Film fra Sør: Trues av det sviktende DVD-salget

VILLE HISTORIER:

VILLE HISTORIER: Gjennom seks forskjellige, hverdagslige situasjoner, følger vi alminnelige mennesker som blir pushet forbi grensen for hva de kan akseptere, heter det i forhåndsomtalen til den argentinske svarte komedien Wild Tales, som åpner Film fra Sør-festivalen torsdag..

Alarmklokkene ringer, men ingen umiddelbar begravelse..

Puss lakkskoene, ta på finstasen og bli med på åpningen på Filmens Hus av den 24. Film fra Sør-festivalen i dag, torsdag – en helaften som starter i kinosalen med underholdning og svart komedie på lerretet, den argentinske Wild Tales, for å fortsette ut i de små timer med dans, mat og musikk, heter det på hjemmesiden til Oslos største filmfestival.

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Nå blir det ikke noen begravelse med det aller første for denne hovedstadens mest populære filmfestival, født på Blindern i 1991, men alarmklokkene ringer, så hold lakkskoene klare:
Film fra Sør-festivalen kan miste over 1.360.000 kroner i offentlig støtte som følge av at støtten fra DVD-salget gjennom bransjeorganisasjonen Film & Kino ifølge Aftenposten ventelig blir halvert neste år – og forsvinner helt fra 2016.  

Gremmes

Film fra Sør har et totalbudsjett på 4.906.808 kroner og støtten fra Film & Kino utgjør altså drøyt 1.3 mill.
– Jeg vil iallfall gremmes hvis Film fra Sør forsvinner. Det vil jeg ikke være bekjent av, sier kunstnerisk leder Lasse Skagen til avisa.
Han mener Film fra Sør er i en helt annen situasjon enn for eksempel musikkfestivaler, som kan skaffe seg inntekter gjennom salg av mat og drikke.
– Det hadde vært hyggelig dersom vi fikk inntekter på kinokioskenes sjokoladesalg, men det gjør vi ikke. Vi får 39 prosent av billettinntektene, så det sier seg selv at vi ikke kan drive en profesjonell filmfestival på det grunnlaget, sier Skagen. 

Fritt Ord

Den 24. Film fra Sør-festivalen åpnes av direktør for Fritt Ord, Knut Olav Åmås. Etterpå vises altså den argentinske filmregissøren og manusforfatteren Damián Szifróns svarte komedie fra i år som åpningsfilm. Her bringer vi omtaler av noen av de mange filmene som deltar:

Om du noen gang har blitt irritert over idioten i bilen foran deg, eller parkeringsvakten som nekter å høre på fornuft, er dette filmen for deg, heter det i festivalens programomtale av Wild Tales. Gjennom seks forskjellige, hverdagslige situasjoner, følger vi alminnelige mennesker som blir pushet forbi grensen for hva de kan akseptere. For hva skjer når man bestemmer seg for å la følelsene ta totalt overhånd? De aller fleste av oss teller til ti og innser at om det siviliserte samfunn skal bestå, må vi bare vende det andre kinnet til. Personene vi møter her, bestemmer seg derimot for at nok er nok og slipper alle hemninger. Resultatet er både mørkt, makabert og fryktelig underholdende, heter det i omtalen.

FAMILIEFILM: En apekatt forulykker i fly over Amazonas, overlever flystyrten og vi får være med på hans opplevelser i regnskogen..

FAMILIEFILM: En apekatt forulykker i fly over Amazonas, overlever flystyrten og vi får være med på hans opplevelser i regnskogen..

Barnefilm om regnskogen

Amazonia, en annen av filmene i hovedprogrammet, handler om regnskogen og mangfoldet der som er en av nøklene til å stanse klimaendringene.

Amazonia er visuelt sett en fantastisk vei inn i dette mangfoldet og denne problematikken – sett gjennom en liten apekatts øyne. Flyet han, altså apekatten, reiser med forulykker over Amazonas, men apekatten overlever styrten. Der opplever han den fantastiske regnskogen for første gang. Filmen er i stand til å vise skjønnheten og viktigheten av regnskogen til et veldig ungt publikum. Samtidig klarer den også å sette søkelys på nedhoggingen av den, heter det i programmet. 

PALESTINA: Jeff Kork laget denne filmen om Palestina-konflikten i 1981, men den er like aktuell i dag og har vunnet ny suksess etter noen år ute av rampelyset..

PALESTINA: David Koff laget denne filmen om Palestina-konflikten i 1981, men den er like aktuell i dag og har vunnet ny suksess etter noen år ute av rampelyset..

Hyllet

Occupied Palestine er et unikt portrett av den israelske okkupasjonen av Palestina og den palestinske motstanden, regissert av David Koff så tidlig som i 1981. Filmen blir hyllet av både filmvitere og palestinaeksperter som et av de beste portrettene av hvordan okkupasjonen fungerer. Den gir dessuten et spennende innblikk i en tidsperiode av okkupasjonen som er viet lite oppmerksomhet. Koff kombinerer intervjuer med bemerkelsesverdige historiske filmklipp, og forsøker på den måte å avdekke en strategisk og ideologisk okkupasjon av Palestina, samt hvordan den palestinske befolkningen yter motstand.

Filmen ble mottatt med bombetrussel og sensur da den ble lansert i USA, og var på den måten et viktig bidrag til samtidens debatt om den israelske okkupasjonen. Etter å ha blitt lite vist på 1990- og 2000-tallet, har filmen fått en oppsving de siste årene og var blant annet åpningsfilm på London Palestine filmfestivalen i 2013.

BAD HAIR: Junior bor med mor og lillebror i Caracas i Venezuela og ønsker han har rett og glatt hår som dem..

BAD HAIR: Junior bor med mor og lillebror i Caracas i Venezuela og ønsker han har rett og glatt hår som dem..

Krøllete hår

I Bad Hair møter vi ni år gamle Junior, som bor sammen med sin mor og lillebror i en drabantbyblokk i Caracas i Venezuela. Med afroamerikansk far, er Junior utstyrt med mørkt, krøllete hår, noe som skiller ham fra andre gutter i blokka, og moren og broren, som begge har rett hår.

Junior oppfører seg ikke som de andre guttene. Han spiller ikke basket, breaker eller leker soldat. Han har kun en venninne, som ønsker å bli Miss Venezuela, og han er opptatt av eget utseende, liker å synge og drømme seg bort. Og mest av alt vil han kle seg opp som en sanger til årets skolefotografering. En sanger med rett hår.

VIVIANES KAMP: Ikke lett å få skilsmisse i Israel..

VIVIANES KAMP: Ikke lett å få skilsmisse i Israel..

Kammerdrama fra Israel

 Vivianes kamp er et medrivende kammerdrama med innslag av svart komikk om en israelsk kvinnes fem år lange kamp for å få skilsmisse. Den er nok et bevis på at israelsk film er i verdensklasse, mener de som har skrevet programomtalene.

Filmen ble hyllet under filmfestivalen i Cannes og blir vist over hele verden. Det er den avsluttende filmen i søsknene Ronit og Shlomi Elkabetz‘ trilogi om ekteskap og kvinneundertrykkelse i Israel. Viviane er gift med den dypt konservative og passivt aggressive Elisha, som hun ønsker å skille seg fra. Det er imidlertid lettere sagt enn gjort. Israel har nemlig en lov som sier at oppløsing av ekteskap må skje i en religiøs domstol, kontrollert av ortodokse rabbinere. Der kreves det godkjennelse fra begge parter for at skilsmissen skal være gyldig. Elisha vil ikke skille seg fra Viviane, mens Vivane nekter å være gift med Elisha, og dette danner utgangspunktet for rettsaken som varer i flere år. Originaltittelen Gett, betyr skilsmisse på hebraisk, og filmen er et tett kammerdrama som foregår utelukkende i rettsalen. Imponerende skuespill og et fantastisk manus som er fullt av både humor og sårbarhet, gjør at man blir revet med fra første til siste bilde, heter det i omtalen.

 

 

Dette innlegget er allerede blitt lest.859.ganger

Legg inn en kommentar