Black Box Teater: Svanesjøen som du aldri så den..

SVANE-SJØEN: Kristine Karåla Øren, Marianne Kjærsund og Elisabeth Berger Breen danser Svane-sjøen på Black Box.. (Foto: Svein Fannar Jóhannsson)

Generaloverhaling av Svanesjøen

På 1800-tallet ble balletter sett som handelsvarer som kunne friskes opp og selges på nytt, noe koreografen Marius Petipa gjorde i 1895 da han rekonstruerte Svanesjøen fra 1877, som var blitt svært dårlig mottatt i -77-utgaven.

Siden har de fleste av verdens mest kjente koreografer laget sine versjoner, nå også Henriette Pedersen. Torsdag blir det premiere på hennes versjon på Black Box, med tittelen Riding Romance 1 Swan Lake

Rekonstruksjon

Kostymer, bevegelsesmateriale, dramaturgi, til og med musikken til Tsjaikovskij, har siden 1877 vært gjenstand for rekonstruksjon, heter det i forhåndsomtalen fra Black Box Teater.
Utallige produksjoner har vært tilpasset kunstneres ferdigheter og øvrige ressurser. Svanesjøen er blitt mottatt som romanse, tragedie og melodrama med både tragisk og lykkelig slutt.

I den grad det går an å snakke om noe særegent ved Svanesjøen, er det at den gode Odette danser feminint, føyelig og fallende. Den onde Odile danser maskulint, oppreist, selv uten støtte fra portør.

Feminint eller maskulint

Henriette Pedersen er en koreograf som oppholder seg mellom teater, dans og billedkunst, i et uttrykk som strekker seg fra det subtile og introverte til det eksplosivt ekstroverte – fra hysteri til romantikk.

I sin nye trilogi, Riding Romance, vil Pedersen gjøre en overhaling av noen av romantikkens mest sentrale verk:  Fra Svanesjøen, via Caspar David Friedrich til Rødhette.

Dette innlegget er allerede blitt lest.18114.ganger

Legg inn en kommentar