Ekstra Norén på Nationaltheatret: «Et familiært helvete er sluppet løs», skrev VG og kastet en sekser..

KJØKKENTERROR:

KJØKKENTERROR: Et familiært helvete med orkans styrke er sluppet løs på Nationaltheatret, skriver VG og kaster en sekser på terningen. «Natten er dagens mor» er hvileløst, brutalt og sint teater, med høy og ujevn temperatur. Matlaging, med dertil tilhørende lukter, tar publikum enda tettere med inn i kjøkkenet, skriver Dagbladets anmelder. Ekstraforestillinger i 2017: 6, 7, 10, 11, 13. februar.. (Foto: Dag Jenssen)

«En kontinuerlig kjøttkvern av påkjenninger..», mente Dagbladet

(Publisert torsdag 15.januar 2015 kl. 13.36, sist oppdatert 15.januar kl. 23.52)

Et familiært helvete er sluppet løs med orkans styrke på Nationaltheatret. Det gir rystelser langt inn i sjelen, skrev VGs anmelder Borghild Maaland og kastet en sekser på sin terning etter premieren på Lars Norén-stykket Natten er dagens mor på Nationaltheatret. I regi av Kjersti Horn og med regissørens mor, Ellen Horn, i hovedrollen..
– Å gi en sekser på terningen til et maratonløp i et familiært helvete, høres kanskje ut som selvpisking. Men stort bedre helvete enn dette får du neppe, skrev VG.

Dagbladets anmelder Lilian Bikset er ikke snauere i sin omtale av oppsetningen:
– De gjennomgår hver sine desperate følelsesforløp, med uregelmessig utporsjonerte utbrudd av innadvendthet og utagering, aggresjon, uro, nervøsitet, frustrasjon, selvmedlidenhet, mistro, frykt, etterlikning av omsorg, etterlikning av disiplin, fornektelse, håp, kjærlighetserklæringer, nostalgi, etterlikning av nostalgi med det formål å manipulere, pessimisme, skuffelse, savn, voldsutøvelse og hysteri.

– De fire forløpene til de fire karakterene (Terje Strømdahl, Ellen Horn, Emil Johnsen, Glenn André Kaada), gir forestillingen en uforutsigbar intensitet. Den blir som en kontinuerlig kjøkkenkvern av påkjenninger, skrev Dagbladet.

Smerte og håløshet

– Noen ganger speiles tidligere hendelser. Noen ganger intensiveres de, eller perspektivet på dem utvides. Natten er dagens mor er ikke uten humor – her er pinlighetshumor, situasjonshumor, skarpe replikker og innslag av absurditet – men heller ikke vittighetene fungerer befriende, og det er de nok heller ikke ment å gjøre. 

– Som alvoret uttrykker humoren persongalleriets smerte og håpløshet, i beklemmende stunder av innsikt og ærlighet. På et tidspunkt beskylder mor Elin far Martin for å sjangle slik at han ikke engang kan gå rett til helvete. Der er aldri tvil om at det er dit det hele går, skrev Lillian Bikset, som mente forestillingen er en styrkeprøve, både emosjonelt og i sitt angrep på sansene..

Styrkeprøve

– Lyd- og lyseffekter, innimellom av potensielt migrene-framkallende styrke, virker som overganger mellom scener, og samtidig som fysiske uttrykk for yngstesønnen Davids fantasiflukt.
– Direktesendt filmbruk lar flere parallelle handlinger pågå uten brudd i fortellerflyten, og matlaging, med tilhørende påtrengende lukter, tar publikum enda tettere inn i kjøkkenet, skrev Dagbladet.

HJERTESKJÆRENDE:

HJERTESKJÆRENDE: Jeg forlater Nationaltheatret med en fortsatt tro på at Natten er dagens mor er det beste stykket til Lars Norén, skriver Aftenpostens anmelder.. (Foto: Dag Jenssen)

«En forestilling som lander hjerteskjærende», skrev Aftenposten

Flere av de sterkeste scenene i forestillingen er øyeblikkene hvor karakterene legger ned våpnene, og er på tomannshånd, skrev Aftenpostens anmelder, Therese Bjørneboeunder tittelen Hvor mye distanse tåler realismen til Norén.

– Men enda sterkere er det øyeblikket hvor Johnsens David gråtende sier til faren at han elsker ham, for like etterpå å stryke seg over fjeset, som om gråten bare var et spill. David vet at faren blir «en annen» når han drikker. Men parerer med et rollespill, som gjør ham til en katalysator for en autentisitetsprobematikk og identitetskonflikt som hele familien er rammet av.  

Slingrete

Fra åpningsscenen, hvor David synger karaoke, sminker seg og poserer «som dame», introduseres han som forestillingens forteller, og publikums identifikasjonsobjekt. I en oppsetning som til tider virke slingrete, og spillestilen uavklart, skaper Kjersti Horn historie en bue, som får forestillingen til å lande hjerteskjærende. Jeg forlater Nationaltheatret med en fortsatt  tro på at Natten er dagens mor er det beste stykket til Norén, skrev Aftenposten.

Dette innlegget er allerede blitt lest.61291.ganger

Legg inn en kommentar