Den Sanne Historien om nevrotikeren som skapte teknologi-vidunderet Apple..?

STEVE JOBS: Den gale oppfinneren, Steve Jobs, i Michael Fassbinders skikkelse, i Danny Boyle og Aaron Sorkins film. Fascinerer, mener vår anmelder.. (Foto: Filmweb)

STEVE JOBS: Den gale oppfinneren, Steve Jobs, i Michael Fassbinders skikkelse, i Danny Boyle og Aaron Sorkins film. Fascinerer, mener vår anmelder.. (Foto: Filmweb)

«En takk til gutta og jentene på golvet? Ikke tale om», sier den gale oppfinneren..

(Publisert lørdag 23.januar 2016 kl. 11.07)

«Vi følger med på kanten av kinostolen, både Michael Fassbender og Kate Winslet fascinerer, Jeff Daniels er maktsjuk og hyggelig som styreformann Sculli, den gale kvinnen som tror/mener Steve Jobs er far til hennes barn, spilt av Katherine Waterston, er nevrotisk på et høyt nivå, og det gjelder jo forsåvidt alle medvirkende..»

Film: Steve Jobs (Am.)
Regi: Danny Boyle

Manus: Aaron Sorkin
Med Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Jeff Daniels, Michael Stuhlbarg, Katherine Waterston, Perla Haney-Jardine

Bjørn Storflåtan portrett2Karakter: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
BJØRN BRATTEN skriver om film på Østkantliv

Mens Michal Fassbender denne uka tar trikken til Oslo Hospital i Dronning Eufemias gate i Jo Nesbø-figuren Harry Holes skikkelse, dukker han også opp på Saga kino som Steve Jobs, den nå avdøde Apple-skaperen, omstridt og utskjelt, – men altså mannen som kom tilbake til en av tidenes mest banebrytende teknologiske industribedrifter etter å ha vært kastet på hodet ut av et nidkjært og maktsjukt styre, om vi skal tro beretningene.

Den samme mannen som ved sin tilbakekomst skapte iMac, iPod, iPad, iPhone og hele floraen av bærbare vidundere som daglig bidrar til den fjerde industrielle revolusjon over hele verden. Sammen med et par andre merkevarer, selvfølgelig, som Samsung, Microsoft, you name it..
Så er denne filmen om mirakelmannen Steve Jobs, – faktisk heller ikke den første filmen om ham, blitt en bra film?

DEN GALE OPPFINNEREN: Michael

DEN GALE OPPFINNEREN: Michael Stuhlbarg, Michael Fassbinder og Kate Winslet i Steve Jobs.. (Foto: Filmweb)

Dialog-perfeksjonisme

Danny Boyle, regissøren, mest kjent for sin vidunderlige india-eksotisme i Slumdog Millionaire, og ikke å forglemme Trainspotting, – og tekstforfatter Aaron Sorkin, mannen som har perfeksjonert disiplinen «mennesker som beveger seg i rask gange gjennom korridorer mens de snakker i rasende fart» i TV-serier og filmer som Presidenten og The Social Network, gjør begge sitt beste for å trenge inn i mysteriet Jobs..

Galskap

I Steve Jobs dyrker Sorkin dialog-perfeksjonismen sin inntil galskap, for er ikke denne Apple-skaperen ganske gal, besatt, nesten psykotisk, og hans allestedsnærværende sekretær, assistent, jobb-kone, spilt praktfullt av Kate Winslet (vant Golden Globe, normalt en pekepinn mot Oscar, for beste kvinnelige birolle i Steve Jobs), det samme?

Det filmskaperne her, altså Boyle og Sorkin, har valgt å gjøre for å klare å navigere gjennom dette bisarre universet, er å velge ut tre epokegjørende situasjoner i beretningen om Stev Jobs og hans vei til den teknologiske himmelen: Lanseringen av den første Mac-maskinen i 1984, lanseringen av Next, Steve Jobs ikke-Mac-produkt etter utkastelsen fra Apple i 1988, og så iMac-presentasjonen i 1998, som på en måte var det egentlige gjennombruddet.

Ankerfester

Med disse ankerfestene fortelles altså historien, med korte innsmett tilbake til de første spede gjennombrudd i garasjen med Steve Wozniak (Seth Rogen) og andre skjellsettende begivenheter, også etter hvert med kjappe glimt av det vanskelige forholdet til Lisa, Jobs datter (praktfullt spilt som niåring av Perla Haney-Jardine), som jo faktisk blir historiens røde tråd, tynn, men slitesterk.

For det Boyle/Sorkin forsøker å fortelle er historien bak Steve Jobs besettelse, hvordan han som barn ble adoptert til et par som leverte ham tilbake, hvorpå han kom til ekteparet Jobs. Det store, ubesvarte spørsmålet blir hvordan denne bakgrunnen har påvirket ham.
Et annet spørsmål blir om denne historien som filmskaperne kommer fram til, og som bygger på Walter Isaacsons bok om Steve Jobs, er sann?

Familieverdier

Det er en påstand at ingen amerikanske filmer overlever ved kassaapparatene uten at man snakker om familieverdier. Slik blir det altså også i denne filmen om en av den fjerde industrielle revolusjons fremste skapere. Men det virker ikke utenpåklistret, vi følger med på kanten av kinostolen, både Fassbender og Winslet fascinerer, Jeff Daniels er maktsjuk og hyggelig som styreformann Sculli, kvinnen som tror/mener han er far til hennes barn, altså Lisa, spilt av Katherine Waterston, er nevrotisk på et høyt nivå, og det gjelder jo forsåvidt alle medvirkende.

Nei takk

Kanskje den mest normale i galskapen er den sinteste av alle, Steve Wozniak. Han forlanger noe så uhørt av den gale oppfinneren som medmenneskelighet og høflighet overfor menneskene som har lagt det praktiske grunnlaget for hele den vidunderlige nye Mac-verdenen.

En takk til gutta og jentene på golvet under presentasjonen av de nye vidunderene? Nei, takk, ikke tale om, sier den gale oppfinneren, gang på gang. Skulle du ha hørt på maken til storforlangende småfolk?!

Dette innlegget er allerede blitt lest.3045.ganger

Legg inn en kommentar