Prislappen på «Oslo-navet»: 74 milliarder, med 40 prosent feilmargin..

SAGENE: Kan få jernbanestasjon på Arkitekt Rievertz plass.. (Foto: Ruter/Illustrasjon)

SAGENE: Kan få jernbanestasjon på Arkitekt Rievertz plass.. (Foto: Ruter/Illustrasjon)

Ny T-banetunnel mellom Majorstua og Bryn til 16 milliarder, ferdig 2028..

(Publisert fredag 31.juli 2015 kl. 09.58, sist oppdatert mandag 23.november kl. 11.12)

Ny t-banetunnel mellom Majorstua og Bryn skal stå ferdig i 2028 og vil koste 16 milliarder kroner. Togtunnelene kommer mellom 2030 og 2040. Den totale prislappen (minus Fornebubanen) er forventet å bli 74,1 milliarder kroner, men planene har kommet så kort at usikkerheten er anslått til pluss minus 40 prosent.

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Det ble klart da hovedrapporten om utredningen fra Jernbaneverket, Statens Vegvesen og Ruter om det såkalte Oslo-navet ble overlevert oppdragsgiverne, Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune i dag, ifølge NRK.

Rundt 60 milliarder kroner i såkalt trafikknytte og 15 milliarder i helse- og andre nyttegevinster for samfunnet, er ifølge rapporten resultatet av å bygge ut kollektivtilbudet som Oslo og Akershus trenger, ifølge osloby.

Rapporten anbefaler to nye tunneler, en for T-bane (metro), fra Majorstua til St.Olavs plass, Stortinget, Youngstorget, Grünerløkka (Schous plass), Tøyen til Bryn, og en for tog, (S-bane) fra Nationaltheatret, Majorstua, Sagene, Sinsen, Økern og inn på den gamle hovedbanen nordover på Alnabru. 

KNUTEPUNKT: Slik har Ruter tenkt seg knutepunktet på Bislett, der tog og metro, som det nye T-banesystemet kalles, vil møtes i undergrunnen.. (Foto: Ruter)

KNUTEPUNKT: Slik har Ruter tenkt seg knutepunktet på Bislett, der tog og metro, som det nye T-banesystemet kalles, vil møtes i undergrunnen.. (Foto: Ruter)

Egentlig anbefales tre tunneler, den tredje en ny jernbanetunnel fra Oslo S til Lysaker. I tillegg til tunnelene anbefaler man å opprette to nye trikkelinjer, en fra fra Bryn til Sinsen via Økern, den andre fra Bryn via Helsfyr, Hasle, Carl Berners Plass og langs Ring 2 til Sagene og Majorstua.

Tre faser

Utredningen ser for seg utbyggingen i tre faser:

Fase 1: Utvikle dagens kollektivsystem best mulig fram mot 2030.

  • Kapasitetstiltak metro og jernbane

  • Trikk Ring 2 Majorstuen – Bryn

  • Tiltak for buss, trikk, gåing

  • (Det er en forutsetning at Fornebubanen er på plass)

Fase 2: Et moderne metrotilbud innen 2030.

  • Ny metrotunnel Majorstuen – Bryn via Stortinget (16,2 mrd. kroner)

  • Knutepunktutvikling

  • Byggestart for deler av jernbaneanleggene

  • Ny regiontogstasjon

Fase 3: Et styrket lokal- og regiontogtilbud fram mot 2040.

  • Ny jernbanetunnel Oslo S – Nationaltheatret – Lysaker/Bislett (19,6 mrd. kroner)

  • Ny jernbanetunnel Bislett – Alnabru-området (S-bane) (8,8 mrd. kroner)

Riktig og nødvendig

– Dette mener vi er riktige og nødvendige prosjekter i rett rekkefølge, og det vil knytte Akershus og Oslo sammen på helt nye måter, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Ved Hovinbyen skal tre transporttiltak tilpasses utbyggingen, nemlig trikkeruten Bryn-Økern-Sinsen, ny jernbanestasjon på Breivoll og det som kalles S-bane i Groruddalen. S-bane via Økern skal kunne gi raske forbindelser til Sinsen, Sagene, Bislett og Nationaltheatret. Det skal også være lett å bytte til andre tog fra S-banestasjonene. Dermed kan også Sagene bli et viktig knutepunkt, med trikk og S-bane, skriver osloby.

Hyppigere avganger

Utredningen anbefaler altså nye knutepunkter, både regionale og lokale som skal mate passasjerer inn i det nye kollektivnettverket. Det skal etableres to hovedknutepunkter, henholdsvis på Bryn og Lysaker, pluss et sentralt knutepunkt for både S-bane og metro på Bislett, fremgår det av detaljer om utredningen som ble kjent tidligere i sommer.

Utredningen har et perspektiv fram til 2060 og fastslår at trafikktilbudet må ha hyppigere avganger, det vil si hvert femte minutt i indre Oslo og hvert tiende i ytre by.
Kostnaden for alle forslag til utbygginger fra Ruter er på 58,3 milliarder kroner. Det inkluderer buss, trikk og t-bane, samt Fornebubanen og Romeriksbanen.

– Med sentrumstunnel for T-bane vil vi koble befolkningen på Bislett og Grünerløkka til T-banenettet. Derfor bør den være på plass før 2030, sa samferdselsbyråd Guri Melby på pressekonferansen i sommer. 

Metro og Fornebubanen haster mest

– De prosjektene det haster mest å realisere, er Fornebubanen og ny t-banetunnel gjennom Oslo. Utbygging av t-banetunnelen må samtidig samordnes med nye jernbanetunneler. Staten har en nøkkelrolle i å sikre at prosjekter med høy samfunnsøkonomisk verdi prioriteres og realiseres raskt, sa Bernt Reitan Jensen, administrerende direktør i Ruter, på pressekonferansen i sommer, ifølge NRK Østlandssendingen.

Regjeringen har allerede lovet at staten vil bidra med 50 prosent finansiering av en ny t-banetunnel gjennom Oslo. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er viktig å få på plass finansiering også for nye jernbanetunneler, slik utredningen foreslår:

– Det er dyrt å bygge ny jernbane og t-bane, men skal du transportere mye folk inn og ut av byene må du ha effektive transportløsninger. Dette handler om å gjøre prioriteringer i et veldig langsiktig perspektiv, sier Solvik-Olsen til NRK.

Den nye jernbanetunnelen skal være et ledd i en ny strategi i Oslo-området med S-tog, som mange vil kjenne fra blant annet København. Tanken er å lage et skarpere skille mellom lokaltog (S-tog) og øvrig togtrafikk.
Fra Alnabru og videre nordover skal den gamle Hovedbanen utenom Romeriksporten også være tenkt som S-bane. 

 

Dette innlegget er allerede blitt lest.5570.ganger

Legg inn en kommentar