«Hamlet» på Det Norske: «Som om døden har regien..»

HAMLET-PREMIERE: Marie Blokhus spiller Hamlet, mens hennes ektemann, Frank Kjosås, spiller Ofelia i Det Norske Teatrets oppsetning av Shakespares Hamlet på teatrets scene 2 denne uka.. (Foto: Det Norske Teatret)

L HAMLET-PREMIERE: Marie Blokhus spiller Hamlet, mens hennes ektemann, Frank Kjosås, spiller Ofelia i Det Norske Teatrets oppsetning av Shakespeares Hamlet på teatrets Scene 2. Spilles 1., 8. og 16. desember 2015. Siste ganger.. (Foto: Dag Jenssen/Det Norske Teatret/1.side-bilde: Magne Risnes)

 

Sterkt av Marie Blokhus som Hamlet, mente Aftenposten..

(Sist oppdatert søndag 12.oktober 2014 kl. 08.25: Det er som om regissør Peer Perez Øian nikker til hele teaterhistorien. Men alle selvreferansene får første del til å henge i en tynn tråd, og jeg spør meg om regissør Øian har gått seg vill i Shakespeares ordlabyrinter eller sine egne regi-ambisjoner?, skrev Aftenpostens anmelder Therese Bjørneboe etter Hamlet-premieren på Det Norske Teatret. Etter pause venter nok et regi-påfunn, gjennom en video hvor skuespillerne reiser fra Kronborg med DFDS «Seaways» (!), og entrer en pub i Oslo, hvor de møter astrofysikeren Knut Jørgen Røed Ødegård, som foreleser om Big Bang. Den begeistringen Ødegård legger for dagen, gir faktisk forestillingen et sporskifte. For jo mer begeistret han er, desto mer identifiserer vi oss med Hamlets lede, eller angst for det meningsløse universet der ute. Gjennom graverscenen, hvor Øian på ny lager metateater, nå i form av et skjelett- og marionetteteater, lykkes han i å gjøre den komiske scenen morbid på en ny og skremmende måte. Slik er det som om døden hele tiden har hatt regien i denne forestillingen. Marie Blokhus’ Hamlet har sett døden i hvitøyet, og deretter er alt hun ser rundt seg, bare «teater». Slik peker slutten tilbake til åpningen. Det er en sterk prestasjon, skrev Aftenpostens anmelder..

– Det er tempo og rytme i forestillingen. Men i blant får det hele et fragmentarisk preg; noe som farer forbi uten at det berører hverken emosjonelt eller intellektuelt, skrev VGs Borghild Maaland. Men når Blokhus fremfører sine monologer med en inderlig overbevisning er det rått. Mads Ousdal i rollen som Hamlets morderiske onkel tilfører rollen en neddempet pondus, der hans farlige motiver blander seg med tvil over egen handling- og rolle. Frank Kjosås har dobbeltrollen som Hamlets kjærlighet Ophelia og Hamlets venn Horatio. Som Ophelia har han lite å spille på, og scenen der han/hun blir gal virker malplassert. Men som Horatio opptrer han som Hamlets mildere skygge. I tillegg viser Kjosås sitt dynamiske musikalske talent gjennom bruk av stemmen i ulike sammenhenger – blant annet som lyden av våpen i en effektiv og stilisert sluttscene. Et fint og tankevekkende innspill i stykket er det når duoen Blokhus og Kjosås i en filmsekvens sitter på bar Ophelia Bar & Club i Oslo og prater med den entusiastiske astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard om The Big Bang og om vår plass som stjernestøv og brikker i det gedigne universet. Det er noe Shakespearsk over det; ved mer enn én anledning skrev han om verden som en scene der hver og en må spille sin rolle. Det blir man minnet om i denne forestillingen som gir tankegods i etterkant, og der Edvard Hoems poetisk kraftfulle oversettelse kommer til sin rett, skrev VG.)

Hva er det med Hamlet?, spør de på Det Norske Teatret denne høsten og setter opp verdens mest kjente historie med ekteparet Frank Kjosås og Marie Blokhus, to av teatrets mest fremgangsrike skuespillere de siste åra, i hovedrollene. Men ikke slik du tenker deg..

HAMLET PÅ DET NORSKE: Ane Dahl Torp spiller Gertrud i Det Norske Teatrets Hamlet-oppsetning..

HAMLET PÅ DET NORSKE: Ane Dahl Torp spiller Gjertrud i Det Norske Teatrets Hamlet-oppsetning.. (Foto: Dag Jenssen)

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Hvorfor er vi i generasjon etter generasjon så fascinert av denne forestillingen?, spør teatret i forhåndsomtalen. Kanskje fordi Hamlet favner så mange grunnleggende og eksistensielle temaer. Det handler om politikk, om makt og moral, teori og praksis. Her er kjærlighetsdrama, generasjonsmotsetninger, svik og solidaritet, svarer teatret på sitt spørsmål. 

Kjønnsroller

Og i denne oppsetningen blir motsetningen mellom virkelighet og roller, det som er virkelig og det som bare ser slik ut, iøynefallende. Her er det Marie Blokhus som har rollen som Hamlet og mannen hennes, Frank Kjosås, som spiller både Ofelia – Hamlets ulykkelige kjærlighet – og filosofistudenten Horatio – hans beste venn.

KJØNNSROLLER: Den nye Hamlet-oppsetningen leker med kjønnsroller..

KJØNNSROLLER: Den nye Hamlet-oppsetningen leker med kjønnsroller.. (Foto: Dag Jenssen)

Felles for alle karakterene er at de blir slitt mellom rollene de har fått tildelt og hvordan de forstår rollene sine. De er fremmedgjort i sine egne liv og tar på seg ulike masker for å skjule det, heter det i forhåndsomtalen foran premieren fredag. 

Et sterkt lag 

Teatret stiller med et sterkt lag på sin nummer to-scene for anledningen. I skuespillerkorpset finner vi foruten de to allerede nevnte også Ane Dahl Torp, Mads Ousdal, Vidar Magnussen og Gard Skagestad.
Den unge og lovende regissøren Peer Perez Øian gjorde suksess tidligere i år med det sveitsiske samtidsstykket Tjue tusen sider på Hovedscenen på Det Norske Teatret. Når han i høst går løs på denne slitesterke klassikeren, er det med et sterkt ensemble i et scenerom skapt av den spennende, tyske scenografen Hendrik Scheel.
Popartisten Lucy Swann har komponert musikken. Perez Øian skal være knyttet til Det Norske Teatret de neste fire åra, så hvorfor ikke begynne med et av verdenslitteraturens hovedverk?, spør teatret i sin forhåndsomtale..

Dette innlegget er allerede blitt lest.32344.ganger

Legg inn en kommentar