Det Norske Teatret: Femmer-dryss til elleville «Halve kongeriket»

ELLEVILT:

ELLEVILT: VGs anmelder spår at Are Kalvøs og Ingrid Bjørnovs nyskrevne kongeparodihumoreske/musikal på Det Norske Teatret blir høstens teaterstorselger. Både VG, Aftenposten og Dagbladet gir femmere til oppsetningen. 11. og 20. mai, siste ganger.. (Foto: Dag Jenssen)

«Politiske under- og overtoner av symfonisk kraft og komisk gjennomslag,» skriver Aftenposten.

(Publisert lørdag 5.september 2015 kl. 14.14, sist oppdatert lørdag kl. 18.46)

– Var man sur, kunne man kalle det både ustrukturert og gjennomført fragmentarisk. På den annen side er dette så inn i hampen innfallsrikt, fylt av overskudd og galt – at det blir helt rett..

Det skriver VGs anmelder Jon Solås etter urpremieren på Det Norske Teatret fredag på Are Kalvø/Ingrid Bjørnovs nyskrevne, eleville musikal/komedie Halve Kongeriket – og kaster en overstrømmende femmer på sin terning.

– Men det gjelder jaggu å følge med, skriver han videre: Referansene og detaljene kommer stenograf-tett, poengene vanvittig og tidvis helt usaklig detaljert, parodiene på til dels uventete måter.
– Har man, for eksempel, sett makan til identifisering ut fra ulike personers ganglag? Nei!

Krummede knær

– Verken hos Kronprinsen, Kongen, Erna Solberg eller Siv Jensen. Ikke engang Jonas Gahr Støres lett krummede knær er utelatt. Eller biskop Stålsett kappeskriding. Eller preste/mullah-jenkaen, påpasselig synkron.

– Dessuten – og ikke minst – er Ingrid Bjørnovs musikk helt gjennomført tilpasset det hele. En nokså usannsynlig miks av opera, country, rock, gospel, rap, mettall, viser og latino smører det hele dyktig inn. Dette er fortellende musikalsk ironi på et meget høyt nivå, mener VGs anmelder, som spår at denne oppsetningen er nødt til å bli høsten muntre teater-storselger i hovedstaden..

«Innbitte forkjempere for kjærlighetens vekstvilkår..»

Dagbladets Lillian Bikset slutter opp om VGs terningfemmer og mener  resultatet er en livlig musikalsk komedie, som går bortenfor ukebladromantikken og inn i kontroll- og konstitusjonskomiteen.

– Der sitter Anne fra Søndre Gløpen (spilt av Charlotte Frogner), Torfinn fra Nordre Gløpen (Pål Christian Eggen), Martin Kolberg (Niklas Gundersen) og andre innbitte forkjempere for kjærlighetens vekstvilkår.

– Teksten er skrevet av Are Kalvø, i gjenkjennelig seriøs-tøysete stil, med øre for kongelige floskler, politikerpersonligheters nøkkelfraser og folkedypets innbilt dype overfladiskheter.

– Musikken er skapt av Ingrid Bjørnov, stil- og referansebevisst, fylt med miljømarkører som forankrer de enkelte skikkelsene og deres identiteter.

Marit Moum Aune knytter sammen en mengde tråder til en informasjonsrik forestilling, med et mangfold av blikkpunkter og underhistorier, i en vrimmel av velkoordinert aktivitet, skriver Dagbladets anmelder.

Aftenposten: Symfonisk kraft og komisk gjennomslag

Gjennomført og storslagent!, jubler Aftenpostens Mona Levin og bidrar med enda en femmer i koret, og med forsikringen om at dette handler om tilsynelatende enkel melodiøs moro, men med politiske under- og overtoner av symfonisk kraft og komisk gjennomslag.

– Heltinnen er en nyklekket stortingsrepresentant, Anne fra Søndre Gløpen. Charlotte Frogner – Det Norskes egen kantete Diane Keaton – gnistrer til i enda en vidunderlig utpenslet rollefigur. Hun vil kjempe for kjærlighetens vilkår, spesielt for kronprinsens frihet til valg av livsledsager, enten det er Mette-Marit eller en av tre amerikanske friere fra hans tid ved Berkeley-universitetet: en homofil gutt (Bartek Kaminski), en ghettojente (Judy N. Karanja), og en fullstendig uberørt blondine (Julie M Sandø).

– Men det er andre stemmer i koret, iallfall hva gjelder homofili: Prester og mullaer finner hverandre i kvartett-protest, rasister og antirasister også, mens «folket» og kongefamilien synes det meste er greit. SV vil ha en muslim på tronen, kanskje ikke Sivs førstevalg, men Jens vil ikke blandes inn i det hele tatt, han skal bli generalsekretær, forteller Mona Levin, som melder at det sparkes kraftig i alle retninger, og alltid med Are Kalvøs teft for det politisk bisarre, akkompagnert av Ingrid Bjørnovs alltid like uventede melodilinjer.

– Hvem andre kan musisere så overbevisende om Kontroll- og konstitusjonskomiteens arbeid med andelen godstransport til sjøs, med komitemedlemmene som gresk dresskledd kor?, spør Aftenpostens anmelder..

De som er med: Ola G. Furuseth, Charlotte Frogner, Bartek Kaminski, Pål Christian Eggen, Jonas F. Urstad, Morten Svartveit, Mareike Wang, Ingrid Jørgensen Dragland, Niklas Gundersen, Judy Nyambura Karanja, Thomas Bipin Olsen, Julie Moe Sandø. Regi: Marit Moum Aune.

Dette innlegget er allerede blitt lest.25373.ganger

Legg inn en kommentar