Anmelderne slaktet Richard III på Nationaltheatret..

BLODIG SHAKESPEARE: Går du i veien for Richard III er sjansen stor for at du blir drept. Her Emil Johnsen og Kåre Conradi, sistnevnte imponerte kritikerne i London i høst med sin rolletolkning av Edward IV. Uengasjerende teater, mener Aftenposten og gir en treer. Spilles mandag, tirsdag, onsdag denne uka.. (Øystein Eide)

BLODIG SHAKESPEARE: Går du i veien for Richard III er sjansen stor for at du blir drept. Her Emil Johnsen og Kåre Conradi, sistnevnte imponerte kritikerne i London i høst med sin rolletolkning av Edward IV. Uengasjerende teater, mener Aftenposten og gir en treer. Spilles 25. og 26. april og 4, 13, 14, 18, 19, 26, 27, 28, 30, 31. mai og juni.. (Øystein Eide)

«Effekter og brøl overdøver innhold (Aftenposten).. mye liv og høylytt røre i en forestilling med store sprik (VG)..«

(Publisert onsdag 10.februar 2015 kl. 10.03, sist oppdatert søndag 14.februar kl. 20.10)

(Når effekter og brøl overdøver innhold, blir ondskapen uengasjerende, skrev Aftenpostens anmelder Mona Levin etter Nationaltheatret-premieren på Shakespeares Richard III, i regi av Kjersti Horn, med Kåre Conradi i tittelrollen som kongen. Avisas anmelder ga en treer på sin karakterskala. – Det historiske dramaet Richard III er markedsført som Shakespeares versjon av Game of Thrones eller som House of Cards med Kevin Spacey. Jo, det ligger igjen hauger av lik etter Richard (1452-1485), men i TV-seriene finnes det også skikkelser man føler en viss medynk med. Her er Richards ondskap så absolutt, og alle rundt ham så amputert i følelseslivet, at empati er umulig, skrev anmelderen. – Regissør Kjersti Horn vil ikke ha empati. Hun tvinger umenneskeligheten på Richard fra første til siste øyeblikk. Riktignok er han «uformelig, uferdig, født før tiden … så motbydelig og så skakk …» at han aldri har møtt kjærlighet, ikke engang fra sin egen mor. Følgelig velger han å være djevel. Men en magnetisk personlighet må Richard Plantagenet ha hatt. Han var populær i sin tid, og menn og kvinner lot seg manipulere av ham. Kåre Conradi kjemper tappert i den svære rollen, men han får ikke spille på den onde sjarmen, bare på djevelskapen. Han fratas en dimensjon. Gjennomgående skrikes og brøles det sånn at den krevende teksten forsvinner. Hovedinntrykket er utvendighet, skrev Aftenpostens anmelder.

– Maling, såpebobler, sterke emosjoner og rasende kongelig klientell skaper mye liv og høylytt røre i en forestilling med store sprik, skrev VGs anmelder Borghild Maaland, og ga også en treer, med sin terning. – På sitt beste treffer forestillingen en nerve av hvordan den farlige kombinasjon av smiger, sluhet og ondskap fungerer. På sitt verste er skuespillerne på et skrik-og-skrål nivå, og da kommer den innfløkte, men likevel groteske og blodige fortellingen i bakgrunnen, skriver anmelderen. –Shakespeares drama om outsideren, den forsømte, sjalu og åleglatte drapsmann kong Richard III er hans blodigste. Enhver som kan stå i veien for Richard blir myrdet. I kjølvannet av det, bølger raseriet til de etterlatte fram. Men utagerende sinne på en scene byr på problemer. I det øyeblikk den intense fortvilelsen oppleves som skriking, så forsvinner effekten av medfølelse, skrev VG. )

 

Om å stå utenfor

Står du i veien for Richard, er sjansen stor for at du blir bedratt – og drept. Med sjarm og sluhet forfører han seg oppover i hierarkiet, ikke ulikt hvordan en viss Frank Underwood klatrer seg frem mot presidentkandidaturet i tv-serien House of Cards.

Det skrev Nationaltheatret i forhåndsomtalen til Richard III, Shakespeares blodigste drama, som har premiere lørdag.
– 
På samme måte skyr Richard, som i Nationaltheatrets oppsetning spilles av Kåre Conradi, ingen midler for å nå sine mål, og spiller skurk med bravur.
Berøvet et yndefullt ytre, med sine lyter og abnormiteter, går han helhjertet inn i rollen som den fryktinngytende freaken folk anser ham for å være, heter det.

Om å stå utenfor

– Slik handler stykket også i bunn og grunn om det å stå utenfor, et motiv regissør Kjersti Horn har behandlet kunstnerisk med stor suksess tidligere. I de kritikerroste forestillingene Natten er dagens mor og Styrtet engel ble outsiderens posisjon vist fram som en vital styrke – i Richard III er det utenforskapets potensielle destruktive kraft som slår inn, skriver teatret.

Borgerkrigen mellom kongeslektene Lancaster og York er over, og på tronen regjerer nå kong Edward IV fra huset York. Men ikke alle feirer freden. Kongens lillebror, Richard, er ikke tilfreds.
Han er hertug av Gloucester, men har større ambisjoner enn som så. Han søker selv kronen, og i jakten på posisjon og makt setter han i gang et farefullt politisk spill – et spill som både imponerer, vekker gru og etterlater seg et blodbad.

Imponerte

Kåre Conradi imponerte kritikerne i London sist høst med sin rolleprestasjon som Edward IV i The Wars of the Roses, en sammenstilling av Shakespeares historiske dramaer, som inkluderer Richard III. Disse kongedramaene er blitt kalt Shakespeares Game of Thrones, heter det i forhåndsomtalen.

I rollene: Kåre Conradi, Marika Enstad, Selome Emnetu, Kim Haugen, Trine Wiggen, Nils Golberg Mulvik, Erik Hivju, Emil Johnsen, Nils Bech, Finn Schau, Ellen Horn.

Dette innlegget er allerede blitt lest.8811.ganger

Legg inn en kommentar