Tid for retrett i rådhuset: Skroter «regjerings»-planer – må bytte bil etter superbil-kritikk..?

REGJERINGSSJEF?: Byrådsleder Raymond Johansen blir kritisert for å ville kalle seg leder av en byregjering – og for å kjøres i superbil med stort CO2-utslipp. Nå vil han ha utredet sikkerhetssituasjonen på Rådhuset, og spøtsmålet om overgang til lavutslippsbil.. (Foto: Victoria Wilden, NRK)

REGJERINGSSJEF?: Byrådsleder Raymond Johansen blir kritisert for å ville kalle seg leder av en byregjering – og for å kjøres i superbil med stort CO2-utslipp. Nå vil han ha utredet sikkerhetssituasjonen på Rådhuset, og spørsmålet om overgang til lavutslippsbil.. (Foto: Victoria Wilden, NRK)

Tidligere byrådsleder Røsland: «Synes ikke det er grunn til å kritisere Johansen for å benytte denne biltjenesten..»

(Publisert mandag 4.april 2016 kl. 06.50, sist oppdatert fredag 8.april kl. 23.42)

«Det er etter kommuneloven ikke adgang til å benytte betegnelsen byregjering», skriver kommunaldepartementet i et brev til Oslo-byrådet mandag. Dermed er det rødgrønne byrådets tanker om en «byregjering» skutt ned for godt.

Byrådsleder Raymond Johansen hadde egentlig tenkt å presentere snuoperasjonen i et intervju med Dagsavisen mandag. Men midt under intervjuet sprakk nyheten i VG om at Kommunal-departementets jurister har konkludert, skriver osloby.

Ba om vurdering

Det var Johansen selv som for tre uker siden ba departementet vurdere lovligheten av navneskiftet. Bakgrunnen var at kommunalminister Jan Tore Sanner (H) fra Stortingets talerstol mente at navneskiftet var ulovlig. Heller enn å fortsette striden, valgte byrådslederen nå å gå tilbake på navneendringen. Det betyr at han selv vil bli titulert byrådsleder, ikke byregjeringsleder, framover.

– Debatten ble etter hvert vridd til å handle om min tittel. Jeg hadde ikke drømt om at dette skulle spore helt av. Hadde jeg visst det…

– Angrer du på at dere ikke la saken død tidligere?

– Dette ble bestemt allerede i byrådserklæringen mellom Ap, SV og MDG. Jeg snakket også om det i valgkampen. Vi fikk masse støtte først, en navneendring ville bidra til en klargjøring av rollene, var tanken, sier byrådslederen, samme dag som det ble klart at han har bedt om en ny vurdering av sikkerhetssituasjonen og bilvalget i Oslo rådhus.

Luksusbil

Dette utspillet kom etter at det ble kjent at byrådslederen selv kjøres rundt i et klimafiendtlig bensinsluk av en luksusbil med piggdekk, mens byrådet ber innbyggerne i Oslo om å la bilen stå.

– Jeg tar dette initiativet slik at bystyret i neste omgang vil kunne ta en beslutning om hvilke sikkerhetstiltak som er riktige å ha for Rådhuset basert på et slikt grundig arbeid, sier Johansen i en pressemelding.
Johansen ber nå Rådhusets forvaltningstjeneste om å gjøre en bred gjennomgang og analyse av sikkerhetssituasjonen i Rådhuset og for dets ansatte og politikere, hvor også bilordningen vil inngå, skriver NRK Østlandssendingen.

Sikkerhetshensyn

Tidligere denne uka ble det kjent at byrådslederen kjøres rundt i en Audi A8. Biltjenesten på Rådhuset ble etablert etter terrorhandlingene 22. juli 2011 først og fremst av sikkerhetshensyn.

– Jeg har samtidig bedt Rådhusets forvaltningstjeneste gjøre en konkret vurdering av om det per i dag finnes lavutslippsbiler i markedet som tilfredsstiller deres krav til sikkerhet, noe de mener det ikke gjorde da de inngikk kontraktene for 9 måneder siden, i juli 2015, sier byrådslederen.

Røsland: Ikke grunn til å kritisere Johansen

Tidligere byrådsleder Stian Berger Røsland (H) brukte selv biltjenesten én til to ganger i uken, mer etter praktiske begrunnelser enn regelverket opplyser han til NRK.

– Jeg opplevde biltjenesten som en trygg og praktisk måte å få gjort jobben som byrådsleder. Jeg mener det var fornuftig å innføre den og det vil være klokt å videreføre den, sier Røsland.

– Jeg synes ikke det er grunn til å kritisere Johansen for å benytte denne tjenesten, sier Røsland til NRK.

Dette innlegget er allerede blitt lest.741.ganger

Legg inn en kommentar