Ballettsjefens åpnings-forestilling: Fantastisk, skriver Aftenposten

ÅPNINGSFORESTILLING: Fem moderne koreografer hadde gitt seg i kast med fem av de klassiske ballettene til ballettlegenden Michel Fokine i ballettsjef Ingrid Lorentzens åpningsforestilling i operaen i Bjørvika. En fantastisk kveld, mener Aftenpostens anmelder.. (Foto: Erik Berg)

ÅPNINGSFORESTILLING: Fem moderne koreografer hadde gitt seg i kast med fem av de klassiske ballettene til ballettlegenden Michel Fokine i ballettsjef Ingrid Lorentzens åpningsforestilling i operaen i Bjørvika. En fantastisk kveld, mener Aftenpostens anmelder. Bildet viser Yolanda Correa  i Liam Scarletts Ildfuglen. (Foto: Erik Berg)

Trolldom på tåspissen, skriver Dagbladet..

(Oppdatert mandag 30.september kl. 09.26: Vakkert, virtuost og langt, skriver Aftenpostens anmelder, Mona Levin, med undertittelen Praktfullt utstillingsvindu for dansere, koreografer og orkester, etter premieren i helga på ballettforestillingen I Fokines Verden i Bjørvika-operaen. — Den russiske danseren og koreografen Mikhail Fokine (1880-1942) løftet det klassiske ballettspråket ut av en forstøvet tradisjon, og rystelsene varer ennå. I sitt ambisiøse åpningsprogram ønsker Ingrid Lorentzen å rokke ved det som skapte ny tradisjon for hundre år siden.
— At alt må gjøres på én gang kunne man sette spørsmålstegn ved – tre og en halv time er lenge – men en fantastisk kveld ble det, og ikke minst skyldes det Operaorkesterets formidable innsats under musikksjef John Helmer Fiore. Publikum fikk en minneverdig konsert (eller nærmere to), og takket med ovasjoner, skriver Aftenposten.

— La ingen være i tvil. Det er en ny kvinne i byen. Ingrid Lorentzens første forestilling som sjef for Nasjonalballetten er en massiv femretter, en hyperambisiøs helaften med fem verdenspremierer, skriver Dagbladets Inger Merete Hobbelstad, som mener de fem ballettene varierer fra det smått likegyldige til det fabelaktige. Av sistnevnte kategori finner vi kveldens tindrende toppunkt: Daniel Proiettos Cygne. Camilla Spidsøe er prima ballerina i hvit tutu, kunstformens arketype, og danser først i dialog med et svært, projisert bilde av seg selv, i et fantastisk scenografisk uttrykk. Men dette er en svane med indre demoner. Trippingen er skjelvende, arabeskene spidder. Partneren er ingen prins, men et svartkledt barn, som blir maktesløst vitne til kvinnens forfall. Det er uhyre sterkt danset og koreografert, både som metaballett og emosjonelt testamente, skriver Dagbladets anmelder..)

Det blir ikke mindre enn fem urpremierer i ballettsjef Ingrid Lorentzens åpningsforestilling på operaen i Bjørvika i kveld, med koreografene Alan Lucien Øyen, Daniel Proietto, Ingun Bjørnsgaard, Ina Christel Johannessen og Liam Scarlett — vår tids koreografer gir seg i kast med de kjente klassiske historiene i ballettlegenden Michel Fokines Ildfuglen, Cygne, Daphnis et Chloé, Scheherazade og Petrusjka.

Den russiske koreografen Michel Fokine skapte disse ballettene for Djaghilevs Ballets Russes på begynnelsen av 1900-tallet. Men det er den mektige musikken som har gjort at verkene har den statusen de har i dag, skriver operaen i forhåndsomtalen. Ballets Russes var banebrytende i sin kobling mellom moderne koreografer, komponister, kunstnere og dansere. Dette var Fokines verden. Nå lar vi nåtidens kunstnere sette nytt lys på disse ikoniske ballettene:

En ny ildfugl

Den britiske koreografstjernen Liam Scarlett skaper en ny Ildfugl, og vår egen huskoreograf Alan Lucien Øyen gir oss Petrusjka. I Fokines forestillingsverden er karakterene hentet fra russiske folkeeventyr, antikke myter og arabiske fabler, tonesatt av Ravel, Rimskij-Korsakov – og Igor Stravinsky. I tillegg til Ildfuglen og Petrusjka byr kvelden på tre kortere verk: Ingun Bjørnsgaard henter inspirasjonen fra Ravels Daphnis et Chloé. Daniel Proietto bringer liv til en ny svane i Cygne, med referanser til Pavlova og «Svanens død». Og Ina Christel Johannessen henter fortellersken Scheherazade ut av Tusen og én natt og setter henne inn i den arabiske verden av i dag. Forestillingen inngår som en del av CODA-festivalen 2013.

Dette innlegget er allerede blitt lest.1238.ganger

Legg inn en kommentar