Nasjonalballetten danser Onegin: Praktfullt, skrev Aftenposten..

UDØDELIG: Den legendariske koreografen John Cranko har udødeliggjort dramaet i balletten Onegin, med premiere 28.februar på operaens hovedscene.. (Foto: Erik Berg)

UDØDELIG: Den legendariske koreografen John Cranko har udødeliggjort dramaet i balletten Onegin, med premiere 28.februar på operaens hovedscene.. (Foto: Erik Berg)


«Onegin danses forbi teknikk og inn i den nakne menneskesjelen..»

(Publisert 7.februar 2014 kl. 10.27, Oppdatert søndag 2.mars 2014 kl. 10.25)

Nasjonalballettens Onegin er en åpenbaring av danserisk hengivenhet, skriver Aftenpostens Mona Levin etter premieren før helga. I John Crankos mesterlige koreografi har hvert trinn dramatisk betydning, nitid musikalsk tilpasset, skriver avisas anmelder. En danser med suveren teknikk, men uten skuespillertalent, kan ikke fylle rolleskikkelsene til Tatjana, Onegin eller Lenskij — hovedpersonene i Aleksander Pusjkins verseroman Jevgenij Onjegin. Teknikk er ikke målet, men middelet til først å bore ned til rollenes innerste vesen, og så å kommunisere hele dramaet ufiltrert til publikum, skriver Levin.

 

Sterke følelser og dramatiske skjebner veves sammen i Aleksandr Pusjkins kjærlighetshistorie om den kyniske levemannen Onegin og den uskyldige og romantiske adelsjenta Tatjana – hun håpløst forelsket, han først avvisende, og så desperat for å vinne henne tilbake, heter det i forhåndsomtalen fra operaen.

Pusjkins portrett av kjærlighet og konvensjoner i St.Petersburgs dekadente og overfladiske sosietetsliv har inspirert kunstnere i alle sjangre, deriblant Peter Tsjajkovskijs opera Eugene Onegin.

10 FORESTILLINGER: Yoel Carreño, Paulo Arrais, Dirk Weyershausen og Philip Currell danser Onegin, mens Tatjana danses av Julie Gardette, Yolanda Correa, Camilla Spidsøe og Eugenie Skilnand i Nasjonalballettens oppsetning, som blir vist fram til 26.mars med ti forestillinger. (FOTO: ERIK BERG)

10 FORESTILLINGER: Yoel Carreño, Paulo Arrais, Dirk Weyershausen og Philip Currell danser Onegin, mens Tatjana danses av Julie Gardette, Yolanda Correa, Camilla Spidsøe og Eugenie Skilnand i Nasjonalballettens oppsetning, som blir vist fram til 26.mars med ti forestillinger. (Foto: Erik Berg)

Mest gripende

Den legendariske koreografen John Cranko har udødeliggjort dramaet i balletten Onegin. Den betegnes som noe av det mest gripende som er skapt av handlingsballetter, og Pusjkins verden er praktfullt gjenskapt i Elisabeth Daltons kostymer og scenografi. Men mest av alt er det karakterene som bergtar, deres lengsel og sårbarhet, steilhet og anger.

Når Tatjana og Onegin danser sin siste pas-de-deux før hun forlater ham, er det ikke bare et musikalsk og fortellermessig klimaks. Det er dans på sitt beste, skriver operaen foran premieren 28.februar.

Ti forestillinger

Yoel Carreño, Paulo Arrais, Dirk Weyershausen og Philip Currell danser Onegin, mens Tatjana danses av Julie Gardette, Yolanda Correa, Camilla Spidsøe og Eugenie Skilnand i Nasjonalballettens oppsetning, som blir vist fram til 26.mars med ti forestillinger.

 

Dette innlegget er allerede blitt lest.18834.ganger

Legg inn en kommentar