Femmer til ny Strømgren-forestilling – «Friskt og nytt, med mye humor..»

STERK: Vânia Doutel Vaz omgitt av Ivar Örn Sverrison, Mikkel Are Olsenlund og Dag Rune Sjølie i Jo Strømgrens nye forestilling "Viruset", som hadde premiere på operaen denne uka. Vises på operaens Scene 2 fredag, lørdag og søndag, 4., 5., og 6. november.. (Foto: Erik Berg)

STERK: Vânia Doutel Vaz omgitt av Ivar Örn Sverrison, Mikkel Are Olsenlund og Dag Rune Sjølie i Jo Strømgrens nye forestilling «Viruset», som hadde premiere på operaen denne uka. Vises på operaens Scene 2 fredag, lørdag og søndag, 4., 5., og 6. november.. (Foto: Erik Berg)

«Vânia Doutel Vaz er en nydelig danser, en sterk scenepersonlighet med intens tilstedeværelse..»

«Det hele starter med et enormt smell, og to menn med langt hår sitter på krakker og fører hodet rundt i raskt tempo i store sirkler. De har overkropper med store muskler, og det kan virke som de er glade i å bruke dem.
På scenen befinner det seg en maskin som blinker og gir fra seg røyk og lyder som ingen kan kontrollere. Den sprer mengder av farlig virus, og de mangler en diskett for å få kontroll over maskinen. Den kan de få ved å hente inn en androide.
Det viser seg at også androiden kan ha menneskelige egenskaper.»

Det skriver Aftenpostens ballettanmelder Fredrik Rütter etter premieren på operaen denne uka på koreografen Jo Strømgrens nye forestilling, Viruset. Premieren på forestillingen fant riktignok sted i Praha for fjorten dager siden, men nå har den landet i Norge og hadde første møte med et norsk publikum på Den Norske Opera & Ballett tirsdag kveld.
– Koreografen Strømgren har stadig vekk forbauset sine tilhengere med hvor mange sjangre han er i stand til å håndtere. Han har vært innom det meste fra figurteater, taleteater, opera, film, nyskrevet drama og koreografiske verk som er nærmere den klassiske balletten enn hva hans danseteaterforestillinger er, skriver Fredrik Rütter.

VAZ:

VAZ: Vânia Doutel Vaz beveger seg mykt og med styrke i dansescenene, skriver Aftenpostens anmelder.. (Foto: Knut Bry/Tinagent)

Kaudervelsk

– Viruset er danseteater i den formen som kompaniet ble kjent for, nemlig med kaudervelsk tale, denne gangen bygget over portugisisk og islandsk. Det har passert nesten ti år siden han skapte noe i denne stilen, slik at en trygt kan si han er tilbake til sine røtter. Det var med disse kammerforestillingene han ble kjent i Norge og utenlands. Kompaniet selv formidler at for dem som har vokst opp med Chewbacca fra Star Wars-universet vil det være lettfattelig i det minste assosiativt. Det er faktisk sant, det er til å forstå, skriver anmelderen.

– Det er Vânia Doutel Vaz som entrer ned som androiden. Hun er en nydelig danser som beveger seg mykt med styrke i dansescenene, og hun har en sterk scenepersonlighet med intens tilstedeværelse. Hun tar seg av den portugisiske delen av språket. Ivar Örn Sverrison spiller en litt forvirret og fortvilet sjef i bunkersen, han gjør hva han kan for å få maskinen til å slutte og spy ut det livsfarlige viruset. Sammen med muskelguttene, Mikkel Are Olsenlund og Dag Rune Sjølie, gjør de noen flotte samdansesekvenser.

Friskt og nytt

De beveger seg som én kropp, men smyger seg rundt, over og under hverandre, men forblir en helhet. De tre får Vaz visuelt til å flyte i rommet. Hun er i en slags form for koma hvor de flytter henne mellom seg uten at hun berører gulvet, en helt nydelig sekvens. Kampen mot maskinen intensiveres, og det er liten grunn til å avsløre hvordan det ender. Selv om oppbygningen og rammene til Viruset er i velkjent Strømgren-stil, klarer han å overraske, og det føles friskt og nytt, og med mye humor.

Dette innlegget er allerede blitt lest.1800.ganger

Legg inn en kommentar