«Den perfekte Carmen – urolig, opprørsk og egen..» – tilbake i Bjørvika fredag, siste..

CARMEN – BALLETTEN:

CARMEN – BALLETTEN: I Mellissa Houghs tolkning er Carmen en fryd å se, skrev Aftenposten etter premieren på Nasjonalballettens versjon av Bizets Carmen. Tilbake i  Bjørvika i 2017: 27, 28. februar og 3.mars. Melissa Hough danser rollen 4. og 12. februar, de andre dagene alternerer Yolanda Carrea (7, 23, 28.februar) og Julie Gardette (15, 27. februar og 3.mars) i rollen som Carmen.. (Foto: Erik Berg)

«Vekker ikke de aller sterkeste følelsene»..

(Publisert 6.mars 2015 kl. 08.13, sist oppdatert 5. mai 2015 kl. 11.36)

I Melissa Houghs tolkning er Carmen en fryd å se, der hun langsomt beveger seg fra overbevisende selvstendig og lekent sensuell til tvilende, ettergivende og angrende. Hun er teknisk flott, men har først og fremst et blikk og en holdning som er den perfekte Carmen – urolig, opprørsk og egen, skrev Aftenpostens anmelder Maren Ørstavik etter premieren. Koreograf Liam Scarlett blander et klassisk språk med fortellende bevegelser i både kropp og ansikt. Det er gjennomgående pent og tidvis veldig sterkt, men utover i balletten blir det generelle uttrykket litt likt, mener Ørstavik. Musikken bygger opp til voldsom intensitet uten at koreografien følger samme kurve, og det er først når vi kommer til Carmen og Don Joses siste dans at emosjonene får fritt spillerom i virkelig kreative bevegelserDet er for sent når balletten gjennomgående spiller så sterkt på følelsene, mener anmelderen, som mener finalescenen er ballettens absolutte høydepunkt. Innestengt på tyrefekterarenaen er Carmen og Don Joses siste dans full av frykt, raseri og usikkerhet – det er uklart om de danser sammen eller prøver å komme vekk fra hverandre, og bevegelsene skiller seg ut fra resten av ballettens mer tradisjonelle former. Også møtet mellom toreadoren og Carmen er sterkt, både med mye stillere musikk og med den ubehagelige antydningen om at det er han som forfører Carmen, og ikke omvendt. Carmen som ballett er sirkus, tragedie og kostymedrama, elegant koreografert og med Carmens hjerteskjærende historie i sentrum. Den er en fryd for øyet og en god estetisk opplevelse, selv om den ikke vekker de aller sterkeste følelsene, mener Aftenpostens anmelder.

Nasjonalballettens egen versjon

Georges Bizets smektende Carmen er en av verdens mest spilte operaer, men fortellingen om den kvinnelige forføreren er også en ballett. Nå får Nasjonal-balletten sin egen versjon – skapt av Liam Scarlett, koreografen som høsten 2013 ga oss den gnistrende Ildfuglen og vakre Vespertine, skriver operaen i forhåndsomtalen til forestillingen, som får premiere 19.mars 2015.

Den unge briten har vist en egen evne til å begeistre publikum, og ballettene han så langt har skapt for Nasjonalballetten, er blitt møtt med bravorop, heter det på operaens hjemmeside.

Carmen – en ballett i tre akter er hans første helaften med fullt orkester, og blir en fullformats, klassisk fortellende forestilling. Scarlett har nok en gang med seg scenograf og kostymedesigner Jon Bausor og lysdesigner James Farncombe. Dermed er det en mørk og dramatisk Carmen vi kan forvente, om den frihetssøkende Carmen-skikkelsen som vil bryte opp fra samfunnet og gå sine egne veier.

I rollene som Carmen finner vi Melissa Hough (19. og 24. mars, 13. og 18. april), Eugenie Skilnand (21. og 27. mars, 14. og 22. april) og Yolanda Correa (23. mars, 9., 17. og 23. april), mens Don José danses av Kaloyan Boyadjiev (19. og 24. mars, 13. og 18. april), Lucas Lima (21. og 27. mars, 14. og 22. april)og Yoel Carreno (23. mars, 9., 17. og 23. april)

Micaëla danses av Yolanda Correa (19. og 24. mars, 13. og 18. april), Emma Lloyd (21. og 27. mars, 14. og 22. april) og Eugenie Skilnand (23. mars, 9., 17. og 23. april), og som toreadoren Escamillo har vi  Aarne K Ruutu (19. og 24. mars, 13. og 18. april), Yoel Carreno (21. og 27. mars, 14. og 22. april) og Osiel Gouneo (23. mars, 9., 17. og 23. april).

Dette innlegget er allerede blitt lest.64188.ganger

Legg inn en kommentar