Operaen: Matt og blek Eugen Onegin

EUGEN ONEGIN: Matt og blek tragedie, skriver anmelderne etter opera-premieren i helga. Her den norske dirigenten, Eivind Gullberg Jensen og tittelrolleinnehaver Vassilij Ladjuk, som begge får gjennomgå av anmelderne (Foto: Erik Berg)


«Onegin sporer av..»


Anmelderne skuffet etter Tsjaikovskij-premieren


Matt og blek tragedie, skriver Dagbladets musikkanmelder Ståle Wikshaaland etter helgas premiere på Peter Tsjaikovskis Eugen Onegin på operaen. Aftenpostens Ingrid Røynesdal er inne på samme spor når hun skriver at særegne sangprestasjoner bærer en forestilling som savner klarere musikalsk retning og en mer levende regi.
– Den norske dirigenten Eivind Gullberg Jensen, som har fått en eventyrlig suksess de siste årene, leder det hele. Han har en naturlig autoritet, men her savner jeg klarere musikalske visjoner, skriver Aftenpostens anmelder.
– Dette er høyromantisk musikk som trenger større inderlighet, spenst og schwung, skriver Røynesdal.
– Forestillingen har sine øyeblikk, men de var ikke mange, skriver Ståle Wikshaaland.
– Jeg ble sittende og tenke på hvor stort apparat som må til for å lage opera. Sikrere tegn på en forestilling som sporer av, finnes ikke.
– Dramaturgien manglet aktører som kunne bære den oppe. Vassilij Ladjuk i tittelrollen hadde vokale ressurser nok, men fremsto som en selvopptatt blei, og fraserte med et ganske så svømmende forhold til rytme, skriver Dagbladets anmelder, som også sneier innom Eivind Gullberg Jensen, som overhode ikke overbeviste.
– I tillegg til problemet med å holde forestillingen i et rytmisk fast grep, sto også orkesterklangen langt tilbake for hva partituret krever, skriver Dagbladet.
Wikshaaland har heller ikke så mye til overs for sangerne, men mener at Solveig Kringlebotn, som hadde hoppet inn på meget kort varsel på grunn av sykdom i ensemblet, viste et sikrere grep enn de andre sangerne.

Dette innlegget er allerede blitt lest.3873.ganger

Legg inn en kommentar