VG og Dagbladet landets største aviser på alle plattformer, Aftenposten størst på papir..

STØRST: VG og Dagbladet er landets største aviser, VG et solid hestehode foran, når vi ser alle plattformer samlet, her også øverst i avisstativet hos Joker i Sigurdsgate på Tøyen tirsdag kveld.. (Foto: Bjørn Bratten)

STØRST: VG og Dagbladet er landets største aviser, VG et solid hestehode foran, når vi ser alle plattformer samlet, her også øverst i avisstativet hos Joker i Sigurdsgate på Tøyen tirsdag kveld.. (Foto: Bjørn Bratten)

..men papiravisene kommer sakte til å forsvinne, sier ekspert..

(Publisert tirsdag 20.september 2016 kl. 13.41, sist oppdatert onsdag kl. 14.08)

VG og Dagbladet er Norges største aviser når du slår sammen alle plattformer, papir, nett og mobil, med VG et svært hestehode foran. Men Aftenposten er fortsatt størst på papir. Det viser Mediebedriftenes Landsforenings(MBL) statistikk for 2. kvartal 2016, som ble offentliggjort tirsdag.

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Noe av det som er oppsiktsvekkende med disse resultatene er at Dagbladet, som har stått øverst på alle katastrofevarsler de siste åra, slett ikke ligger så dårlig an som det er populært å fremstille det. Og i Aftenpostens referat i dagens avis er faktisk flere Dagblad-resultater underspilt til fordel for Schibsted-avisene. Det sier kanskje noe om konkurranseforhold som ikke uten videre er åpenlyse for den allminnelige avisleser?

Halve befolkningene leser fortsatt på papir

Norske papiraviser når hver dag 51 prosent av befolkningen. Nettutgavene når 61 prosent, mens mobilutgavene har en daglig dekning på 40 prosent av befolkningen. Slår man sammen papir, nett og mobil leses VG av 2.370.000 samlet på alle flater, Dagbladet leses av 1.501.000 og Aftenposten når 1.237.000 lesere hver dag på alle flater.

På papir er tallene slik: Aftenposten lest av 473.000, VG 368.000, Dagbladet 224.000 og Dagens Næringsliv leses av 203.000 på papir. Dagbladet-redaktør John Arne Markussen sier til egen avis at veksten på digitale plattformer er tilsvarende det man taper på papir. Mobiltelefonen er vår viktigste plattform, sier Markussen.

Undersøkelsen viser lesertall beregnet og basert på markedsundersøkelser per telefon – og er altså ingen oversikt over faktisk solgte aviser. Undersøkelsen til MBL er gjort av TNS Gallup. 51.000 personer over 12 år er intervjuet. Det undersøkelsen ikke gir svar på er hva leserne går etter og hva de tenker seg framover, og selvfølgelig det avgjørende spørsmålet: hvordan skal mediene klare å leve av de digitale mediene?

Dette er hovedtendensene i tallene:

Mer enn 8 av 10 nordmenn (over 12 år) leser hver dag nyheter fra norske mediehus på nett, mobil eller papir. Lesertallene for papirutgavene faller i samme tempo som tidligere, med 10 prosent. Lesingen på nett øker med 4 prosent. På mobil faller lesingen med 0,7 prosent.

– Det er tøffe tider i bransjen, men tallene viser at norsk journalistikk fortsatt står sterkt. Ikke uventet fortsetter papirlesingen å falle, men vi klarer å beholde leserne digitalt gjennom satsing på godt norsk innhold, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL. 

Mediehusene sliter

Selv om mer enn 8 av 10 nordmenn fortsatt leser nyheter fra norske medier hver dag, sliter de fleste mediehusene økonomisk. Medieforsker Erik Wilberg ved BI i Bergen tror det kommer av at mediene ikke klarer overgangen fra det analoge til det digitale godt nok. 
– De har tjent gode penger på papir, og lite penger på nett. Derfor har de også latt være å pushe overgangen i tilstrekkelig grad, sier han. I forrige uke ble det bestemt at Aftenpostens redaksjon skal reduseres med 40 årsverk. Adresseavisen planlegger det samme. Tidligere i år har både VG og Dagens Næringsliv vært gjennom det samme.

Tungt og vanskelig

Wilberg, som er ekspert på medieøkonomi, tror det er mulig å skape en sunn medieøkonomi, men den må være basert på det digitale.
– Papiravisen kommer sakte til å forsvinne. Veien ned blir tung og vanskelig, for man tjener fortsatt penger på å gi ut papiravis. Ingen har greid overgangen ennå. Det er vanskelig nok for New York Times med noen millioner brukere, og det er enda vanskeligere for en norsk avis med 40.000 lesere, sier Wilberg.

Dette innlegget er allerede blitt lest.477.ganger

Legg inn en kommentar