Facebook nekter å promotere Østkantlivs Nymphomaniac-omtale….

EN FALITT: Aftenposten-anmelder og forfatter Erlend Loe beskriver Lars von Triers knefall for sensurinngrepet mot premierefilmen Nymphomaniac er en falitt. Kald og distansert, men likevel faascinerende, skriver Dagbladets Inger Merete Hobbelstad.. (Foto: Filmweb)

EN FALITT: Aftenposten-anmelder og forfatter Erlend Loe mener Lars von Triers knefall for sensurinngrepet mot premierefilmen Nymphomaniac er en fallitt. Men fallitt-begrepet er redigert vekk i papirutgaven av Aftenposten. Til gjengjeld nekter Facebook å promotere Østkantlivs omtale av anmeldelsene. Nymphomaniac er kald og distansert, men likevel dypt fascinerende, skriver Dagbladets Inger Merete Hobbelstad. På bildet ser vi Stacy Martin og Shia LaBoeuf.. (Foto: Filmweb)

«Oppfyller ikke retningslinjene våre»..

Facebook nekter å promotere Østkantlivs omtale av anmeldelsene av Lars von Triers nye film, Nymphomaniac. Filmen, som er kuttet fra fem til fire timer i Norge og Danmark med tanke på filmens seksuelt svært eksplisitte scener, hadde premiere i Norge denne uka.

 Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

(Oppdatert lørdag 25.januar 2014 kl. 18.00)

Antakelig er det oppslagsbildet av to nakne mennesker, som Facebook oppfatter som støtende. Men det kan vi strengt tatt ikke vite, siden Facebook opptrer som parkeringsvakter, her nytter ingen argumentering f.eks. med at filmen som omtales vises på offentlige kinoer.

Man tilbys heller ingen muligheter for å komme med innvendinger eller eventuelle klager. Facebooks ord er lov, i hvert fall på Facebook.

 «Ikke godkjent»

 «Ett eller flere av innleggene du promoterte, oppfyller ikke retningslinjene våre og er derfor ikke godkjent. Innlegget er fortsatt synlig på siden din, men blir ikke promotert. Du vil bare betale for de faktiske visningene eller klikkene som annonsen din får,» heter det i meldingen vi har mottatt.

Men om von Triers «pornofilm» er litt for drøy for Facebook, er Aftenposten-anmelder Erlend Loe skarp i sin omtale av kuttene i filmen, som har skjedd fra produsentenes side, uten medvirkning, men med godkjenning fra von Trier:

— Det blir, banalt sagt, litt som å se Biler uten billøpene, Titanic uten forliset, eller Leaving Las Vegas uten den tunge drikkingen. I teorien forstår jeg hva hovedpersonen snakker om, men jeg kjenner det ikke på kroppen. Og det er en fallitt, skriver Loe i forbindelse med premieren på Nymphomaniac.

Interessant nok har Aftenposten redigert bort anmelderens bruk av begrepet fallitt i papiravisen.

Lite tukling

— Ryktene om at Nymphomaniac er en pornofilm kan avkreftes. Sjelden har jeg sett pressevisningsdeltakerne tukle mindre med seg selv, skriver Erlend Loe i sin anmeldelse og gir en forbeholden firer-karakter, et forbehold som åpenbart knytter seg hovedsakelig til at urkraften von Trier har gått med på det Loe oppfatter som et kraftig sensurinngrep..

STABSBILDE: Filmselskapet har kostet på seg et litt uvsnt stabsbilde i forbindelse med lanseringen av Nymphomaniac. På bildet kan skimtes størrelser som Stacy Martin, Lars von Trier, Shia LaBeouf, Jamie Bell, Udo Kier, Uma Thurman, Sophie Kennedy Clark, Willem Dafoe, Mia Goth, Stellan Skarsgård, Christian Slater, Nicolas Bro, Charlotte Gainsbourg.. (Foto: Filmweb)

STABSBILDE: Filmselskapet har kostet på seg et litt uvant stabsbilde i forbindelse med lanseringen av Nymphomaniac. På bildet kan skimtes (f.v.) Stacy Martin, Lars von Trier, Shia LaBeouf, Jamie Bell, Udo Kier, Uma Thurman, Sophie Kennedy Clark, Willem Dafoe, Mia Goth, Stellan Skarsgård, Christian Slater, Nicolas Bro, Charlotte Gainsbourg.. (Foto: Filmweb)

Ukontrollerbare drifter

— Filmen er en reise i ukontrollerbare drifter og ydmykelser hvor sex står sentralt. Derfor er det forstemmende at den starter med et forbehold som stiller de kommende fire timene i et mildt sagt underlig lys: En tekst på lerretet opplyser om at verket vi straks skal se er forkortet og sensurert uten Lars von Triers medvirkning, men med hans godkjennelse.

— Det jeg har satt meg ned for å se er altså ikke den filmen von Trier har ønsket å vise meg. Spørsmålet som da trenger seg på, og som blir mer og mer presserende ettersom timene går, er: Hvorfor i all verden skal jeg se dette? Vis meg den filmen regissøren har laget, eller la det være.

Tungsolgt

— Til tross for effektiv markedsføring tyder mye på at filmen uansett er tungsolgt. Om den så er fire timer eller fem og en halv time lang spiller mindre rolle. Spesielt siden fire-timers-versjonen har 18-årsgrense og likevel ser ut til å mangle det som ville ha gjort den sanselig forståelig på et dypere plan, mener Loe.

Dagbladets Inger Merete Hobbelstad, som gir en femmer på sin terning, skriver at «Nymphomaniac» ikke finnes sensuell.
— Men den er dypt fascinerende. Lars von Triers fem timer lange seksuelle epos er kuttet ned til fire i den norske og danske kinoversjonen, men er likevel en særs åpenhjertig katalog over legninger, fetisjer og situasjoner, med ufravendte bilder av parate kjønnsorganer.

Klinisk, kald, distansert

— Men den er også distansert, klinisk, kald og flombelyst, det er som om von Trier ser på sine nakne, gispende hovedpersoner som om de var laboratoriedyr i glassbur. Ofte føles den oppstilt, som en utforskning av matematiske formler snarere enn noe levende og pustende. Den har ikke den hypnotiserende kraften til sin filmatiske kusine, mesterverket «Antichrist» fra 2009. Og likevel er den dypt fascinerende. Fire timer, fordelt på to filmer, flyr unna, skriver Hobbelstad..

— Det hadde ikke vært Lars von Trier om en film med tittel «Nymphomaniac» ikke hadde vært sjokkerende, skriver VGs anmelder Jon Selås og kaster en femmer på terningen.
— Men sjokket treffer et helt annet sted enn man venter. Altså: Ikke i underlivet. Skjønt de eksplisitte sexscenen både er tallrike og utpenslede. Men han bruker dem «bare» til å lage et uhyre utfordrende og insisterende filmverk om menneskeliv sånn generelt. Og om menneskelivets begrensinger, helt spesielt.

Stilforvirret, kaotisk

Det er blitt en stilforvirret, til dels kaotisk og helt ut uforutsigelig film; delvis drama, delvis komedie, delvis tenksom, delvis klisjépakket, delvis porno, på kanten til blasfemisk, i perioder et moraldrama, stadig målt og kommentert med overtydelige grafiske virkemidler, som tall og geometriske figurer. Finnes det noe fornuft, her? Hele tiden! 

— «Nymphomaniac» er et vepsebol av en film; den stikker mot alt og alle – men særlig regissøren selv.  Det er morsomt, det er tragisk, motbydelig, opphissende, fornedrende, provoserende og vakkert i en helt egen klasse:  von Trier på sitt verste og beste og stadig ekstremt vitalt, skriver VGs anmelder.

Dette innlegget er allerede blitt lest.1150.ganger

Legg inn en kommentar