Doktor Proktor på Centralteatret: «Strålende scenografi, opplagte skuespillere..»

DOKTOR PROKTOR:

OPPLAGTE SKUESPILLERE: Ida Cecilie Klem og Gunnar Eiriksson ut på tur i Jo Nesbøs «Doktor Proktors Tidsbadekar» på Centralteatret. Spilles hele uka, mandag til torsdag kl. 18, fredag og lørdag kl. 15.00.. (Foto: L.P. Lorentz)

«Ja, takk til mer teater fra nye norske barnebok-universer..»

– At norske teatre har fått nesen opp for nye norske barnebok-universer er bare å juble for uansett. Duoen Morten Joachim (regi) & Stephan Weber (Scenografi) er definitivt blant dem som vet hvordan man skal omsette fantasi fra ord mellom to permer til handling på en scene. Vi sier gjerne ja takk til mer av det..

Det skriver VGs Borghild Maaland og gir en firer på sin terning til Jo Nesbøs Doktor Proktors Tidsbadekar på Centralteatret.
– Stykkets sentrale personer, barna Lise og Bulle, spilles med glød og naturlig iver av Ida Cecilie Klem og Gunnar Eiriksson. Det øvrige galleri i forestillingen er til en stor grad karikerte figurer, som ensemblet vet å forsvare med humoristisk snert – når det ikke blir for mye løping i de trange korridorene.

– Kort fortalt dreier det seg om Lise og Bulles forsøk på finne sin gode venn Proktor, som har reist til Paris for å være sammen med sin elskede Juliette Margarin. I et forsøk på å forhindre både det ene og det andre, tas Proktors tidsbadekar i bruk. Problemene oppstår når Lise og Bulle ikke havner i samme tidssone, skriver anmelderen.

– Dermed bærer det inn i en reise i fransk historie. Og det er denne reisen som kan virke både sporadisk og forvirrende – noe tilfeldig sammensatt. Enkle scenevegger får liv gjennom streker som tegnes underveis. Det er effektivt, og flust av morsomme og spenstige detaljer. Regien er stram og ledig. Skuespillerne kommuniserer godt med sitt publikum, skriver Borghild Maaland.

«Strålende scenografi, opplagte skuespillere, heftig tempo..»

Opplagte skuespillere, strålende scenografi, heftig tempo. Kanskje i overkant heftig for barn som ikke kjenner Doktor Proktors univers fra før, skriver Dagsavisens Gerd Elin Stava Sandve under tittelen Tidsreisende turboteater, og gir en firer på sin karakterskala. 

– Doktor Proktors tidsbadekar er en avansert fortelling, med reise i tid og historie, der forgjengeren Doktor Proktors prompepulver er en langt enklere fortelling tuftet aller mest på fisehumor. Skuespillerne gjør en kjempejobb, inn og ut av mange og hyppige kostymeskift.
– De er ikke redde for å overdrive mimikk og kroppsspråk og alle klisjeene som ligger i rollene – det er jo nettopp i det overdrevne mye av komikken ligger.

Kostelig

– For eksempel er Helle Haugen kostelig som Doktor Proktors tidligere assistent Raspa, som suser rundt på scenen med stål-ånde og et trebein påmontert rulleskøyte. En sutrete søvnig bergensk versjon av Napoleon, hans mumlete inkompetente livvakter, den nevnte trønderske bøddelen, dragaktige dansere med grotesk store pupper, og barna – alt fungerer, mene anmelderen.

– Aller best er imidlertid Stephan Webers scenografi og bruken av Giovanna Bolligers animasjoner projisert på hvite vegger som forklarende elementer. Som kinofilmen demonstrerte, er det lett å fylle Doktor Proktor og tidsbadekaret med voldsomt mange statister. Her skaper scenerommet magien, på overbevisende vis, og med tilsynelatende enkle midler.

«Passer for familier», skriver Oslo Nye om Doktor Proktors tidsbadekar. Det stemmer om barna i familien har unnagjort et par år i skolen, og helst er satt grundig inn i Doktor Proktors univers via bøker eller filmer. For de yngste kan disse ellers energiske og humørfylte nitti minuttene bli i overkant forvirrende, mener Dagsavisens anmelder.

Dette innlegget er allerede blitt lest.10223.ganger

Legg inn en kommentar