Norske «Louder than Bombs» i Cannes: Lovordene haglet på pressevisningen..

INTERNASJONALT: De internasjonale toppstjernene Isabelle Huppert og Gabriel Byrne får svært god omtale etter pressevisningen av Joachim Triers første internasjonale film, "Louder than Bombs", sopm vises i hovedkonkurransen i Cannes i dag, mandag..

INTERNASJONALT: De internasjonale toppstjernene Isabelle Huppert og Gabriel Byrne får svært god omtale etter pressevisningen av Joachim Triers første internasjonale film, «Louder than Bombs», som vises i hovedkonkurransen i Cannes i dag, mandag..

Litt for mye tungsinn, mener Dagbladet, som kaster en firer før verdenspremieren i dag..

Applausen var forsiktig og avmålt etter den første pressevisningen i hovedkonkurransen av norske Joachim Triers nye film Louder Than bombs i Cannes søndag, men filmkritikerene er fulle av lovord, skriver Aftenposten. I dag, mandag, er det verdenspremière på Triers engelskspråklige debutfilm.

– Louder than bombs er et ømt, komplekst familiedrama for voksne, med tematisk slektskap til både Ice Storm og Ordinary People, men med en filmatisk sensibilitet som er mer leken enn hva disse mer tradisjonelle dramaene tillot seg å være. Og heldigvis holder Trier og Vogt det amerikanske familiedramaets svøpe, sentimentaliteten, på armlengdes  avstand, skriver Aftenpostens anmelder, Kjetil Lismoen, og gir karakteren fem til den nye filmen til Trier.

Hjerteskjærende vakre

– Trier kan framvise en rekke nesten hjerteskjærende vakre filmatiske grep og finesser, med Ola Fløttums beherskede og effektive lydbilde i bakgrunnen. Men bildene virker inn på oss, det er ikke bare en lek, skriver Lismoen.

– ..Men summen av det hele ikke like tilfredsstillende som enkelte av de briljante partiene. Jeg tror årsaken er Isabelle Hupperts uavklarte rollefigur. Hun er ment å være det, uavklart og forstyrrende på en gåtefull måte, men det gjør det til en utfordring å forholde seg til henne..

– Som for å understreke at moren også er en gåte for filmskaperne, lar Trier ved en anledning Huppert se inn i kamera – på oss, publikum? – lenge. Det er et djervt grep få unge filmskapere i dag ville våge, og det er tungen på vektskålen som gjør at jeg ender opp med å gi en femmer og ikke en firer til filmen, skriver Aftenpostens filmanmelder.

Utforsker tungsinnet

Louder Than Bombs utforsker tungsinnet i fire filer samtidig. Det er litt for mange, skriver Dagbladets Inger Merete Hobbelstad, som gir en firer på sin terning.

– Tematikken er spennende. Trier og medmanusforfatter Eskil Vogt har utviklet en unik, følsom, felles filmsignatur, der de utnytter filmens potensial til å veve det som faktisk skjer sammen med ønsker, minner, drømmer og vemodige utforskninger av det som kunne vært.
– Men det nye verket er mindre konsentrert og kraftfullt enn duoens foregående filmer, Reprise og Oslo 31. august, de høye ambisjonene til tross. Eller kanskje er det nettopp på grunn av dem, skriver Dagbladets anmelder.

FIN RESPONS: Overveldende respons på pressevisningen i går til Joachim Trier og Eskild Vogts nye film. Men de norske anmelderne er reserverte.. (Foto: Dag Kjørholt)

FIN RESPONS: Overveldende respons på pressevisningen i går til Joachim Trier og Eskil Vogts nye film. Men de norske anmelderne er reserverte.. (Foto: Dag Kjørholt)

Gaper over for mye

– Joachim Trier bommer ikke med sin Cannes-deltaker «Louder Than Bombs». Men han gaper over for mye, mener VGs Jon Selås og gir en firer på sin terning.
– Når detaljene blir for mange, når menneskene som skal fanges inn blir for tallrike, leter man etter holdepunkter. Mer og mer blir den unge gutten, for øvrig helt glitrende spilt av Devin Druid, sentralfigur. I det bredere bildet avsvekkes da interessen for noen av de andre rollefigurene. Likevel insisterer Trier på å utvikle deres ulike sider. Det blir alt i alt nokså uinteressant og faktisk en smule fremmedgjørende etter hvert, mener Solås, som likevel mener Louder Than Bombs bærer tydelig i seg kvalitetsmerker til en norsk filmforteller som på svært mange måter befinner seg rettmessig i den filmeliten som Cannes’ hovedprogram avspeiler.

– Foto er glimrende, musikken – signert Ola Fløttum – er nydelig og velfungerende, skuespillerne helt og fullstendig inne i sin egen oppgave. Et ekstra pluss er bruken av en del dokumentarisk filmmateriale; originalt, virkningsfullt og til og med morsomt her og der, mener VGs anmelder..

Lovordene haglet

Lovordene haglet på pressevisningen. Flere av filmanmelderne Aftenposten traff i foajeen på Festivalpalasset søndag mener den norske filmen fort kan stikke av med en pris i den gjeve konkurransen om Gullpalmen. Her er reaksjonene fra noen av dem avisa snakket med:

Gunnar Rehlin, TT, Sverige:

– Det var en bra film, den har en vakker melankolsk tone og engasjerende bra skuespill.  Han har gjort en bra transformasjon fra det å lage film i Norge til å gjøre det i USA. De norske filmene hans engasjerer nok enda mer, men dette var mer enn godkjent, en velgjort arthouse film.

– Hvordan tolker du den noe avmålte applausen etter filmen?

– De jeg har snakket med var veldig positive. Det var ikke buing som under Gus Van Sants The sea of trees, men heller ikke overdreven applaus. Jeg er overbevist om at Joachim Trier kommer til å våkne til en rekke positive anmeldelser.

Peter Howell, The Toronto Star:, Canada:

– Jeg ble veldig grepet av den, og jeg vil gjerne se den igjen. Det var en mektig film, som det nok tar litt tid å fordøye. Elementer av den minner meg om Wes Anderson, og manuset er svært godt skrevet. Likevel er jeg noe usikker på hvordan de ulike bitene egentlig kommer sammen, sier han.

Howell mener Trier er en veldig interessant filmskaper.

– Det er ingen grunn til å henge seg opp i applauser og buing her i Cannes. Det er alltid et visst antall drittsekker på en slik pressevisning, og jeg kjøper ikke det de holder på med. Buingen av Gus Van Sants film ble gjort av bare noen få mennesker. Det var jo til og med buing etter Terrence Maliks film,The tree of life, som endte opp med Gullpalmen.

– Hvilke sjanser har filmen i hovedkonkurransen?

– De to guttene spilte veldig bra, og jeg kan fort se for meg at Jesse Eisenberg eller Kevin Druid kan ende opp med en skuespillerpris. Men jeg tror ikke filmen har materiale i seg til å vinne Gullpalmen.

Karen Badt, Huffington Post, USA:

– Denne filmen grep meg veldig. Den var interessant med sitt psykologiske konsept. Personene ble mye definert via sine fantasier og drømmer. Den yngste gutten bærer på mange måter hele familiens skjebne på sine unge skuldre.  Alt dette henger sammen med fødselsscenen som er helt i starten av filmen. Jeg har ikke sett noen av Joachim Triers tidligere filmer, men likte måten den bevarte spenningen om hvor den egentlige ville helt frem til slutten.

Rodrigo Fonseca, TV Globo, Brasil:

 – Jeg likte ikke noen av de to forrige filmene til Joachim Trier, men for meg er Louder than bombs hovedkonkurransens største overraskelse til nå. Dette var rett og slett enestående, en velskrevet film, sier Fonseca, som mener måten Trier blander stoff om krig, fotografi og familierelasjoner er rørende. 

– Manuset er svært kompetent satt sammen, og alle bitene i dette komplekse puslespillet faller på plass. Jeg tror fort at denne filmen kan få en manuspris. Skuespillerne er også virkelig gode. Jeg likte spillet til Gabriel Byrne og guttene.

Christian Monggaard, Information, Danmark:

 – Jeg er meget begeistret for den. Det var en flott film. Det er originale grep med et tema som er behandlet i så mange filmer, en familie som skal komme seg over et tap og alle skjelettene som ramler ut av skapene. Jeg liker måten man får fortalt de samme begivenhetene fra vidt forskjellige perspektiver fra de ulike familiemedlemmene, sier dansken.

Han mener filmen er veldig litterær i sin oppbygging. 

– Det er en fantastisk stemning i filmen som minner veldig om Ang Lee’s The Ice Storm. Det er flott spill, og bra fotografi, og klippen er utmerket gjennomført, selvfølgelig av en danske. Det er imponerende å tenke på hvor mange vanvittige tankeplan som eksisterer i filmen, og at man har fått klippet dette sammen slik at det gir mening. Trier og hans gjeng tør virkelig å tro på at publikum forstår det de ser, at de ikke er dumme. Her er det ikke mange forklaringer underveis.

– Hvilken sjanse har denne filmen i konkurransen?

– Den har gode sjanser til å få en eller annen pris her, for den var virkelig god.

Jan Schulz-Ojala, Der Tagesspiegel, Tyskland:

– Jeg er en stor beundrer av Joachim Trier og likte begge hans forrige filmer. Jeg ser visse paralleller fra Reprise og Oslo, 31. august i denne, i måten historiefortellingen og de psykologiske aspektene er konstruert. Likevel er denne filmen annerledes, fordi den fokuserer på andre generasjoner enn de to forrige. Jeg er overbevist om hans store talent. Han mister ikke noe av sin styrke eller sensibilitet selv om han har flyttet filmuniverset fra Oslo til USA eller endret dialogens språk til engelsk.

Han mener Louder than bombs er fortalt på en helt annen og mye mer komplisert måte enn andre filmer under filmfestivalen i Cannes.

– Den er stille og består av mange lag. Den får meg til å tenke på mitt eget liv og mine egne erfaringer. Den etterlater mye tolkningsrom, og det liker jeg. Det er nøyaktig samme tanker jeg satt igjen med etter hans to forrige filmer.

– Men det virket som at applausen på den første pressevisningen i kveld var noe reservert?

– Jeg legger ikke mye vekt på applauser etter pressevisninger og på festivaler. Sånt er ofte utledet av veldig spontane situasjoner, men det forklarer lite om kvaliteten på filmene. Det at folk blir sittende stille kan svært ofte være et tegn på at filmskaperne har levert en tung film folk trenger litt tid på å fordøye.

– Hvilke sjanser har filmen i konkurransen?

– Hvorfor ikke. Dette er ikke en total film for juryformennene, Coen-brødrene, men jeg tror oppriktig at de de er interessert i denne typen filmskaping. Det er veldig godt gjennomført. Jeg tror absolutt at den greske filmen The Lobster, som vi har sett tidligere under festivalen, kan være en sterk konkurrent . Men jeg tror juryen vil ha svært mye å diskutere om denne filmen.

Dette innlegget er allerede blitt lest.634.ganger

Legg inn en kommentar