«Hypokonderen» på Oslo Nye: «Komedie i XL-format»

HYPOKONDEREN: Barte Hjelmeland spiller komedie i XL-format, men lar oss også se den redde lille mannen der inne, skriver Aftenposten etter premieren denne uka.. (Foto: Tine Poppe)

HYPOKONDEREN: Barte Hjelmeland spiller komedie i XL-format, men lar oss også se den redde lille mannen der inne, skrev Aftenposten etter premieren. Sykt morsomt, skrev Dagbladet. Spilles fra tirsdag 16. til lørdag 20. til uka. Siste forestilling 25.oktober 2014.. (Foto: Tine Poppe)

«Sykt morsomt», skrev Dagbladet..

Bjarte Hjelmeland spiller komedie i XL-format. Men får oss også til å se den livredde lille mannen der inne, skrev Aftenpostens anmelder, Therese Bjørneboe, under tittelen Klassisk med klo, etter premieren i september 2014 på Molière-klassikeren Hypokonderen, i Kim Bjarkes regi.

– I Kim Bjarkes regi behandles både intrigen og birollene kledelig løst. For det er ikke til å komme bort fra at plottet i Molières «ballettkomedie» er barnebokenkelt.
– Som så ofte dreier det seg halvt om halvt om en romantisk komedie. En far, Hjelmeland, vil tvinge datteren, Henriette Faye-Schøll, til å gifte seg med en mann hun ikke elsker, skrev anmelderen, som mente Hjelmeland har en publikumskontakt uten like.

Dobbeltkontrakt

– Selv når han bevarer pokerfjeset og later som han ikke enser latteren. Eller særlig da. Men det kler naturligvis Molière å skape en slik flørtende dobbeltkontrakt mellom scene og sal, skrev Aftenpostens anmelder, som bemerket at regissøren har endret tittelen på stykket fra Den innbilte syke, slik vi kjenner det, ikke uten en hensikt:

– Den nye tittelen lar henspillingene til vår tid ligge i dagen. Den som ikke er hypokonder fra før, blir det av å lese løssalgsavisene, mente Therese Bjørneboe..

Sykt morsomt..

Bjarte Hjelmeland er sykt morsom i en elegant skjendet klassiker, skrev Dagbladets anmelder Andreas Wiese under tittelen Stilbevisst stilbrudd.
– Molière har aldri vært spesielt lett å sette opp i Norge. 400 år og en stil og språkbarriere gir øvelsen høy vanskelighetsgrad. Man må simpelthen finne på noe. Og det har regissør og ny teatersjef på Oslo Nye så definitivt gjort, skrev Wiese.

– Her er referanser fra Jahn Teigen til reservasjonsretten. Her loses ekskrementer kjærlig ned i reagensrør, og her er Bjarte Hjelmeland hypokonder så manuset må være skrevet på blå resept, skrev Andreas Wiese.

– Men det farseaktige regigrepet krever stadig nye påfunn for å leve, og etter pause blir noen scener litt langtrukne når det ikke finnes nok friske brudd, skrev Dagbladets anmelder..

Dette innlegget er allerede blitt lest.1120.ganger

Legg inn en kommentar