Mye repriser, lite nytt, på operaens høst- og vårliste

A SWAN LAKE: Siste årets ballettsensasjon, A Swan Lake, ballett i store mengder vann, kommer tilbake neste mai. Lite nytt å glede seg til på neste års opera- og ballett-repertoar, som ble offentliggjort torsdag.. (Foto: Erik Berg)

A SWAN LAKE: Siste årets ballettsensasjon, A Swan Lake, ballett i store mengder vann, kommer tilbake neste mai. Lite nytt å glede seg til på neste års opera- og ballett-repertoar, som ble offentliggjort torsdag.. (Foto: Erik Berg)

De siste års suksesser går igjen, Turandot blant de svært få nyskapningene..

Den flyvende hollender, Carmen, La Traviata, Giselle, Ulysses vender hjem og A Swan Lake. Låter det kjent? Joda, disse opera- og ballettforestillingene har alle vært spilt for Oslo-publikumet de siste årene. Det neste året kommer de tilbake. Sesongen 2015/2016, som ble offentliggjort torsdag, rommer mange repriser. Men noen mer nyskapende høydepunkter er også varslet:

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Operasjefen gikk raskt tilbake på løftet om en nyskrevet opera hver sesong, men han har holdt på presentasjonen av minst en moderne klassiker hvert år – det vil si et verk fra det 20. århundret, skriver Aftenpostens Maren Ørstavik om den nye sesongen.

Katya Kabanova, Turandot..

–Tidligere i denne langsomme dannelsesreisen har vi sett Ligetis Le Grand Macabre og Sjostakovitsjs Lady Macbeth fra Mtsensk, i september står tsjekkiske Janaceks Katya Kabanova for tur, ved ny regi av Willy Decker. Musikken er tonal, men bare så vidt, preget av en talende melodiføring og tette bånd mellom tekst, melodi og emosjonelt uttrykk.
Turandot er en romantisk klassiker med ny regi. Tyske Andreas Homoki var sjefregissør under operasjef Per Boye Hansens tid i Komische Oper i Berlin, og setter den kinesiske folkefortellingen til moderne tid – det kan gå begge veier, men med Puccini på laget er i det minste musikken ganske sikret, skriver Aftenposten.

Reprisene

Og der har vi nevnt alle nyskapninger den kommende sesongen. Så til reprisene: Monteverdi krediteres gjerne for å ha skrevet det aller første vesentlige operaverket (L’Orfeo, 1607), og noen år senere skrev han Ulysses vender hjem, som spilles neste januar. Men eldgammel musikk duker ikke nødvendigvis for gammelmodig forestilling. Ole Anders Tandbergs humoristisk-groteske regi begeistret mange i 2012, og årets lag er dessuten spekket med sterke sangere, blant andre kontratenor David Hansen.

Balletten A Swan Lake,  der koreograf Aleksander Ekman fylte hovedscenen med vann og bruker dråper, sprut og bølger som en aktiv del av koreografien, har vært en av Nasjonalballettens store suksesser siden Ingrid Lorenzen tok over som ballettsjef, og er en lekker, moderne tolkning av den klassiske forestillingen som for mange er selve symbolet på ballett.

Først og fremst spektakulært, men også vakkert og åpent for tolkning – var du blant de mange som ikke fikk billetter i fjor, er muligheten tilbake neste mai, lyder den optimistiske utfordringen fra Aftenpostens opera-medarbeider.

Dette innlegget er allerede blitt lest.983.ganger

Legg inn en kommentar