømgren om Beyoncé Knowles track-record når det gjelder hennes respekt for andre artisters og kunstneres arbeid. Her et bilde av Beyoncé fra hennes hjemmeside tatt under den pågående Formation-turneen..

Jo Strømgren debuterte som koreograf i 1994 og har skapt en rekke forestillinger til scener verden over.
– Dette handler om Ekman, men jeg har opplevd flere ganger å bli plagiert av folk som er mye større enn meg selv så jeg vet akkurat hva han føler nå, sier Strømgren. – Jeg vet også at han over tid vil føle dette som et innbrudd i sitt eget hjem. Han kommer til å bli litt bitter og litt sur over tid.

Ekman forteller at han først fikk nyss om at Beyoncé lot seg inspirere av ham da et medlem av dansetruppen hennes tok kontakt.

– Jeg ble ringt opp av en av hennes dansere, som sa at de så på A Swan Lake som en referansevideo. Jeg tenkte «så kult at Beyoncé liker det jeg gjør», sier Ekman til NRK.

PLAGIAT!:

PLAGIAT!: Jeg vet at han over tid vil komme til å føle dette som et innbrudd i sitt eget hjem, sier den norske koreografen Jo Strømgren.. (Foto: NRK)

Mange likhetstrekk

Noen måneder senere så han et Youtube-klipp fra stjernens Formation-turné, og var overrasket over de mange likhetstrekkene.
– Det var en merkelig følelse å se mine egne ideer i et helt annet forum og med et kjempestort publikum, uten at jeg har vært en del av det. Jeg begynte å tenke på hva jeg kunne gjøre, og hvilke rettigheter jeg har. Jeg valgte å legge ut et klipp på Instagram for å vise hva jeg har gjort og hva de har gjort.

PLAGIAT?: Mange av dansetrinnene under Beyoncés Formation-turne er klar kopi av koreografien til "A Swan Lake", mener norske balletteksperter. Her et bilde fra Beyoncés hjemmeside..

PLAGIAT?: Mange av dansetrinnene under Beyoncés Formation-turne er klar kopi av koreografien til «A Swan Lake», mener norske balletteksperter. Her et bilde fra Beyoncés hjemmeside..

Ekman ville først og fremst starte en diskusjon om hvor grensene går mellom inspirasjon og plagiat.
– Hva finnes av rettigheter, hvor går grensen og hvem bestemmer når det er kopi og når det bare er inspirasjon? Det er en kjempeinteressant diskusjon, sier Ekman, som selv har bestemt seg for ikke å ta saken videre.

Ja, det er en kopi!

Strømgren er ikke alene om sin oppfatning av Beyoncés framferd.
– Akkurat på det klippet jeg har sett, så syns jeg det ser ut som en kopi, sier streetdanser Kimmy Iversen.
– Selve scenerommet og ideen tror jeg er ganske kopiert fra Ekmans dans, sier prorektor ved Kunsthøgskolen i Oslo, Merete Lingjærd.

Strømgren forteller at han opplever at det er en mye større grad av selvjustis innen samtidsdans enn i andre kunstarter.
– Det er det som er så interessant her. Enhver kunstart og kulturbransje har sitt eget forhold til originalitet og respekt for åndsverk. En god nyhet er at samtidsdans er en bransje med en høy justis. Man kan være ganske sikker på at det du ser er et originalt verk når man ser en danseforestilling. Om noen i vår bransje kopiere hverandre, så er det et kunstnerisk selvmord, sier han.

Vanskelige grenser

For Strømgren har det ikke noe å si hvem som kopierer verket ditt, selv om det er en av verdens største artister. – Spre nyheten og glem rettssak. Hun har gjort dette før og det er utilgivelig, sier Jo Strømgren.

Førsteamanuensis Irina Eidsvold Tøien ved Handelshøyskolen BI bekrefter at det kan være vanskelig å si hvor grensene går mellom inspirasjon og plagiat.

– Det må foreligge en gjengivelse av noen vernede trekk som ligger i det originale verket. Hvis man gjenkjenner disse spesielle trekkene, kan det være en kopi. Ifølge Tøien kommer slike saker sjelden opp for norsk rett.

– Det er sikkert en følge av at det er dyrt å gå til domstolene, og at det er vanskelig å påvise at det foreligger en krenkelse, fordi man også må påvise at man har eierskap til koreografien. Men først og fremst tror jeg det er et økonomisk spørsmål, og at grensen mellom inspirasjon og krenkelse er vanskelig, forteller Tøien.

Ville lage internasjonal storfilm

Det er ikke første gang Ekmans Svanesjø-forestilling har vært gjenstand for internasjonal oppmerksomhet. Etter oppsetningen på operaen i 2014 meldte NRK at det  nederlandske produksjonsselskapet «3 Minutes West» ville produsere en internasjonal helaftens kinofilm av oppsetningen i samarbeid med NRK, som sa seg interessert.

Drøyt to år seinere kommer oppsetningen tilbake, og ingen snakker om noen kinofilm..

Under bildet kan du lese hva anmelderne skrev etter premieren:

FIASKO: Svanesjøen hadde premiere på Bolsjojteatret i Moskva i 1877, med Tsjajkovskijs musikk. Det mange ikke vet er at originalversjonen var en stor fiasko og raskt ble glemt. Koreografen Alexander Ekman har tenkt seg hvordan den kunne ha vært.. (Foto: Erik Berg)

FIASKO: Svanesjøen hadde premiere på Bolsjojteatret i Moskva i 1877, med Tsjajkovskijs musikk. Det mange ikke vet er at originalversjonen var en stor fiasko og raskt ble glemt. Koreografen Alexander Ekman har tenkt seg hvordan den kunne ha vært.. (Foto: Erik Berg)

«Svanestupet,» skrev Dagbladet..

(Sist oppdatert mandag 28.april kl. 15.00: «Svanestupet» var tittelen på Dagbladet-anmelder Inger Merete Hobbelstads omtale av premieren på Alexander Ekmans A Swan Lake, og hun mente det ikke udelt positivt. ..Det som stiger opp av vannet på hovedscenen, er til dels blendende. Det vekker også visse savn.. om man ikke blir berørt, er det lett å bli både fornøyet og forført av dette skjelmske svanestupet, skriver Hobbelstad. Hun mener det er lite rom for dybde, for individualitet, og peker på at «Svanesjøen» også er en historie om kjærlighet og oppofrelse, med sterke hovedpersoner. Her får ingen slike tre fram, og den eneste parallellen som finnes til Odette og Sigfrid, er kort og parodisk. I orkanen av ideer savnes en forankring i noe emosjonelt, i et menneskelig møte, skrev Dagbladets anmelder..

Koreografen Alexander Ekmans variant av den klassiske Svanesjøen-balletten, A Swan Lake, er fantastisk og surrealistisk, et spektakulært show som bryter grenser, skrev Aftenpostens Maren Ørstavik. Koreograf Ekman og komponist Mikael Karlsson behandler det gamle stoffet med både ærbødighet og sjarmerende uforskammethet, mente anmelderen..)

Svanesjøen er vår mest kjente ballett. Men hvorfor er den blitt så berømt? Hvorfor blir vi så fascinert av å se mennesker agere fugler på scenen, og hvorfor akkurat svaner?

Det er noen av spørsmålene koreografen Alexander Ekman har stilt seg i forestillingen A Swan Lake, som hadde premiere på Bjørvika-operaen 26.april 2014.
En måned seinere, fra 28.mai, kunne du oppleve originalversjonen – eller nesten-originalversjonen, den ordentlige Svanesjøen –  på Bjørvika-operaen.

Fiasko

Svanesjøen hadde premiere på Bolsjojteatret i Moskva i 1877, med Tsjajkovskijs musikk. Det mange ikke vet er at originalversjonen var en stor fiasko og raskt ble glemt.
Først i Petipa/Ivanovs nyproduksjon åtte år senere oppnådde balletten anerkjennelse, får vi vite i forhåndsomtalen til forestillingen.

Dette interesserte Alexander Ekman – den glemte Svanesjøen, et verk vi ikke vet noen ting om. Nå hadde han satt seg fore å gjenskape og dikte fritt over denne første Svanesjøen, fiaskoen:

Alt utspiller seg i vann

I første akt får vi se hvordan det kanskje gikk for seg i 1877, da balletten ble til. I annen akt befinner vi oss i nåtiden, og vi får se en helt annen versjon – hvor alt utspiller seg i vann.

ORIGINALEN: En måned etter Alexanders alternativ-forestilling — 28.mai — kommer den originale Svanesjøen-balletten opp på Bjørvika-operaens hovedscene i all sin prakt..

ORIGINALEN: En måned etter Alexander Ekmans alternativforestilling – 28.mai 2014 – kom den originale Svanesjøen-balletten til Bjørvika-operaens hovedscene i all sin prakt.. (Foto: Erik Berg)

Originalen

En drøy måned etter premieren på Alexander Ekmans alternativ-ballett kommer altså den originale Svanesjøen, basert på Petipa/Ivanovs versjon, som er blitt den Svanesjøen som verden har akseptert som den største av alle ballettforestillinger.

Den er for ballett det Hamlet er for teatret, den er en publikumsfavoritt, men også en dansers kanskje største utfordring. Verket er myteomspunnet, både blant publikum og dansere.

Den hvite og den svarte svanen

Dobbeltrollen som den gode svaneprinsessen Odette og den onde trollmannsdatteren Odile anses som den mest krevende en ballettdanser kan ha. Og ikke uten grunn. Rollen krever at en skal mestre to diametralt motsatte karakterer, både fysisk og psykisk, og sømløst veksle mellom den hvite og den svarte svanen, det lyriske og det virtuose, det rene, gjennomskinnelige gode i Odette – og det demoniske i Odile.

Rollen som den svarte og den hvite svane har blitt danset av de største navnene innen klassisk ballett. Denne våren var det Nasjonalballettens Yolanda Correa, Maiko Nishino,Clair Constant og Julie Gardette som inntok scenen i svarte og hvite fjær, for å vise oss hvorfor Svanesjøen fortsatt kalles for ballettenes ballett.

Dette innlegget er allerede blitt lest.51442.ganger

Legg inn en kommentar