Forbudet opphevet: Tre av ti diesel-bilister lot bilen stå..

NEDRINGT:

NEDRINGT: Politiet ble nedringt av sinte dieselbileiere. Ring kommunen, tryglet politiet..

Takker alle som har bidratt, sier miljøbyråden..

(Publisert tirsdag 17.januar 2016 kl. 03.30, sist oppdatert onsdag kl. 02.04)

Dieselforbudet i Oslo ble opphevet tirsdag klokken 18, opplyser Bymiljøetaten. De siste værprognosene tilsier ifølge Bymiljøetaten at det ikke lenger er fare for høy eksosforurensning over et større område av byen onsdag, skriver VG.

– Jeg vil takke alle de som har bidratt i dag. Vi ser at det har fungert og at vi har 31prosent færre dieselbiler over bomringen. Jeg tror det er mange med astma, eldre og barn som har hatt en bedre dag på grunn av det, sa byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), til Dagsnytt Atten på NRK tirsdag.

Les også: Bystyret femdobler bomavgiften

Slik begrunner Bymiljøetaten opphevelsen av det midlertidige forbudet:

Vind vil gi omrøring

– I natt og i morgen ventes det inversjon, men den er relativt svak. Utover dagen i morgen ventes det også å komme inn vind i høyereliggende områder, noe som sannsynligvis vil gi god omrøring i luftmassene utover ettermiddagen og kvelden, heter det i en pressemelding fra etaten.

Det lyste fortsatt grønt på de fleste målinger av luftkvaliteten i Oslo tirsdag formiddag. Dieselforbudet i hovedstaden antas å ha hatt effekt, skrev VG i formiddagstimene tirsdag.

– Forbudet har hatt effekt. Prognosen var at det skulle være rødt i morgenrushet, og det var det ikke, så vi på NILU tror at mange har fulgt oppfordringen om å la bilen stå, sa kommunikasjonsjef i NILU (Norsk institutt for luftforskning), Christine F. Solbakken til VG tirsdag formiddag.

20.000 dieselbilister lot bilen stå

Mange bilpendlere inn til Oslo sentrum fulgte lojalt pålegget om å la bilen stå tirsdag morgen, selv om Statens Vegvesen varslet at ingen ville bli ilagt gebyrer for brudd på diesel-forbudet.

Foreløpige tall fra bomringselskapet Fjellinjen viser at det var 20 000 færre dieselkjøretøyer enn normalt som passerte bomringen i timene fra midnatt og fram til klokken 10 tirsdag morgen, sammenlignet med dagen før.

–  Befolkningen i Oslo viser at de har respekt for pålegget, og at de vil bidra til bedre luftkvalitet i Oslo, ved å la bilen stå, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til VG.

– De foreløpige tallene viser at dieseltrafikken gikk ned med omlag 30 prosent i dag tidlig. Vi har all grunn til å være takknemlige. Norge er dømt i EFTA-domstolen fordi forurensningen har vært for høy. Det har vært helt nødvendig med kraftfulle tiltak overfor de som er plaget med dårlig luftkvalitet, sa byrådslederen.

Frp-motstand

Tirsdag morgen krevde Frp i Oslo at kjøreforbudet for dieselbiler måtte oppheves umiddelbart fordi problemet med luftforurensningen ikke lengre er akutt.

Men det avviste Raymond Johansen:

– Frp har alltid vært imot dieselforbudet. Og det hadde vært hyggelig om de en eneste gang kunne gidde å identifisere seg med de ungene som må være innendørs ganske mange dager i året fordi det slippes ut for mye NoX. Jeg er glad for at folk i Oslo tar ansvaret selv og ikke hører på Frp.

Politiet tryglet

Politiet tryglet på sosiale medier bileiere om at de heller ringer kommunen enn politiet, og gjorde et poeng av at det ikke blir gjort noe ekstra fra politiets side for å håndheve forbudet..

Men det skulle altså bli dieselkontroller på kommunens veier i Oslo tirsdag. Det bekreftet Statens vegvesen overfor Aftenposten

– Vi vil bistå kommunen i en viss utstrekning med kontroller. Våre kontroller vil være sammen med Oslo kommune, sier Ing-Cristin Ericson, avdelingsdirektør for veiavdeling Oslo i Statens vegvesen, som ikke vil si så mye om kontrollene. Det vil undergrave kontrollene i seg selv, som hun sier. 

Et flertall av stasjonene på rødt

Alle de tolv målestasjonene for luftkvalitet i Oslo viste tirsdag morgen «liten helsefare» og grønt lys. Men i løpet av de siste 24 timene hadde imidlertid flertallet av stasjonene vært oppe på rødt, altså et høyt forurensningsnivå, ifølge Luftkvalitet.info.

Det var varslet moderat til høyt forurensningsnivå i sentrum og et høyt forurensningsnivå langs større og sterkt trafikkerte veier i Oslo tirsdag, særlig i rushtidene og tidlig på kvelden. 

Effektivt?

Forskere er spente på effekten av forbudet. Det har ikke vært prøvd før, påpeker de.

– Vi er spente på effektene av tiltaket og om målingene de neste dagene kommer til å vise at dieselforbudet har vært et effektivt tiltak mot luftforurensningen. Men da er det også viktig at flest mulig overholder forbudet og at det også håndheves, sier politisk rådgiver Hogne Skogesal i Norges Astma og -Allergiforbund (NAAF), til VårtOslo.

– Jo flere som innretter seg etter tiltaket, jo fortere vil vi være tilbake til normalen, sier Skogesal. I disse ukene har Oslo noe av den dårligste luftkvaliteten i Europa, ifølge Norsk Institutt for Luftforurensning (NILU). 2. januar hadde vi kontinentets aller dårligste luftkvalitet.

Urettferdig?

Ifølge Folkehelseinstituttet dør 185 mennesker for tidlig på grunn av svevestøv-lufta hvert år i Oslo.

– Vi forstår at mange dieselbileiere opplever dette som urettferdig. Det er da viktig å huske på at dette tiltaket har tvunget seg fram over tid, blant annet som en konsekvens av mange års favorisering av dieselbiler, sier Skogesal.

– I dag vet vi at dieselbiler har det høyeste utslippet av NO2, og da er det helt naturlig at tiltakene retter seg mot disse kjøretøyene, mener Skogesal.

– Dette er et modig tiltak som innebærer at kommunen nå viser handlingsvilje på vegne av utsatte grupper. Akutt høy luftforurensning innebærer at det kan være helseskadelig for små barn og mennesker med astma og andre lungesykdommer å bevege seg ute, sier rådgiveren. 

Dette innlegget er allerede blitt lest.230.ganger

Legg inn en kommentar