År 2021: Østfoldbanen/ Follobanen går under jorda i Gamlebyen..

NYE MIDDELALDERPARKEN: Jernbaneskinnene skal gå i en støpt betongtunnel, altså en kulvert. Den vil danne en liten bue i terrenget. Samtidig skal de fylle opp terrenget på begge sider av kulverten og ned til vannspeilet..

NYE MIDDELALDERPARKEN: Jernbaneskinnene skal gå i en støpt betongtunnel, altså en kulvert. Den vil danne en liten bue i terrenget. Samtidig skal de fylle opp terrenget på begge sider av kulverten og ned til vannspeilet. I forgrunnen ser vi fotgjengerbrua som er tenkt å krysse vannspeilet.. (Foto/Ill.: Rambøll Norge)

«Jernbanen har vært her siden 1800-tallet. På tide å rydde opp..»

(Sist oppdatert mandag 7.april kl. 17.47)

Når togskinnene til Østfoldbanen, og den kommende Follobanen, blir borte fra Gamlebyen, blir parken nesten dobbelt så stor. Når den nye Middelalderparken står ferdig, får vi kanskje rusle akkurat der de gikk i middelalderen, skriver osloby.no.

— Vi ser på det som at vi rydder opp etter en jernbane som har vært der siden 1800-tallet. Alle forslagene viser at parkarealet blir større, og man får en tilgang for indre Oslo øst ned mot parken, sier assisterende direktør i Jernbaneverket, Gunnar Løvås.
Han ser på kulverten, altså overbygningen over tunnelen, som en anledning til å gi litt by tilbake etter mye jernbane gjennom middelalderbyen.

Les også: Milliardene ruller for togtilbudet på Østlandet..

VANNSPEILET MED BRUA: Her ser vi vannspeilet i Middelalderparken og den lille brua som skal gå over til Haakon 5.s gate. Til venstre skimter vi de siste blokkene i barcode.. (Foto/Ill.: Rambøll Norge)

VANNSPEILET MED BRUA: Her ser vi vannspeilet i Middelalderparken og den lille brua som skal gå over til Haakon 5.s gate. Til venstre skimter vi de siste blokkene i barcode.. (Foto/Ill.: Rambøll Norge)

Støpt betongtunnel

Jernbaneskinnene skal gå i en støpt betongtunnel, altså en kulvert. Den vil danne en liten bue i terrenget. Samtidig skal de fylle opp terrenget på begge sider av kulverten og ned til vannspeilet.
Områdene rundt Vannspeilet og Maria-ruinene skal etter planen være tilgjengelig for folk gjennom hele byggeperioden frem til 2021, da Follobanen åpnes. 

Les også: Gjorde 11.000 år gamle steinalderfunn..

Østfoldbanen går gjennom området og deler det i to. Men fra 2020 vil toget gå under bakken, og da åpner mulighetene seg rundt Middelalderparken.

FØRST FERDIG: Kong Haakon 5.s gate, som går langs vannspeilet i Middelalderparken og krysser Bjørvikas hovedgate, Dronning Eufemias gate, blir den første veien som blir fullført i Bjørvika. Den er ventet å stå klar til bruk allerede før sommerferien i år.. (Ill: Statens Vegvesen og Vianova)

FØRST FERDIG: Kong Haakon 5.s gate, som går langs vannspeilet i Middelalderparken og krysser Bjørvikas hovedgate, Dronning Eufemias gate, blir den første veien som blir fullført i Bjørvika. Den er ventet å stå klar til bruk allerede før sommerferien i år. I bakgrunnen Nordenga bru som ble stengt for fem måneder siden mens byggingen av rundkjøringen i krysset Kong Haakon 5s gate og Dronning Eufemias gate blir fullført. Også Dronning Eufemias gate vil trolig bli tatt i bruk i løpet av sommer eller tidlig høst.. (Ill: Statens Vegvesen og Vianova)

Dobbelt så stor park

Parken blir nesten dobbelt så stor som i dag og skal gå fra bebyggelsen i Gamlebyen helt ned til vannspeilet i Sørenga. For å få inspirasjon til hvordan den nye parken skal bli, har Riksantikvaren, Jernbaneverket og Oslo kommune bedt et arkitektteam lage tre forslag, ett til en bydelspark, ett til en park med historisk tyngde og ett til en park for konserter og festivaler.

Les også: Får togene gjennom kjelleren?

Forslagene stilles ut foran Oslo S i slutten av måneden, og publikum kan komme med innspill som blir med i planleggingen videre.
De arkeologiske funnene i området er kartlagt, likevel kan man støte på kulturminner underveis. I så fall setter Riksantikvaren i gang utgravinger.

Dette innlegget er allerede blitt lest.5380.ganger

Legg inn en kommentar