VG om Pietà på Centralteatret: «Ikke så enkelt å forstå hvorfor man skal bry seg..»

BLACK OUT: Linn Skåbers rollefigur, en suksessrik karrierekinne med mann og barn, har back out, etter en fuktig kveld på byen. Så finner hun en død mann i senga. Pietà har premiere på Centralteatret torsdag til uka.. (Foto: Fredrik Arff)

BLACK OUT: Linn Skåbers rollefigur, Marie, en suksessrik karrierekvinne med mann og barn, har black out, etter en fuktig kveld på byen. Så finner hun en død mann i senga. VG kaster en firer på terningen og mener det ikke er enkelt å forstå hvorfor man skal bry seg. Aftenposten konstaterer at midtlivskrise og alkoholmisbruk er mye pinligere når det dreier seg om en kvinne. Linn Skåber har en diskret og øyenblunkende kontakt med publikum som gjør det mulig å ivareta en nødvendig letthet og distanse, skriver Aftenposten. Spilles tirsdag til lørdag, med forsalg fram til 28.mars.. (Foto: Fredrik Arff)

En firer på terningen til «et omvandrende sirkus av et damesmenneske..»

(Publisert 30.januar 2015 kl. 07.55, sist oppdatert lørdag 7.februar kl. 07.23) 

(Linn Skåber er åpenbart glad i sin rollefigur Marie, og forsvarer henne i body og pels. Og hun makter noe viktig: Aldri å la komedien ta overhånd; det nedrige er faktisk det viktigste i dette stykket… Problemet er bare at Marie blir såpass outrert, at litt for lenge blir hun et omvandrende sirkus av et damesmenneske. Det er faktisk ikke så enkelt å forstå hvorfor man skal bry seg, skriver VGs Jon Selås og kaster en firer på sin terning: – Men Marie rykker nærmere og nærmere ettersom hun nærmer seg bunnen – både i livet og de stadig oppdukkende flaskene. Det er et godt bevis på Linn Skåbers kapasitet på den «gale» siden av knivseggen. «Pietà» er stykkets tittel; «fromhet» – og dessuten kunsthistorisk gull som Michelangelos mesterverk fra 1499, med jomfru Maria med den døde Jesus i sine armer. Akkurat det bildet og den tittelen blir et betydelig og pretensiøst bomskudd. «Perfero» hadde passet bedre: «Lidelse». Skriver VGs anmelder.
– 
Linn Skåber har en egen hånd med karakterer som er uten situasjonsfølelse, og på Centralteatret regisserer Kim Bjarke stykket som om det var skreddersydd for henne, skriver Aftenpostens anmelder, Therese Bjørneboe. – Skåber eksellerer i en variert replikkbehandling, som vel å merke fanger inn at komiske punchlines og spill med ord også inngår i Maries stadig mer solipsistiske og alkoholomtåkete selviscenesettelser. Linn Skåber åpner en dør til et rom hvor det er flaut å være, skriver Bjørneboe. – Midtlivskrise og alkoholmisbruk er mye pinligere når det dreier seg om en kvinne. Men Skåber viser også, eller nettopp derfor, Maries trass og tapperhet. Det siste kunne fort vippe over i en sentimentalitet, som jo ofte er myntens bakside hos slike festfyrverkeri og muntrasjonsråd. Og det vipper kanskje også litt i sluttablået, hvor Skåber poserer som madonna, med den unge mannen liggende i fanget. Til tross for denne appellen om nåde og barmhjertighet, har Linn Skåber en diskret og øyenblunkende kontakt med publikum, som gjør det mulig å ivareta en nødvendig letthet og distanse, skriver Therese Bjørneboe.)

DAMESMENNESKE: Ikke så enkelt å forstå hvorfor man skal bry seg, skriver VG og kaster en firer for Linn Skåber og Pietà-oppsetningen på Centralteatret.. (Foto: Mimsy Møller/Dagsavisen)

DAMESMENNESKE: Ikke så enkelt å forstå hvorfor man skal bry seg, skriver VG og kaster en firer for Linn Skåber og Pietà-oppsetningen på Centralteatret.. (Foto: Mimsy Møller/Dagsavisen)

Etter en fuktig kveld på byen, våkner Marie i tung bakrus med en fremmed, ung mann i senga. Han viser seg å være død. Marie har blackout, forteller teatret i forhåndsomtalen.

Linn Skåber spiller den eneste rollen når danske Astrid Saalbachs drama Pietà har premiere på Centralteatret torsdag, med teatersjef Kim Bjarkøy som regissør.

I løpet av de neste timene følger vi en tilsynelatende vellykket og ambisiøs karrierekvinne i fritt fall. Hun har flott jobb, mann og barn. Fasaden slår raskt sprekker og på ekte ibsensk maner skrelles Maries fortrengninger av.
Der vi til å begynne med morer oss over Maries løssluppenhet og hang til å fortsette festen, skjønner vi etter hvert at hennes skjebne er langt fra komisk.

Linn Skåber gjestet Oslo Nye Teater sist i 2012 i Ingmar Bergmans drama Scener fra et ekteskap. Danske Astrid Saalbach har skrevet dette dramaet som hadde urpremiere på Stockholms Stadsteater i 2007. Stykket er utgitt i bokform og oversatt til tysk, engelsk, fransk, tsjekkisk og estisk.

Renzo Cortez/Sveinung Stølsnes Rørvik bytter på å «spille» statisten, den døde fremmede i senga..

 

Dette innlegget er allerede blitt lest.1350.ganger

Legg inn en kommentar