Svanesjøen: «Kunne tålt mer indre liv..»

ORIGINALEN: En måned etter Alexanders alternativ-forestilling — 28.mai — kommer den originale Svanesjøen-balletten opp på Bjørvika-operaens hovedscene i all sin prakt..

ORIGINALEN: En måned etter Alexander Ekmans alternativ-forestilling — den 28.mai, onsdag til uka — kommer den originale Svanesjøen-balletten opp på Bjørvika-operaens hovedscene i all sin prakt..

Estetisk skjønnhet uten følelser, mener Aftenposten..

(Sist oppdatert lørdag 31.mai klokka 09.18: Som helhet en opplevelse av estetisk skjønnhet, men uten følelsesmessige dimensjoner blir estetikken tom i operaens klassiske versjon av Svanesjøen, skriver Aftenpostens Mona Levin under tittelen Visuell prakt som kunne tålt mer indre liv. Som Odetter danser Yolanda Correa teknisk utsøkt. En dansers språk er bevegelse og blikk, og selv om Correas bevegelser er perfekt innstudert, med flotte sprang og samtlige fouetter på plass, forlenges ikke linjene med sjel, fortvilelse eller lengsel, skriver Aftenposten..)

Svanesjøen er vår mest kjente ballett. Men hvorfor er den blitt så berømt? Hvorfor blir vi så fascinert av å se mennesker agere fugler på scenen, og hvorfor akkurat svaner?

Det var noen av spørsmålene koreografen Alexander Ekman stilte seg i forestillingen A Swan Lake, som hadde premiere på Bjørvika-operaen 26.april og blir vist for siste gang denne helga etter å ha gått for utsolgte hus nærmest siden premieren.

Onsdag kan du oppleve originalversjonen — eller nesten-originalversjonen, den ordentlige Svanesjøen, som verden har akseptert som den største av alle ballettforestillinger —  på Bjørvika-operaen, nå i koreografien til Marius Petipa, Lev Ivanov, Konstantin Sergejev og Anna-Marie Holmes.

Fiasko

Svanesjøen hadde premiere på Bolsjojteatret i Moskva i 1877, med Tsjajkovskijs musikk. Det mange ikke vet er at originalversjonen var en stor fiasko og raskt ble glemt.
Først i
Petipa/Ivanovs nyproduksjon åtte år seinere oppnådde balletten anerkjennelse, får vi vite i forhåndsomtalen til forestillingen.

Den er for ballett det Hamlet er for teatret, den er en publikumsfavoritt, men også en dansers kanskje største utfordring. Verket er myteomspunnet, både blant publikum og dansere.

Den hvite og den svarte svanen

Dobbeltrollen som den gode svaneprinsessen Odette og den onde trollmannsdatteren Odile anses som den mest krevende en ballettdanser kan ha. Og ikke uten grunn. Rollen krever at en skal mestre to diametralt motsatte karakterer, både fysisk og psykisk, og sømløst veksle mellom den hvite og den svarte svanen, det lyriske og det virtuose, det rene, gjennomskinnelige gode i Odette – og det demoniske i Odile.

Rollen som den svarte og den hvite svane har blitt danset av de største navnene innen klassisk ballett. Denne våren er det Nasjonalballettens Yolanda Correa, Maiko Nishino,Clair Constant og Julie Gardette som inntar scenen i svarte og hvite fjær, for å vise oss hvorfor Svanesjøen fortsatt kalles for ballettenes ballett.

Dette innlegget er allerede blitt lest.16063.ganger

Legg inn en kommentar