Gullfemmer til fjerde Nobel-episode: «Et solid høydepunkt i den korte historien om norsk TV-drama..»

GULLHJERTER:

GULLHJERTER: Østkantliv gir toppkarakter til fjerde episode i den norske dokudramaserien «Nobel» som ble vist på NRK1 sist søndag. Utenriksministeren, spilt av Christian Rübeck, og soldaten Aksel Hennie, rekognoserer.. (Foto: NRK)

«I vår lille andedam krever det mye mot, og ikke minst kløkt og manuserfaring, å skrive en slik historie..»

(Publisert tirsdag 11.oktober 2016 kl. 16.01)

NRK1 TV: Nobel (No.)
Regi: Per Olav Sørensen
Med Aksel Hennie, Anders Danielsen Lie, Christian Rübeck, Dennis Storhøi, Kyrre Hellum, Tuva Novotny, Samuel Fröler, Odd-Magnus Williamsson

Bjørn Storflåtan portrett2Karakter: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
BJØRN BRATTEN skriver om TV på Østkantliv

Fjerde episode i den nye NRK-serien om den norske innsatsen i krigen i Afghanistan, Nobel, sendt sist søndag, ble et solid høydepunkt i den korte historien om norsk TV-drama. Ikke bare på grunn av høy TV-drama-faglig kvalitet, med dyktig skuespilleri, regi og manus, – ikke minst manus – men også fordi historien som blir fortalt går rett inn i norsk forsvarspolitikk på regjeringsnivå på en oppsiktsvekkende frisk og uredd måte.

I denne episoden (første og annen episode ble sendt rygg til rygg den første søndagen for drøyt tre uker siden) kaster serieskaperne seg inn i de harde og tildels betente diskusjonene i mediene og på høyt politisk nivå om norske Afghanistan-soldaters moral og etikk i det vi husker som Valhall-saken fra 2010, der mannebladet Alfa refererte uttalelser fra norske soldater i felten i Afghanistan som satte Norge på ende.
Det samme skjer i dagens TV-serie:

«Deilig å drepe..»

«Fy faen, nå var det deilig å drepe», utbryter en av soldatene i en trefning med Taliban i TV-serien. «Dere er rovdyret. Taliban er byttet. Til Valhall», var replikken som et befal ble referert for i reportasjen fra Afghanistan i 2010.

I TV-seriens versjon blir replikken dokumentert med en video som en VG-reporter stjeler fra en av soldatenes hjelm-kameraer i teltet etter episoden i felten (ærlig talt, NRK, hva har dere imot tabloidjournalister?, skriver Dagbladet i en kommentar-artikkel). Og både i TV-serien og i virkeligheten den gang for seks år siden blir rabalderet toppet av et besøk i TV-studioet der en representant for soldatene fra Afghanistan-troppen skjærer gjennom mediestyret og politiker-babbelet.

Falt soldatene i ryggen

Skuespilleren Anders Danielsen Lie spiller denne soldaten, den dimitterte patruljeføreren Jon Petter Hals, i TV-serien. Han har nettopp mistet begge beina i kamper i Afghanistan, med påfølgende dimittering. Siden ingen i spesialtroppen kan stå fram med ansikt og identitet på TV, blir Jon Petter reinnsatt og utstyrt med en uniform spekket med militære ordener, for å gjøre maksimalt inntrykk på TV-seerne – og forsvarsdepartementet, som mange mener falt soldatene i ryggen. Både i TV-serien nå og i virkeligheten den gang..

«Forsvarsministeren tar avstand fra dagens hendelser og oppretter et etisk råd for forsvarssektoren. Det er viktig å ta tak i ukulturen med ordbruk som ikke kan aksepteres,» heter det i uttalelsen til den fiktive forsvarsministeren Kjersti Moe i serien.
I virkeligheten uttalte forsvarsminister Grete Faremo til Dagbladet etter at Valhall-videoen ble offenliggjort i 2010:
«Det er viktig å ta tak i ukultur med bruk av symboler og ordbruk som ikke kan aksepteres. Vi har akkurat opprettet et etisk råd for forsvarssektoren som blant annet skal styrke arbeidet med holdninger og etikk

Troverdighet

Danielsen Lie demonstrerer sin troverdighet som skuespiller i denne scenen, som kan bli stående som et minneverdig eksempel på hvordan veldreid TV-dramatikk kan sette virkeligheten under lupen på en slående måte:
«Det strider mot et menneskes natur å drepe, og det er derfor de fleste drap begås i affekt. Vi er spesialsoldater, vi er en elitestyrke, vi er opplært til å drepe, på mange måter, vi handler ikke i affekt (…) Det betyr ikke at vi ikke er mennesker. Det er forskjell på å blande affekt inn i de operasjoner man skal gjøre og å ha følelser etterpå og takle dem», sier patruljeføreren i beste sendetid på TV – i TV-serien.

I virkeligheten i 2010 besøkte Rune Wenneberg, kalt «Major Valhall», TV-studioet til Skavlan og snakket ut om ukultur-kritikken. Der fortalte han at soldatene som drar ut på oppdrag må jobbe mot menneskets iboende motstand mot å drepe:
«Vi må overvinne de mekanismene ved å jobbe med instinkter og mye med etikken bak. Vi må normalisere det å ta liv. Det å drepe et annet menneske er dessverre en forutsetning for å gjøre jobben vår

Fiction eller fakta

En ekstra pikant vinkling i TV-serien er at trefningen som utløser oppstyret, og hvor en journalist altså også var til stede i virkelighetens Afghanistan, skjer i en sammenheng der det er Norges utenriksminister som er den som blir beskyttet av den norske spesialtroppen.
Dermed får jo TV-versjonen en ekstra støtte fra regjeringshold, hvor utenriksministeren blir den som under bordet gir soldatene støtte og sørger for at Danielsen Lie-soldaten får tilgang til Dagsrevy-studioet hos Nina Owing. En dramatisk konflikt mellom to viktige departementer, altså. Fiction eller fakta? 

– Episoden er en kritikk av hvordan tabloidpressen behandlet soldatene og presenterte saken på, og den er også en kritikk av hvordan Forsvarsdepartementet og forsvarsledelsen behandlet sine soldater i mediene. Soldater har fortalt meg at de opplevde at forsvarsdepartementet ikke forsto hva slags virkelighet soldatene ble sendt til, sier manusforfatter Mette Bølstad til Dagbladet.

Fem gullhjerter

Hun har skrevet et manus til denne serien som rangerer høyt der oppe i internasjonal TV-drama-sammenheng, og gir oss den begrunnelsen vi trenger for å gi vår toppkarakter, fem gullhjerter, til fjerde episode av «Nobel».
I amerikansk TV-drama-historie er de jo ikke ukjent med at man henter fakta fra virkeligheten som stoff til fiction-historier.
Her hjemme er vi ikke bortskjemt med det, og i vår lille politiske og medie-andedam krever det nok mye mot, og ikke minst kløkt og manuserfaring, å skrive en historie som slik kan snirkle seg inn mellom eventuelle injurietrusler og annen innbilt eller reell motstand.

Regissør Sørensens velbalanserte og beherskete – men likevel svært spennende! – regi, og skuespillerne, med Aksel Hennie (som spesialenhetens soldat Erling Riiser) og Danielsen Lie i spissen, strør melisen på toppen av kaka som gjør et norsk dokudrama fra Afghanistan til en klar vinner på vår Tidenes-norske-TV-drama-rankingliste.

Dette innlegget er allerede blitt lest.48886.ganger

Legg inn en kommentar