Stjernekamp-thriller: Ja, selvfølgelig ble det Maria!

VINNEREN: Maria Haukaas Mittet gikk til topps i kveldens Stjernekamp-finale, i knallhard konkurranse med sølvvinner Trine Rein. Her under finalefremføringen av Beyonce-hiten "Haloe".. (Foto: NRK)

VINNEREN: Maria Haukaas Mittet gikk til topps i lørdagskveldens Stjernekamp-finale, i knallhard konkurranse med sølvvinner Trine Rein. Her Maria under finalefremføringen av Beyonce-hiten «Halo».. (Foto: NRK)

(Publisert 4.oktober 2015 kl. 12.15, sist oppdatert lørdag 31.oktober kl. 21.50)

Trine «Big in Japan» mot Maria med gullstrupen. Lørdag kveld ble det avgjort hvem som skulle bli NRKs nye ultimate Stjernekamp-entertainer. Stange-rockeren Knut Erik og musikalproffen Heidi var ute av soga. Vinneren ble, høyst fortjent: Maria Haukaas Mittet!.

Bjørn Storflåtan portrett2BJØRN BRATTEN skriver om TV på Østkantliv

Men seieren var ikke opplagt. Vi har riktignok heiet på Maria gjennom hele sesongen, men Trine Rein har kommet stadig nærmere, og lørdag kveld var marginene ørsmå. Så hvorfor vant Maria når det gjaldt som mest?

Trine hadde tre låter som alle lå rett i løypa for det hun kan best, å bruke sin enorme kraft, sælig i de høye registrene. Hun startet med gospel-låta Amazing Grace (en femmer i Dagbladet), som var hennes valg, fortsatt med sin egne, spellernye The Well (treer i Dagbladet), med stort hit-potensiale, vil vi tro, og avsluttet med Katy Perry-låta Firework (firer i Dagbladet). Det satt ganske bra, men med noen små surheter nettopp i de høye registrene. Ikke heelt perfekt.

Rett i smørøyet

Maria startet med And I’m telling You I’m Not Going, fra musikalrepertoaret hennes i Stjernekamp(en firer i Dagbladet), med egen ektemann på scenen som sist, fortsatte med Halfdan Sivertsen-klassikeren Gjennom sorga går en sang(femmer i Dagbladet), en stille og inderlig, neddempet vise, og avsluttet med enormt trøkk og kjempekontroll i Beyonces kjempehit Halo, en låt som, skulle det vise seg, var rett i smørøyet for Maria(femmer i Dagbladet).
Også for henne litt kantete høyt oppe i hoingen, men perfekt nok til å dra i land seieren.

Så hva har skjedd tidligere i årets Stjernkamp?

Heidi Gjermundsen Broch gjorde Stjernekamp-kveldens råeste innsats inntil da for fjorten dager siden, men ble stemt ut av folkejuryen bak mobiltelefonene.
Hennes praktfulle versjon av Du måste finnas, fra Abba-radarparet Andersson/Ulvæus’ musikal Kristina från Duvemåla, en musikal som aldri er vist i Norge, var ikke bra nok.

DUETT: Var det duetten mellom Trine Rein og Heidi Gjermundsen Broch som felte Heidi? I kveld kan Trine vinne tittelen som Norges ultimate entertainer, i beinhard kamp med Maria Haukaas Mittet,.... (Foto: NRK)

DUETT: Var det duetten mellom Trine Rein og Heidi Gjermundsen Broch som felte Heidi? I kveld kan Trine vinne tittelen som Norges ultimate entertainer, i beinhard kamp med Maria Haukaas Mittet,…. (Foto: NRK)

Knut Erik Østgård sang Prøysens Du skal få en dag i mårå på trygg dialektgrunn med raspete rockestemme forrige lørdag, uten å begeistre hverken terningkasterne eller mobilstemmerne, falt helt igjennom i sin elektronika-innsats (en toer i Dagbladet for Dont You Worry Child), og måtte ut.
Dermed sto
Trine Rein og Maria Haukaas Mittet igjen på Stjernekamp-scenen som finalister.

Praktfull versjon

Trine med en svært overbevisende EDM-innsats i Florence + The Machines Spectrum (femmere på terningene i Dagbladet og VG), en ikke like overbevisende viseinnsats i Svein Dag Hauges Vi vandrar saman.
Maria slo til med en praktfull versjon av Lars Bremnes-klassikeren Å kunn æ skrive, til femmere hos alle terningkastere, men en ikke like overbevisende EDM-innsats med Rihannas Only Girl.

I finalen i kveld er repertoaret fastsatt av publikum og det kan jo ende hvor som helst. Svimlende spennende for de to konkurrentene, vil vi tro..

SAMKJØNNET INNSLAG:

SAMKJØNNET INNSLAG: Knut Erik Østgårds samkjønns-innslag for noen uker siden ga ham et nytt boost. Men forrige uke måtte han strekke våpen.. (Foto: NRK)

Trines fabelaktige stemmevolum har båret henne gjennom..

For fjorten dager siden skrev vi at det ironiske med resultatet den Stjernekamp-kvelden var at det trolig var duetten med Trine Rein som felte musikalproffen Heidi Gjermundsen Broch:

Trine Rein har ikke hatt en overbevisende Stjernekamp, som den ultimate entertainer bør ha, men når det har knepet som verst er det hennes fabelaktige stemmevolum som har brakt henne videre.

Kanskje også i tillegg til at det tross alt er hun som hadde det største og mest kjente navnet i årets Stjernekamp-sesong..

Duellen som slo ut Heidi var Sisters are Doin’ It For Themselves, fritt etter Aretha Franklin/Eurythmics. Den var knallartig, men falt helt gjennom i det tette Stjernekamp-racet: Henholdsvis toer og treer i Dagbladet og VG sa sitt.

Kanskje litt bittert

Ekstra ironisk, og kanskje litt bittert, var det at den gangen var oppgavene gitt av Stjernekamp-administrasjonen. Gjermundsen Broch hadde neppe valgt den låten om hun skulle valgt fritt. Men siden det var en duett måtte det vel kanskje bli sånn.
Men Heidi tok det pent.
– Jeg skal i hvert fall slippe å trene noe mer på rap, sa hun nøkternt om Stjernekamp-erfaringene da hun røk ut.

Enig eller uenig? Del din mening med noen av de over 116.000 andre Østkantliv-leserne nederst i saken.. 

Den største Stjernekamp-suksessen?

En av de største suksessene i denne sesongens Stjernekamp var var kanskje duetten for fjorten dager siden mellom Maria Haukaas Mittet og Knut Erik Østgård. De sang oppdrags-låta Up Where We Belong fra filmsuksessen En offiser og en gentleman, i filmen sunget av Joe Cocker og Jennifer Warnes, og den satt der den skulle. Femmer i VG og firer i Dagbladet. 

Tilbake sto Trine, Knut Erik og Maria. Trine har med sin bakgrunn som popdronning litt ekstra kreditt å trekke på i forhold til det brede Stjernekamp-publikumet, men har tatt lang tid på å overbevise, skrev vi den gang. Den lørdagen var det henne og Heidi det sto mellom. Det kunne godt gått den andre veien. 

Dark Horse

Men om det er noen som har vært en dark horse i dette selskapet er det Knut Erik. Hans scenesjarm og nærvær imponerte fra gang til gang. Lørdagen før fikk Trine til fulle demonstrert sine imponerende stemmekunster, både i gospel og metall – med henholdsvis Amazing Grace og Stargazer (en femmer på terningen både i VG og Dagbladet for en heavy metal-låt, det hadde vel ikke en gang hun forventet.)
Dommerne var også såpass imponert sist at de mente at hun med denne innsatsen begynte å nærme seg pallplass..

Samkjønnet

Det avtroppende menighetsrådsmedlemmet Knut Erik tok seg et overraskende og forbløffende ekstrastikk med sitt scene-arrangement med fire hetero-brudepar som ble samkjønnet (et nyord du bare lære deg..) i løpet av Sam Cooke-låta A Change Is Gonna Come. Et slående innslag for samkjønnet ekteskap midt i beste sendetid.

Knut Eriks versjon av Deep Purples Burn satt også der den skulle, og høstet en femmer på Dagbladets terning. 

Både Maria Haukaas Mittet og Heidi Gjermundsen Broch fikk fortjente femmere i VG uka før.

– Maria vil feie flott gjennom disse øvelsene med sin store stemme og suverene håndtering av pop- og soul-sjangrene, mens Heidi, som hadde sin store dag i opera, kanskje vil komme litt til kort her i forhold til hovedkonkurrenten, Maria, skrev vi etter operarunden.

FEMMERE: Både Heidi Gjermundsen Broch og Maria Haukaas Mittet høstet fortjente femmere i VG i dag, men er det Maria vil trekke det lengste strået, tror vår anmelder.. (Foto: NRK)

FEMMERE: Både Heidi Gjermundsen Broch (bildet) og Maria Haukaas Mittet høstet fortjente femmere i VG for tre uker siden.. (Foto: NRK)

Maria trekker det lengste strået?

– Så er det Maria med sin store stemme og sitt brede repertoar som skal trekke det lengste strået mot den langt mer etablerte, musikal-skuespilleren Heidi?, spurte vi den lørdagen..

Både Maria og Heidi gjennomførte sine to numre med bravur for tre uker siden, men Heidi kom et hestehode foran med sin fabelaktige versjon av Iron Maidens Run to the Hills (femmer i Dagbladet), skrev vi den gang.

Dette innlegget er allerede blitt lest.8678.ganger

Tags:

Legg inn en kommentar