Det nye Bjørvika: Jazz og elektronika på Sørengkai 101

MARKEDSFØRING: Støymusikerne i Sørengkai 101 ble brukt som et ledd i markedsføringen av bydelen. Fint at boligselgerne støtter kulturen, men dumt at de ikke kan stå ved det når det blir bråk.. (Faksimile: Sørenga Utvikling)

MARKEDSFØRING: Støymusikerne i Sørengkai 101 ble brukt som et ledd i markedsføringen av bydelen. Fint at boligselgerne støtter kulturen, men dumt at de ikke kan stå ved det når det blir bråk.. (Faksimile: Sørenga Utvikling)

Da kulturlivet kom til Bjørvika..

(Publisert 9.mars 2012 kl. 08.15, sist oppdatert søndag 13.mai 2012 klokka 22.40)

10.mars startet jazz- og støymusikeren Alex Gunia sine nettbaserte intimkonserter i et lokale på Sørenga, stilt til rådighet av utbygger. Når støyklagene løper inn to måneder seinere er ikke utbygger like klar på sin medvirkning.. 

300 acting spaces er et nyskapende musikkprosjekt der jazz- og elektronikamusiker Alex Gunia arrangerer intimkonserter som samtidig streames via nettet for sjangerens internasjonale publikum, entusiaster, forbipasserende og beboere. I det røffe betonglokalet på havnepromenaden (bildet t.v.red.anm.) skal det gjennomføres 100 improviserte konserter. Det var oppstart 10. mars 2012. www.300as.com.

Slik presenteres støymusikeren Alex Gunia og hans venner under overskriften Aktuell Kunst og Kultur på Sørenga i det markedsføringsmagasinet som ble distribuert i store områder i forrige uke, på samme tid som Aftenposten i en stort oppslått artikkel i Aften-avisen trykket kraftige klager fra beboerne på støyen fra konsertene.

Markedssjef Trude Larsen i Sørenga Utvikling skriver i en e-post til avisa at beboerne på Sørenga er informert om virksomheten, men sier ikke noe om at etableringen av konsertlokalet er gjort som et bevisst og kalkulert ledd i markedsføringen.
Fint at boligselgerne støtter kulturen, men litt dumt at de ikke står ved sin medvirkning når det programmessig blir bråk, vil vel mange si..

Positive

Alex Gunia sier i en kommentar til Østkantliv (se kommentarfeltet nederst i denne historien, lagt inn 26.mai 2012) at det er viktig å få sagt at 300 acting spaces ikke bare er et prosjekt som handler om støymusikk.
– Vi begrenser oss ikke til noen spesiell musikalsk stil og det er stor forskjell på artistene som deltar, skriver Gunia.
Gunia understreker at Sørenga Utvikling er positive til virksomheten hans og har støttet prosjektet i nesten ett år nå. De har neppe forventet denne utviklingen, sier Gunia, som mener det er en liten gruppe beboere på Sørenga som bruker prosjektet til Gunia i sin kamp mot Bjørvika Utvikling.

OPPDATERT: Necdet Keskin trodde han skulle få en kafe under leiligheten på Sørenga. I stedet ble det et konsertlokale, skriver Aftenposten i bildeteksten under bildet av kjøperen av leiligheten over konsertlokalet til Alex Gunia.. (Faksimile: Aftenposten)



OPPDATERT: Kunst og kultur selger, også på Sørenga. Slik bruker Sørenga Utvikling bildet av Alex Gunia i aksjon i konsertlokalet på Sørengkaia i sitt glansete markedsføringsmagasin.. (Faksimile: Sørenga Utvikling)

Slik var vår reportasje i mars:

Den tyske jazz- og elektronika-musikeren Alex Gunia, som til daglig underviser på Norges Musikkhøgskole og  har workshops på film- og mediaskolen NISS, er i ferd med å sette utbyggings-marerittet Bjørvika på det avantgardistiske kulturkartet. I morgen, lørdag, klokka 19.30, åpnes en splitter ny musikkarena ytterst på Sørengkaia.
Neste konserter er torsdag og fredag 22. og 23.mars, med Bendik Hovik Kjeldsberg og Axel Gunia, og 27., 28., 29. og 30.mars, de to første dagene med Alex Gunia, og de to neste med Noiser, som er Gunias duo med Kristoffer Lislegaard

I begynnelsen av april, 2. og 4., er det solokonsert mandag 2.april og onsdag før Skjærtorsdag er det Inferno Festival Special Attila Csihar & Noise. Alle konserter starter nøyaktig klokka 19.30, blir det understreket på spillelista, som er oppslått på døra til lokalet på Sørengkaia.

Musikkprosjektet 300 Acting Spaces skal etter planen arrangere 300 improviserte konserter i Oslo, Berlin, New York, Beijing og Tokio i perioden fram til 2014. I Norge deltar fremtredende elektronika- og jazzmusikere som Biosphere, Attila Csihar, Lasse Marhaug, Maja Ratke og Kjetil Møster, ifølge Aftenposten.
På åpningskonserten spiller NOISER (Alex Gunia & Kristoffer Lislegaard) med Sigbjørn Apeland og Stian Westerhus.

FRONTFIGURENE: Rolf Erik Nystrøm (t.v.) og Alex Gunia er frontfigurer for musikkprosjektet med den storstilte planen: Å sende fremtredende elektronika- og jazzgrupper som Biosphere, Attila Csihar, Lasse Marhaug, Maja Ratke og Kjetil Møster på streaming-turne jorda rundt.. (Foto: Ilja C. Hendel)

Alex Gunia er gitarist, produsent med bakgrunn i jazz og elektronisk musikk. Fra 1991 til 2006 drev han eget studio i Tyskland og produserte for større og mindre plateselskaper, tv- og radiostasjoner. 
Han har tidligere samarbeidet med forskjellige musikere som Randy Brecker, Billy Cobham, Nils Petter Molvær, Bugge Wesseltoft, Ole Morten Vaagan og Kjetil Møster. Alex bor i Oslo og har for tiden en konsertserie der han har invitert og spilt med flere etablerte norske musikere som Per Zanussi, Kjetil Møster, Peter Baden, Knut Sævik.

_bb/

Dette innlegget er allerede blitt lest.20089.ganger

1 comment for “Det nye Bjørvika: Jazz og elektronika på Sørengkai 101

  1. 26 mai 2012 at 15:07

    Hei! Yes, it is quite irritating, that this both was in Aftenposten on the same day, I agree.
    It is also important to mention, that 300 acting spaces is not a project just about noise music. We are not limited to any musical style and there is a wide variety of artists participating. From Håkon Kornstad to Lasse Marhaug, from Maja Ratkje to Noiser, Rolf Erik Nystrøm, Per Zanussi, Joachim Roedelius etc. That is just important to mention.
    The role of Sørenga Utvikling is actually positive under the bottom line. They are supporting us for almost a year now and did probably not expect these insane wave of undefined and unfunded acquisitions.
    300 acting spaces is used by a small clique inside the community of apartment owners in Sørenga to fight Sørenga Utvikling. They don’t even have one proof for 300as being not conform with the law. This whole situation is just created to cause trouble. Every intelligent human being understands, this has nothing to do with our music or art in general.
    We must stand and are full of hope, that Sørenga will continue to stand with us as well.
    Please refer to this also in dagavisen: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1016/thread246906/#post_246906

    Alex Gunia, initiator 300 acting spaces

Legg inn en kommentar