Shakespeare, Nordheim og 170 barn og ungdommer i «Stormen»..

BARNEOPERA:

BARNEOPERA: 170 barn og unge står på scenen i barneopera-forestillingen Stormen, fritt etter Shakespeare og Arne Norheim, som hadde premiere på operaen torsdag.. (Foto: Jörg Wiesner)

Sterkt og levende, skriver Aftenposten..

(Sist oppdatert lørdag 14.juni klokka 14.52: Å fortelle lenge uten å bruke ord, er risikabelt, også når librettoen ikke rommer mye ytre handling. Noen strekk kunne kanskje vært komprimert.. Men på veien hjem er det dette vi snakker om: Hva skjedde i de mange ordløse pausene, skriver Aftenpostens anmelder, Ida Habbestad..)

Båten til Miranda og pappaen hennes, Prospero, forliser i en storm. Sammen med Mirandas kosedyr Dokka, Bamsen, Prinsessa, Pus, Veslehunden, Geita og Papegøyen skylles de i land på en øde øy.

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Det høres ut som en direkte avskrift av Shakespeares Stormen når 170 unge sangere og dansere fra seks til 17 år fra Den norske Operas barnekor og ballettskole deltar i operaens forestilling med premiere på hovedscenen i går, torsdag, og det er det også.
Men musikken er skrevet av Nils Henrik Asheim, librettoen av Rune Belsvik, og det mer direkte utgangspunktet for barneoperaforestillingen Stormen i Bjørvika er Arne Nordheims operaoppsetning fra 1979, som altså igjen bygger på Shakespeare..

Magi

— Jeg har stor respekt for Nordheims perfekte stykke. Å lage noe nytt av det kunne virke pretensiøst og bli dårligere enn utgangspunktet. Oppdraget var med andre ord en nøtt å knekke, sier komponist Asheim til Aftenposten.
Asheim bruker Nordheims musikk til stemninger som har med magi å gjøre.
— Den elektroniske musikken får skildre et skipsforlis. Den vil uansett virke ny på barn og unge på scenen og i salen, ettersom den er skrevet før de ble født, sier Asheim.
— Jeg følger librettoen til Rune Belsvik som raskt forlater likheten med Shakespeare.

Heavy Metal

Prosjektleder og regissør Gunnar Bergstrøms mål med forestillingen har vært å skape en forestilling som staker ut kursen for en opera- og ballett-tradisjon som barn og unge kan kjenne seg igjen i.

— Jeg tror publikum vil høre spor av heavy metal, rap og vokalister som Bjørk. Jeg har også prøvd å skape variasjon og bruke musikken til å understreke teksten, samt lage en spennende, sammenhengende dramaturgi, sier Asheim.

Dette innlegget er allerede blitt lest.7539.ganger

Legg inn en kommentar