Det Norske Teatret: Evita

EVITA: Som Evita står Heidi Gjermundsen Broch for en ny oppvisning i stjernekvalitet, skriver Dagbladet. Ekstravisning nå lørdag 1., 4.-8., 11.-15. juni.. (Foto: Erik Aavatsmark)

– En kraftprestasjon, skriver Dagbladet. Mangler rå sex, mener Aftenposten.. 

(Oppdatert torsdag 6.september: Det som fins av nærhet og varme i denne politisk skarpe Evita-versjonen, ligger i musikkarrange-mentene. Resten er hensynsløshet, maktglede, hat og hevn, skriver Aftenpostens Mona Levin, som mener forestillingen mangler dampende sensualitet og rå sex..
– Denne oppsetningen foregår i en dypfryser, og det er vanskelig å forstå hvordan hun kunne bli så elsket og dyrket… Svein Sturla Hungnes regi er så stram at den virker som en tvangstrøye, skuespillerne blir marionetter i hans egne sjakktrekk, og den moderne tilnærmingen tapper det underlige musikal-susjettet for nødvendig drama, skriver avisa..

Som Evita står Heidi Gjermundsen Broch for en ny oppvisning i stjernekvalitet. I sang og koreografi er Evita en kraftprestasjon, skriver Dagbladets anmelder Lillian Bikset.. Hvem hadde trodd at Evita skulle bli spenningsfylt teater med skarpe kanter. Det Norske Teatret har klart det, skriver Dagbladet.)

I høstens store musikal på Det Norske Teatret får publikum innblikk i en verden der politikken bokstavelig talt blir styrt fra senga, skriver teatret i forhåndsomtalen. Med tangorytmer, dans og Andrew Lloyd Webbers musikk blir askepotthistorien om Evita Perón fortalt med fokus på hvordan èn person kan forføre et helt folk. 

Hun kom fra landsbygda, men nådde raskt stjernestatus som Argentinas presidentfrue og ble en av verdens mektigste kvinner noen gang. Musikalen Evita er basert på den virkelige historien om hvordan Eva Perón gjorde alt for å kaste glans over peronismen, den politiske massebevegelsen hun og president Juan Perón skapte, heter det i teatrets omtale.

Kampen mot fattigdommen, for kvinners rettigheter og arbeidernes kår gjorde henne grenseløst populær. Trass i utilslørt maktbruk, enormt pengeforbruk og en nasjonal økonomi i ruiner ble hun elsket og dyrket av folket som en helgen også etter sin tragiske død, bare 33 år gammel.

SPENNENDE: Evita er en spennende og vanskelig prosess å være i, forteller Heidi Gjermundsen Broch.. (Foto: Erik Aavatsmark)

Heidi Gjermundsen Broch, vår fremste musikalstjerne, som står på Det Norske Teatrets scene i dag i tittelrollen i historien om den argentinske forførersken, forteller i et intervju med Aftenposten om hvordan hun og teatret har arbeidet med oppsetningen.

— Evita er en vanskelig og spennende prosess å være i. Det er vanskelig å forstå hvem Eva Peron var, for informasjonen som finnes er enten så panegyrisk hyllende eller ekstremt negativ, og ett eller annet sted mellom de to ytterpunktene tror jeg hun finnes, sier Heidi Gjermundsen Broch.

STRAM: Vi lager en ganske stringent, stram forestilling. Men selvfølgelig med store følelser… (Foto: Erik Aavatsmark)

Evita har mange sett før. Blir det en tradisjonell Gråt ikkje for meg..?

– Den tror jeg vi gjør vår vri på. Men det ligger veldig sterke føringer på hva vi får gjøre med forestillingen, vi får rett og slett ikke lov til å endre så mye. Men innenfor disse rammene jobber vi jo med vår egen tolkning. Selv har jeg bare sett stykket en gang før, med Mia Gundersen på Chateau Neuf, og vår forestilling er nok noe helt annet.

– Vi beveger oss i et helt annet teatralt landskap. Sånn jeg ser det lager vi en ganske stringent, stram forestilling. Selvfølgelig med store følelser, men veldig gjennom-koreografert med et stramt fysisk språk som jeg liker godt, sier Heidi Gjermundsen Broch.

_bb/

Dette innlegget er allerede blitt lest.1582.ganger

Legg inn en kommentar