Norsk Form og Bymiljøetaten vil kopiere New York-suksess..

HALVBRU: Motorveiruinen ved Middelalderparken, kloss inntil jernbanelinjene og byggeområdet for den nye Follobanen, er tenkt som byens nye utsiktspunkt. Foreløpig bare et prøveprosjekt, i fire uker fra 14.oktober.. (Foto: Bjørn Bratten)

HALVBRU: Motorvei-ruinen ved Middelalderparken, kloss inntil jernbanelinjene og byggeområdet for den nye Follobanen, er tenkt som byens nye utsiktspunkt. Foreløpig bare et prøveprosjekt, i fire uker fra i dag, 14.oktober.. (Foto: Bjørn Bratten)

Motorvei-ruin blir høydepark ved Middelalderparken..?

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

New Yorks High Line, en frodig park nesten ti meter over gatenivå, er på kort tid blitt en av den amerikanske millionbyens mest populære attraksjoner, med mer enn fire millioner besøkende hvert år.

Nå kan også Oslo få sin første høydepark, på den nedlagte Sørenga bru, strengt tatt bare ei halvbru, ved Middelalderparken i Bjørvika.

Og du kan bli blant de første besøkende, forteller programsjef Karianne Bjellås Gilje i Norsk Form på Norsk Forms hjemmeside. På initiativ fra Bymiljøetaten og Norsk Form skal brua nå åpnes for publikum som et prøveprosjekt, en unik park og utsiktsplattform i hovedstaden, i fire uker, fra 14. oktober.

HIGH LINE: En to kilometer lang høydepark, nesten ti meter over gatenivået, er blitt en kjempeattraksjon som trekker nesten fire millioner besøkende på Manhattans West Side hvert år..

HIGH LINE: En to kilometer lang høydepark, nesten ti meter over gatenivået, er blitt en kjempeattraksjon som trekker nesten fire millioner besøkende på Manhattans West Side hvert år..

Inspirert fra New York

Tiltaket er altså inspirert av The High Line i New York, en offentlig park anlagt på en nedlagt jernbanelinje i høyden som slynger seg mellom skyskraperne på Manhattan. Siden den åpnet i 2009, er The High Line blitt en av New Yorks mest populære og elskede offentlige plasser.

— Mange ville rive skinnene, søylene og broene på den vel to kilometer lange jernbanestrekningen fra 1930-tallet på Manhattans West Side. Fjerne skrotet og villblomstene som hadde vokst opp etter at siste tog var gått i 1980. Så ikke med to unge innbyggere som i 1999 møttes på et bydelsmøte om High Lines framtid, forteller Karianne Bjellås Gilje.

Todelt begivenhet

Beboer- og nabolagsinitiativet fikk tidsnok avgjørende støtte fra politikere og private donorer. I dag er samtidsruinen omskapt til en av de mest besøkte attraksjonene i byen.

På en todelt begivenhet ved Middelalderparken denne ettermiddagen – først på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter og deretter på Sørenga bro – vil Peter Mullan, en av hovedaktørene bak New Yorks High Line gi innspill til innovativ transformasjon og byutvikling i Oslo.

Visepresident

Han er visepresident i Friends of the High Lines avdeling Planning & Design, og har fra starten av vært en aktiv bidragsyter i transformasjonsprosjektet. Han kommer til Oslo for å dele historien om hvordan byentusiaster, arkitekter, designere, lokalpolitikere, næringslivet og lokalbefolkningen klarte å realisere The High Line. Arrangører er Norsk Form, Oslo Innovation Week og Bymiljøetaten.

Dette innlegget er allerede blitt lest.1555.ganger

Legg inn en kommentar