Oslopakke 3 til 100 mrd.: Ny T-banetunnel, Rushtidsavgift, Fornebubane, barbert E18-utbygging..

EL-BILER: Slutt på fritak i bomringen for el-biler fra 2018, sterk økning av rushtidsavgiften, ny T-banetunnel. Fornebubane, og forkortet E18-utbygging. I morgen, mandag klokka 11.00 blir den nye Oslo-pakka offentliggjort.. (Foto: Lars Eivind Bones/Dagbladet)

OSLO-PAKKE-ENIGHET: Slutt på fritak i bomringen for el-biler fra 2018, sterk økning av bomavgiftene i rushtida, ny T-banetunnel, Fornebubane, og forkortet E18-utbygging. I morgen, mandag klokka 11.00 blir den nye Oslo-pakka offentliggjort.. (Foto: Lars Eivind Bones/Dagbladet)

Slutt på gratis passering for el-bilene i 2018, 58 kroner i rushtidsavgift for dieselbiler..

(Publisert søndag 5.juni kl. 17.52, sist oppdatert søndag kl. 23.05)

Miljøpartiet De Grønne og byrådet aksepterer ny E18, men bare de første to kilometerne av veien. Det ser ut til å bli resultatet av E18-forhandlingene om Oslo-pakke 3 som ble fullført i 21.30-tida søndag kveld, og blir offentliggjort på en pressekonferanse mandag kl. 11.00. Høyre må finne seg i rushtidsavgift og kraftig bompengeøkning. 

NRK skriver søndag at det i rushtiden vil koste 58 kroner å passere bomringen for dieselbiler inn til Oslo. For bensinbiler vil det koste 53 kroner å passere bomringen i rushtiden når den nye avtalen begynner å gjelde fra 1. mars 2017. 
1. januar 2018 er det også slutt på gratis passering for elbilene. Da vil det koste elbiler ti kroner å passere bomringen rundt hovedstaden i rushtiden. Fra 2018 vil det også komme en bomring nummer to på bygrensa fra Romerike og Follo, slik det allerede er fra Bærum. 

Kollektivsatsing

Ny sentrumstunnel for T-banen, Fornebubane og nytt signalanlegg for T-banen i Oslo er de store kollektivsatsningene i pakken, som totalt vil koste rundt 100 milliarder kroner.
MDG vil kunne hevde at E18-prosjektet nå er et annet enn det som lå på bordet da forhandlingene startet, mens Akershus-siden og øvrige tilhengere vil kunne hevde at E18 får en utvidelse og blir en helt annen samferdselsåre enn i dag, skriver Aftenposten.

NRK kjenner til at den nye pakken, som er utvidet fra 2032 til 2036, inneholder følgende hovedelementer:

  • Første del av E18 Vestkorridoren (finansieres med egne bommer når veien er ferdig, altså på toppen av det ordinære bompengesystemet).

  • E6 Manglerudprosjektet (finansieres med egne bommer på samme måte som E18).

  • Røatunnelen, lokk over E18 på Filipstad og kort lokk over E6 på Furuset er inne, enten som egne prosjekter eller som del av sekkeposter.

  • Omlegging av Rv.4 fordi Nittedal sentrum.

  • Fornebubanen.

  • Ny sentrumstunnel for T-banen i Oslo.

  • Baneløsninger Nedre Romerike (det snakkes ikke lenger nødvendigvis om Ahusbanen.

  • Store sekkeposter til trikkesatsing, gang- og sykkelveier og mindre vei- og kollektivtiltak.

    Fryktet sammenbrudd

    De siste månedene har forhandlerne fra Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten sittet i jevnlige møter for å finne ut hvor mye penger som skal kreves inn fra bilistene og hvilke veier og kollektivprosjekter som skal nyte godt av bompengeinntektene.

    Når det gjelder E18 gjennom Asker og Bærum har frontene vært så steile at flere underveis har fryktet et sammenbrudd i forhandlingene.

    Vegvesenet, Akershus-representantene og de borgerlige partiene i Oslo har ønsket seg ny, sammenhengende motorvei med lange tunneler, nytt lokalveisystem og avanserte buss- og sykkelløsninger.

    Byrådet i Oslo har kjempet hardt for å begrense utbyggingen til et minimum, på grunn av prislappen på bortimot 40 milliarder kroner og for å hindre enda flere biler inn i hovedstaden.

    Ny sentrumstunnel i 2028

    Det som under pressekonferansen mandag klokka 11 vil bli solgt inn som et stort miljøprosjekt teller også nytt signalanlegg i dagens T-banetunnel under Oslo. Sammen med en ferdigstilt Fornebubane i år 2024 vil det gi betydelig økt kapasitet, fram til ny sentrumstunnel for T-bane står klar, ifølge enigheten om Oslopakke 3, i 2028, skriver Aftenposten.

Dette innlegget er allerede blitt lest.390.ganger

Legg inn en kommentar