Opera-reprise: En slesk Don Giovanni, mente Dagbladet i mars 2014..

MOZART-PREMIERE: Premiere på Mozarts Don Giovanni i Bjørvika-operaen i kveld, med tyske Michael Nagy i tittelrollen og Taddeus i registolen. God fornøyelse..

MOZART-PREMIERE: Premiere på Mozarts Don Giovanni i Bjørvika-operaen i mars 2014, med tyske Michael Nagy i tittelrollen og Thaddeus Strassberger i registolen. En ny versjon, med samme regissør, men med ny mann i tittelrollen, Björn Bürger, spilles siste gang 16.september. Her et bilde fra 2014-oppsetningen med Michael Nagi i hovedrollen.. (FOTO: Erik Berg)

«Hele rekvisittlageret med klisjeer..»

(Publisert 22.mars 2014 kl. 17.25, sist oppdatert fredag 4. september 2015 kl. 13.08) 

Det vrimler av hugskott og innfall i Thaddeus Strassbergers oppsetning av Mozarts Don Giovanni, som hadde premiere på Nasjonaloperaen lørdag, skrev Dagbladets anmelder Ståle Wikshåland, som mente oppsetningen smører lag på lag av scenisk aksjon oppå Mozarts mysteriedrama, slik at man må bane seg vei til den musikalske tyngden i det. I så måte korresponderer Kevin Knights scenografi, som har fylt høyre scenehalvdel med hele operarekvisittlageret med klisjeer, skriver Wikshåland, som mener det sanglige og instrumentale er forestillingens sterke side, fra begynnelse til slutt. Synd, da, at Michael Nagy i tittelrollen gestalter en slesk Don Giovanni, og slett ingen gåtefull forfører som får alle karakterer til å kretse rundt seg selv, skrev Dagbladets anmelder..
— Ambisjonen er at vi skal forstå forføreren bedre. Men det sterke i denne versjonen av Don Giovanni er hva den sier om historiefortelling, skrev Aftenpostens anmelder
Ida Habbestad, som mente det ikke er så lett å falle for karakteren Giovanni. — Da har jeg større sans for  hvordan man behandler fenomenet nåtid. Regissør Thaddeus Strassberger vil at en Giovanni i hettegenser kan forføre kvinner i 1800-tallets vide ballkjoler. En 1960-tallskledt Elvira kan ringe sin mann på mobil. En kommendant får et helt moderne helseapparat til å rykke ut når han dør. Orkesteret er helt med i dette spillet. Det minner om at en helt enkelt ikke kan overse det som ligger mellom Mozarts ferdigstilte partitur fra 1787 og den musikalke nåtiden i dag… Det er snedig gjort, skrev Habbestad, som gir uttrykk for at det trass i forestillingens mørke er de lattermilde overskuddsscenene hun vil huske best. — Det er de som forfører meg, i lag på lag av innfall. I skrivende stund er det mer fristende å se forestillingen på nytt enn til å konkludere — ut over at hverken Jesus eller Giovanni vinner. Det er en grotesk tekst fra fjerde mosebok som neongrelt lyser frem aftenens moral: «Sin will find you out», skrev Aftenpostens anmelder.)

Don Giovanni er tiltrekkende og frastøtende på samme tid, en personlighet som med sin skruppelløse ærlighet hensynsløst lever ut sine drifter og tilfredsstiller sitt begjær. De som møter ham, blir satt i et uunngåelig dilemma: man kan ikke leve med Giovanni, men heller ikke uten ham.

Mozart og Da Pontes opera, med premiere på operaen i Bjørvika lørdag, spiller ut konflikten mellom fornuft og lidenskap, samfunnets lover og individets frihet.
Her er både barokkoperaens store arier og uttrykksfulle resitativer, levende personkarakteristikker og banebrytende orkestrering som peker frem mot det 20. århundre, het det i operaens forhåndsomtale.

Don Giovanni har inspirert tenkere fra Lord Byron til Kierkegaard og regnes som det mest innflytelsesrike musikkdramaet før Wagner. Regissør Thaddeus Strassberger er tilbake etter strålende anmeldelser for sine oppsetninger av Figaros bryllup og The Rape of Lucretia.

I tittelrollen møtte vi tyske Michael Nagy, som etter at han sang Wolfram i Nasjonaloperaens oppsetning av Tannhäuser, ble invitert til å synge samme parti under Festspillene i Bayreuth.

Dette innlegget er allerede blitt lest.49596.ganger

Legg inn en kommentar