«Ousdal står som en søyle av troverdighet,» mente VG..

AVSKJED: Sverre Anker Ousdal spiller sin avskjedsforestilling på Nationaltheatret som Kong Lear. Premiere lørdag med Stein Winge som regissør.. (Foto: Leif Gabrielsen)

AVSKJED: Sverre Anker Ousdal spiller sin avskjedsforestilling på Nationaltheatrets amfiscene som Kong Lear. Regissør Stein Winge lykkes ikke med å skape en scenisk verden for Kong Lear, mener Aftenpostens anmelder Therese Bjørneboe.. (Foto: Leif Gabrielsen)

Aftenposten: «Stein Winge lykkes ikke med å skape en scenisk verden for Kong Lear..»

(Sist oppdatert tirsdag 12.november 2013 kl. 08.14: — Stein Winge lykkes ikke med å skape en scenisk verden for Kong Lear, skrev Aftenpostens anmelder Therese Bjørneboe under tittelen Konge i joggedress. ..I Stein Winges oppsetning får man inntrykk av at skuespillerne har fått frie tøyler, men spillestilen og sceneløsningene sender ut helt forskjellige signaler. Forestillingen lykkes ikke i å balansere det groteske og fohøyede, og det skyldes antakelig også tekstbearbeidelsen, at replikkene er omskrevet til prosa. Samtidig er spillet for stort for den intime Amfiscenen.. Kaos råder, men når det groteke trekker i retning av karikatur, unngår lidelsene å gjøre inntrykk, skrev Therese Bjørneboe..

— Historien er sterk, virkemidlene er sterke. Oppsetningen er alt annet enn kjedelig. To timer og 20 minutter går i hurtigtogsfart. Men den kunne vært viktigere, skrev Dagbladets anmelder, Andreas Wiese. — I Stein Winges regi er det høyt tempo og høy temperatur fra start til mål. For Winge er maktens vesen ikke kontroll, men kaos. Status spretter opp og ned, og prinsesser snobber nedover med blowjobbene. Men med et sterkt ensemble og gode skuespillere gir det også mange sterke og visuelle scener, og Shakespeare byr på en sterk story. Men energien er skrudd så høyt opp at kontrastene forsvinner, skrev Dagbladet. — Sverre Anker Ousdal er imponerende som Kong Lear, men det er som hans smerte for ofte drukner i forvirring og andres onde renkespill. Litt mer ro i smertepunktene kunne gitt Ousdals register mer plass, mente Dagbladets Andreas Wiese.

— Stein Winge blander sjangre og tidsaldre, overdriver som i en tegneserie og poengterer i blant nådeløst klart og skarpt. Han lirker fram mørk humor, men balanserer stundom over grensen til «påfunnteater», det vil si scener som forkludrer mer enn de forklarer, mente VGs anmelder, Borghild Maaland. I denne galskapens akse, der alt er på vei mot bunnløs møkk og grums, både samfunnsmessig og menneskelig, står Ousdal som en søyle av troverdighet. Først som selvsentrert far og konge som vil gi fra seg makten til døtrene, senere som forrådt og forvirret mann snytt av sine to eldste døtre, og til slutt som en ensom mann bukket under for galskap. Det er et spill spekket med nyanser i Ousdals tolkning, ikke på noe tidspunkt overdriver han med aggressiv eller utagerende opptreden, mente VGs anmelder..)

«Kong Lear er en karakter som like gjerne kunne eksistert i dag..»

Shakespeares mesterverk, tragedien om kong Lear, er historien om hvordan det går med en konge som vil fraskrive seg ansvar, men samtidig beholde både makt og myndighet. Han er en av de mest egosentriske, selvopptatte og herskesyke skikkelser forfatteren har skapt, skrev Nationaltheatret i forhåndsomtalen.

– Både som lederskikkelse og som far, er kong Lear en karakter som like gjerne kunne eksistert i dag. Lear bestemmer seg for å trekke seg tilbake og dele alt han eier mellom døtrene sine, Goneril, Regan og Cordelia. Men ikke likt. Den som elsker ham høyest, skal få mest. Goneril og Regan vil vinne farens gunst med innsmigrende falskhet.
Cordelia, den yngste, tar spørsmålet på alvor. Hun svarer at hun elsker ham som en datter skal elske sin far.

EGOISTISK:

KONG LEAR: Heidi Goldmann, Ida Løken, Victoria Winge, Erik Hivju, Anneke von der Lippe, Nils Ole Oftebro, Mads Ousdal medvirker i Sverre Anker Ousdals avskjedsforestilling.. (Foto: Leif Gabrielsen)

Farsarven

Dette er en strek i regningen for Lear, som slår hånden av sin yndlingsdatter. Hele arven tilfaller de to eldste, og deres ektemenn, som fra nå av motarbeider sin svigerfar. Hans autoritet som regent er knekket. Konsekvensene blir fatale. Et materialistisk og dekadent samfunn går i oppløsning. Forfallet er totalt, og gjenspeiler seg i Lears forhold til egne verdier.

Oslo-Nye-Lillebror_og_Knerten(900x652)

På Nationaltheatrets amfiscene blir Kong Lear, i Stein Winges regi, med premiere lørdag, en påtrengende og fortettet forestilling, som understreker det universelle i Shakespeares tekst, het det i teatrets forhåndsomtale. Kong Lear er en far som ikke evner verken å se sine barn eller seg selv og sin egen virkelighet. Han finnes fortsatt.

Regissør Stein Winge er har satt opp utallige Shakespeare-forestillinger, og har tidligere satt opp Kong Lear tre ganger – på store scener. Denne gangen blir det i et mindre format, men med samme intensitet og samme sterke karakterstudier. Kong Lear blir Sverre Anker Ousdals avskjedsforestilling, med Heidi Goldmann, Ida Løken, Victoria Winge, Erik Hivju, Anneke von der Lippe, Nils Ole Oftebro og Mads Ousdal i andre roller.

Dette innlegget er allerede blitt lest.4216.ganger

Legg inn en kommentar