Veidirektør og riksantikvar vil ta byen tilbake fra buss og biler på Oslo torg

OSLO TORG:

OSLO TORG: Riksantikvar og veidirektør vil ta byen tilbake fra bilen på Oslo Torg, middelalderens sentrale markedsplass.. (Faksimile: Aftenposten)

Veidirektør Terje Moe Gustavsen og riksantikvar Jørn Holme vil at flere skal gjøre som Oslo kommune, som skal gjenopprette torgområdet mellom Bispegata og Oslo gate i Gamlebyen, skriver Aftenposten.

Oslo torg var markedsplass og Oslos sentrum i middelalderen og gode krefter i bydelen har kjempet i flere år for å få rehabilitert det som nå er et lysregulert og sterkt trafikkert veikryss.
– Når det nye, store veisystemet er klart, kan vi ta tilbake det som i dag er et trist trafikkryss, og gjøre torget til et midtpunkt i det nye, historiske Oslo, sier Jørn Holme. Målet er å sette i gang tilsvarende prosjekter utenfor Oslo.

Gamlebyen ring

Rehabiliteringen av Oslo torg er forøvrig noe av bakgrunnen for det sterke engasjementet i bydelen for å få virkeliggjort tanken om Gamlebyen Ring, trikkesløyfen om Sørenga, og utenom Bispegata og nettopp Oslo torg. 
Etter å ha rustet opp rasteplasser landet rundt, går Statens Vegvesen sammen med Riksantikvaren om oppgradering av byrom og gaterom der folk samles.
De to nevner som eksempler på triste trafikkstrekninger som er blitt gode møteplasser Rådhusplassen, som ble omgjort til folkeplass på 1990-tallet, forvandlingen av Drammen, og Grønland.

Egne byrom

– Da jeg kom til byen i 1972, ville ikke dette området fått plass på noen liste over gode byrom. Men se hvordan Grønland er i dag. Et fantastisk, levende bysamfunn. Mange andre steder vokser det nå frem et gryende ønske om, og evne til, å gjøre noe med egne byrom, sier Moe Gustavsen. 

Dette innlegget er allerede blitt lest.3507.ganger

1 comment for “Veidirektør og riksantikvar vil ta byen tilbake fra buss og biler på Oslo torg

  1. Anonymous
    1 februar 2012 at 12:54

    Er det kun gatelegemet det er snakk om? Eller tenker de helhetlig med bygninger rundt. Da blir det vel brosten med de evindelige moderne glass og betongbygningene rundt kan jeg tenke meg.

Legg inn en kommentar