Stjernekampen avgjort: «Hæ, vant jeg?», sa Knut Anders Sørum..

HÆ?: Sa soultotning og Stjernekampvinner Knut Anders Sørum da den solid forhåndstipsete Bærumsjenta Nicoline Berg Kaasin måtte se seg slått i finalen lørdag kveld.. (Foto: Julia Naglestad, NRK)

HÆ?: «Hæ?», sa soul-totning og Stjernekampvinner Knut Anders Sørum da den solid forhåndstipsete Bærumsjenta Nicoline Berg Kaasin måtte se seg slått i Stjernekamp-finalen og Sørum ble stående igjen som seierherre i kampen om å bli Norges ultimate entertainer lørdag kveld.. (Foto: Julia Naglestad, NRK)

«Det var ikke nok å kunne flytte på beina. Du måtte ha en tornado av en operastemme også..»

(Publisert søndag 28.august 2016 kl. 09.00, sist oppdatert søndag 30. oktober kl. 02.07)

Det var ikke nok å kunne flytte beina til musikken og ha en smellvakker sangstemme for å vinne årets Stjernekamp på NRK. Du måtte ha en tornado av en operastemme, som soul-totningen Knut Anders Sørum

Bjørn Storflåtan portrett2BJØRN BRATTEN, skriver om TV på Østkantliv

Da Knut Anders tok reprisen på sin bunnsolide suksess fra operarunden i høstens Stjernekamp-sirkus lørdag kveld forsto vi at løpet kunne være kjørt for Nicoline Berg Kaasin.
Dermed ble finalerunden historisk, som de sier på sportsspråket, idet totningen ble den første mannen som har vunnet Stjernekamp.
Han leverte strålende framføringer av Coldplays Fix You og opera-rundens fabelaktige Nessum Dorma av Puccini, den sistnevnte  brakte ham sekser-dryss fra avisene den gang for noen uker siden.

«Knut Anders legger lista høyt i kveld. Nok en gang leverer han tilnærmet opera-perfeksjon. Han har en kraft og en tilstedeværelse som formelig får TV-ruta til å dirre«, skrev Dagbladet til Anders sin sekser denne gang (Femmer i VG)..

Pipene i orden

Om Knut Anders firer-låt (firere i både Dagbladet og VG), Coldplays Fix You, skrev den samme avisa:
«Han har jo pipene i orden, men her blir det tidvis litt mye av det gode, slik det av og til kan bli når Knut Anders blir for overivrig. Det er kanskje noe surmaget å påpeke det i en festanledning som denne, for han synger jo virkelig som en ener.»

Knut Anders tredjelåt, John Legend-låta Stay With You, som totningen hadde laget en egen norsk variant på, Bli ved deg, brakte Sørum en femmer i Dagbladet og en treer i VG. 

Nicoline bidro med låta fra hip hop-runden, Black Widow av Iggy Azalea, som brakte henne en femmer den gang, og det samme i går kveld, i går kveld sang hun også Ella Hendersons Ghost, med femmere både i VG og Dagbladet, pluss Nicolines egen låt No Suitcase, som bare fikk treere i de to avisene.

Dette krev vi om semifinalen forrige uke:

Nicoline Berg Kaasin og Knut Anders Sørum gikk videre til neste ukes Stjernekamp-finale, mens Håvard Bakke måtte ut i kveldens semifinale, omtrent som forventet, selv om ingen av kveldens semifinalister var selvskrevne til å gå videre da kveldens repertoar var unnagjort. Heller ikke flinkisen Nicoline. 

Men Knut Anders er fortsatt ingen danseløve, og skal du vinne dette må du kunne flytte på beina. Det kan Nicoline. Dermed er strengt tatt løpet avgjort, slik det har vært en stund. Nok en gang blir det en kvinne som vinner tittelen Norges Ultimate Entertainer, slik alle solemerker tyder på nå.
Joda, vi vet at dette er et race der noe så uberegnelig som telefonstemmer avgjør, men jeg tror nok også Knut Anders tar dette som en opplagt utgang på årets Stjernekamp.

Det er jo strengt tatt litt kjedelig, men er det i det hele tatt noen menn i denne sesongens løp som har vært i nærheten av å matche Nicolines danse-egenskaper? Hun er jo ingen tvers igjennom profesjonell danser, men hun har en naturlig bevegelighet som ingen, faktisk heller ingen av de andre kvinnene denne sesongen, har vært i nærheten av.

Et land av tømmerstokker..

Så betyr det vel kanskje at Stjernekamp er ved veis ende? At dette landet er tømt for dansende og syngende artister etter bare noen få års Stjernekamp-runder? Kanskje det blir nødvendig å gjøre litt om på opplegget for å gå videre? Det blir i så fall ganske trist, for det er jo bevegeligheten som ved siden av de store stemmene utgjør underholdningen i dette konseptet. Er vi altså et land fullt av tømmerstokker, som Knut Anders, både menn og kvinner?

Nå var ikke denne kvelden noe lyspunkt, for hverken Nicoline eller Knut Anders. Nicoline fikk en lusen treer i Dagbladet for Björn Afzelius-klassikeren Tusen Bitar: «Det ser nesten ut som om hun kjeder seg og det er ikke ofte man ser når Nicoline står på scenen«, skrev Dagbladet og det holder vi med om. VG la på en prikk på sin terning til en firer.

Karikert og overtydelig

Knut Anders satset på Vikingarna og Høga Berg, Djupa Hav og landet en firer i Dagbladet: «Knut Anders klarer seg for så vidt fint han, men det fremstår litt karikert og overtydelig. Vibratoen blir også litt i meste laget, men det er underholdende og morsomt, da. Fint synger han også,» skrev Dagbladet. VG svarte med en treer for Vikingarna-na..

Så kan du si: Kveldens musikksjangre var danseband og EDM, elektronisk dansemusikk, – kan vi forstå artistenes mulige reservasjon? Ja, absolutt, mener undertegnede. Vi skrev i forrige uke at disse sjangrene i enda større grad enn forrige ukes varianter, handler om dans. Det gjør de strengt tatt ikke.
Hvor mye danser disse frontfigurene i danseband-sjangeren, og hvilke andre dansetrinn enn swing danser man til danseband? Ingen, om vi skal være brutalt ærlige.
Men med sin Disco Inferno-innsats, med femmere både i Dagbladet og VG, viste Nicoline gutta vinterveien forrige lørdag, og det gjør hun igjen neste lørdag, mark my words….

Her er noe av det vi skrev om Stjernekamp forrige lørdag:

Alle de tre semifinalistene har stemmer som i høy grad forklarer hvorfor de er kommet så langt i denne konkurransen, som jo skal kåre Norges ultimate entertainer. Knut Anders innsats i opera og forrige lørdags Bring it Home fra Les Miserables (en sekser fra VG og en femmer fra Dagbladet), og Håvards David Bowie-kloning i disco-runden (firer i VG), viser at sangmessig er de ikke så langt unna.

Men Knut Anders traff spikeren på hodet da han erklærte at han var en tømmerstokk fra Toten, (selv om han faktisk gjorde flere dansetrinn under discorunden med Kung Fu Fighting), – og Håvard sto som en påla som David Bowie, og da mener vi det ikke i en positiv mening.
Hans favorittposisjon, den bredbeinte, men nesten urørlige sterke mann med den sterke stemmen, kvalifiserer ikke til den ultimate entertainer-tittelen. 

En mann og en kvinne

Så med det forbehold at her er det telefonstemmene som avgjør, noe som i sin natur er fullstendig umulig å forutsi, ligger altså veien åpen for en ny kvinnelig seierherre i Stjernekamp-showet. Men for første gang blir det nok både en mann og en kvinne i finaleheatet. 

Dette skrev vi etter Stjernekamprunden for tre uker siden:

Pønk- og gospel-sjangrene bidro ikke til å skille de fire gjenværende kandidatene nevneverdig. Knut Anders Sørum klarte ikke helt å følge opp opera-suksessen fra den foregående lørdagen, mens Nicoline Berg Kaasin og Jonas Skybakmoen nok fortsatt er de to som kniver om tetposisjonen nå når innspurten nærmer seg – Jonas et lite hestehode foran.

Samler ikke poeng

Men dette er jo ikke en konkurranse der man samler poeng etter hvert som man jobber seg gjennom låtene, her er det det som skjer på finalekvelden som blir avgjørende, for de to som er kommet så langt. Foreløpig ser det ut til å bli en kamp mellom Nicoline og Jonas.
Begge gjorde sine saker solid forrige lørdag, Nicoline med to hederlige firere i VG, men uten helt å imponere, verken med pønklåta American Idiot eller med I Wanna be The Only One, som liksom skulle være en gospel-låt. I Dabladet fikk hun en treer for pønk-låta og en entusiastisk femmer for gospel-låta.

Jonas scoret med femmere fra VG både på pønk-låta Main Offender fra The Hives og på gospel-låta How I Got Over:

«Glede, intensitet, glød og en inderlighet mot både himmel og jord som virker troverdig og smittende. Stemmen er den han har, men sjeleligheten er sterk og overbevisende. Høy hallelujastemning!», skrev VG om gospel-fremføringen til Jonas forrige lørdag. Dagbladet ga også en femmer til Jonas for pønk-låta hans, men bare en treer for gospel.

Håvard Bakke ligger fortsatt utsatt til. Han landet en ganske solid femmer på VG-terningen forrige lørdag for pønk-klassikeren London Calling av The Clash, til gjengjeld ga Dagbladet en toer på sin terning for den samme låta. Men både Håvard og Knut Anders er en slags Dark Horses i dette sirkuset. Begge kan fortsatt overraske.

Så hvem av de fire gjør det best på musikal og disco?
 

Feide alle av banen

Soul-totningen Knut Anders feide alle av banen i den femte Stjernekamprunden med opera og heavy rock. «Nå ser vi kanskje for første gang en mannlig vinner av Stjernekamp», erklærte dommer Mona B. Riise, mens fagdommer og operastjerne Solveig Kringlebotn reiste seg og veivet seierssikkert med armene: «Kveldens absolutt vanskeligste låt naila du helt! Fantastisk!»..

OPERA-TOTNINGEN SEIRET:

OPERA-TOTNINGEN SEIRET: Vincero!, vincero!, vincero!, (Jeg vil seire) runget de avsluttende ordene i Puccini-arien Nessun Dorma i NRK-studioet for fjorten dager siden, med Knut Anders Sørums kraftfulle operatenor høyt oppe i lydbildet.. (Foto:Juia Marie Naglestad, NRK)

Med arien Nessun Dorma(Ingen må sove) fra Turandot av Giacomo Puccini fikk Sørum – som har tatt sin tid på å overbevise i årets stjernekamprunde, selv om det ikke har hersket noen tvil om hans store stemme – sitt endelige og desiderte gjennombrudd med en av operafagets vanskeligste låter, som Kringlebotn bemerket, og fikk jubelen i taket i studio og blant dommerkollegiet. 

Mediene fulgte opp med seksere i begge de avisene som følger programmet tett, VG og Dagbladet, og også undertegnede Østkantliv-anmelder spanderte en sekser i begeistringens rus.

Gåsehuden avgjorde

– Her er det bare å la gåsehuden avgjøre, og den er det mye av her. For en stemme, for en klang og for en formidling, skrev Dagbladet.
– Klangen er varm og kraftig, uttalen voldsom og overbevisende. Fordelen i at koret gir ham en velfortjent ti sekunders pause bruker han for alt det er verdt – og har på ingen måte innestemme på sitt avsluttende «vincerò! vincero! vincero!»(Jeg vil seire!). Imponerende, skrev VG.

Soul-totningens opera-gjennombrudd har likevel ikke avgjort Stjernekamp-mann- og kvinnejevningen. Nicoline Berg Kaasin kaster neppe inn håndkledet etter kveldens nesten like fabelaktige innsats i Seguidilla (Près des ramparts de Séville) fra Carmen av Georges Bizet, hvor hun igjen trolig toppet både egne og andres forventninger, og til fulle innfridde med sin vakre, rene og klangfulle røst.

For gammel

Fagdommer Kringlebotn måtte innrømme, på spørsmål fra programleder Kåre Magnus Bergh, at Knut Anders med sine 40 år er litt for gammelt for en operasanger. Men Nicoline er fortsatt ung(27 år), og for helt egen maskin kan vi si at hun også har helt usedvanlige operakvaliteter.
Det var nok ikke uten grunn hun tok til tårene i det første møte med fagdommer Kringlebotn. Nicoline er en pasjonert, intens og ambisiøs stjernekamp-konkurrent, med store framtidshåp, som dommer Mona påpekte.

– Skal si Nicoline begynner å bli varm i trøya. Hun briljerte stort forrige lørdag, nå gjør hun det igjen. Straks hun får bukt med nervene, triller hun seg elegant opp på de høyeste tonene uten de altfor store anstrengelsene. Og det er mye det dette handler om, – overskudd og eleganse. Stemmeklangen hennes passer sjangeren utmerket vel og hun formidler teater og innlevelse på strak arm. Bravo!, skrev Dagbladet med en femmer, den samme karakteren ga VG – og Østkantliv.

Jonas Skybakmoen fikk en firer i Østkantliv denne uka og treere i Dagbladet og VG for La donna è mobile fra Rigoletto av Giuseppe Verdi, mens Håvard Bakke, som fortsatt er i høyeste grad med etter denne siste runden, fikk femmere over hele fjæla for sin tolkning av Madamina, il catalogo è questo fra Don Giovanni av Wolfgang Amadeus Mozart. Tomine Harket fikk treere i begge avisene og toer i Østkantliv for sin utgave av Mon coeur s’ouvre à ta voix fra Samson og Delilah av Camille Saint-Saêns. Steinar Albrigtsen røyk ut, helt fortjent, det må sies, med sin radbrekkende versjon av Lehár-svisken «Dein ist mein ganzes Herz». Toere i Dagbladet, VG og Østkantliv..

JONAS: Jonas Skybakmoen har ligget og vaket i talentvannskorpen gjennom hele denne Stjernekamprunden. I kveld, med Kanye West-låta "Black Skinheads", – med en sekser i Dagbladet, – i forrige runde fikk han en sekser i VG – festet han grepet mot toppen, kloss bak Nicoline Berg Kaasin, begge i høyt hip hop-driv.. (Foto: Julia Marie Naglestad, NRK)

JONAS: Jonas Skybakmoen har ligget og vaket i talentvannskorpen gjennom hele denne Stjernekamprunden. Med Kanye West-låta «Black Skinheads», – med en sekser i Dagbladet, – i forrige runde fikk han en sekser i VG – festet han grepet mot toppen, kloss bak Nicoline Berg Kaasin, begge i høyt hip hop-driv.. (Foto: Julia Marie Naglestad, NRK)

Dette skrev vi etter forrige ukes Stjernekamp:

Nicoline Berg Kaasin, som slo ut i full blomst først i forrige episode, i sjangeren storband, og rockeren Jonas Skybakmoen, som har ligget og vaket i talent-vannskorpen gjennom alle rundene hittil i høstens Stjernekamp-sesong, fester grepet. I lørdagskveldens hip hop-runde framsto de i en helt egen klasse.

I forrige runde, storband-runden, var det som om hele spillet plutselig ble snudd på hodet: Den som hittil hadde vært mest anonym av dem alle, nemlig Nicoline, sto fram i full blomst som den ultimate entertainer, i Janelle Monáes Tightrope.

I storband-runden var det litt som om mange av deltakerne, som i de tre første rundene samtlige synes å ha lett i blinde etter sitt personlige uttrykk, plutselig fant sin indre eureka-nøkkel, (bortsett fra Gåte-veteranen Gunnhild Sundli, som måtte forlate spillet). Men Nicoline sto altså framst i geleddet den gang. Det samme skjedde i kveld.

NICOLINES GJENNOMBRUDD: Den som hadde vært mest anonym av dem alle, Nicoline Berg Kaasin, sto fram i full blomst i forrige ukens Stjernekamp-runde. I kveld, lørdag (bildet) festet hun grepet ytterligere med Iggy Azaleas "Black Widow", og med femmere på terningen både i VG og Dagbladet .. (Foto: NRK)

NICOLINES GJENNOMBRUDD: Den som hadde vært mest anonym av dem alle, Nicoline Berg Kaasin, sto fram i full blomst i forrige ukens Stjernekamp-runde. I kveld, lørdag (bildet) festet hun grepet ytterligere med Iggy Azaleas «Black Widow», og med femmere på terningen både i VG og Dagbladet .. (Foto: Julia Marie Naglestad, NRK)

På vår personlige rankingliste i kveld står Nicoline, med Iggy Azaleas Black Widow (Iggy med god hjelp fra norske Stargate), og Jonas, med Kanye West-låta Black Skinheads, øverst med hver sin femmer (Nicoline med femmere både i VG og Dagbladet, Jonas med sekser i Dagbladet og femmer i VG). 

Ytterligere innlevelse

Nicoline bekreftet det bunnsolide inntrykket fra forrige ukes gjennombruddsrunde i hip hop, men la til ytterligere av innlevelse, rytmefølelse, trøkk, tempo og lidenskap, slik at både dommere og coach og aviser, og undertegnede, mente at hip hop-sjangeren er midt i blinken for den begavete, men altså inntil ganske nylig den helt ukjente artisten, Nicoline Berg Kaasin:

«Endelig! Nicoline har slitt med å finne det lille ekstra som plasserer henne i tetsjiktet. Her briljerer hun fra start til slutt. Stemmeklangen hennes passer formatet perfekt, hun rapper også med overbevisning. Men viktigst av alt, hun har attitude og utstråling. Det virker som hun virkelig mener det hun formidler. Dette var litt av en pangstart!,» skrev Dagbladet til Nicolines femmer.

Om sekseren til Jonas skrev Dagbladet:

«Er det en sjanger som virkelig krever en formidler av rang, så er det hip hop. Jonas, hva kan man si? Han tar en låt fra en av de mest karaktersterke artistene innen musikkformen og klarer å gjøre den helt til sin egen. Ikke bare rapper han fantastisk tøft, koreografien, showet og alt er perfekt balansert».

Håvard Bakke (Sing For The Moment av Eminem) og Steinar Albrigtsen (The Message av Grandmaster Flash and The Furious Five) fikk hver sin firer hos oss (en toer i VG til Albrigtsen). Knut Erik Sørum med Jaa9 & OnklPs Glir forbi (kveldens eneste norske låtbidrag) og Marian Aas Hansen med Will SmithGetting Jiggy With It (Det er tross alt hip hop i kveld, ikke showdans, skriver VG og gir en treer) fikk også treere av oss, (skjønt for Marians del vinket nok toern i det fjerne).

Tomine Harket fikk en toer av oss for kveldens minst hip hop-aktige innslag, Let Me Blow Ya Mind, av Eve feat. Gwen Stefani (med en toer også i VG, en firer i Dagbladet). Tomine, Steinar og altså Marian var de tre i kveldens runde med færrest stemmer, og Marian røyk altså ut.

NICOLINES GJENNOMBRUDD:

FABELAKTIG: Den eneste mangelen jeg kan se her er at ingen har sørget for å gi deg en platekontrakt, sa storbandcoach Jens Wendelboe til Nicoline Berg Kaasin etter Nicolines innsats under forrige lørdags storbandrunde.. (Foto: NRK)

Dette skrev vi i forrige runde, først om Nicoline (og mange av de samme superlativene kan brukes om Nicoline på hip hop-runden):

Et fabelaktig dansetalent, timing og rytme, og dertil altså, og det viktigste i hele kompotten, en helt forbløffende, sterk, klangfull og vakker røst, som fikk storbandcoach Jens Wendelboe til å utbryte: «Den eneste mangelen jeg kan se her – ..er at ingen har sørget for å gi deg en platekontrakt.. !»

«Det er ingen tvil om hvem som har den heftigste regien i kveld. Nicoline danser som hun aldri har gjort noe annet. Hun synger også som alltid bra«, skrev Dagbladet.

Senket skuldrene

I forrige ukes Motown-runde ble det coachen selv, Nosizwe Baqwa, som stjal hele showet, ikke minst fordi svært få av deltakerne maktet å leve opp til utfordringene i denne musikkformen. Denne uka så det ut til at den lettferdige, nonsjalante storband-sjangeren, og tre ukers erfaring med Stjernekamp-kjøret, fikk senket skuldrene, hevet konsentrasjonsnivået, og sluppet til slumrende talenter hos mange av deltakerne.

HÅVARD BAKKE: Leverte en overbevisende versjon av baksiden av Frank Sinatra-klassikeren "My Way", nemlig "I'm gonna Live till I Die" (Femmer i Dagbladet, firer i VG).. (Foto: NRK)

HÅVARD BAKKE: Leverte en overbevisende versjon av baksiden av Frank Sinatra-klassikeren «My Way», nemlig «I’m gonna Live till I Die» (Femmer i Dagbladet, firer i VG).. (Foto: NRK)

Håvard Bakke, som har fremstått stiv og litt upersonlig, leverte en overbevisende innsats av en B-side fra Frank Sinatra (baksida til My Way!), I’m gonna Live till I Die (femmer i Dagbladet, firer i VG).
«Håvard fremstår i kveld som den perfekte, autoritære vokal-leder av et storband«, skrev VGs anmelder.
Knut Anders Sørum med en såvidt godkjent variant (treer i VG, toer i Dagbladet) av Frank Sinatra-versjonen av Stevie Wonder-klassikeren For Once in my Life. Marian Aas Hansen, som har famlet lenge etter et autentisk og overbevisende sceneshow, hadde gravd fram av storband-historien Cab Calloways klassiker Minny The Moocher (femmer i både Dagbladet og VG), som noen av oss kan huske fra Blues Brothers-filmen på åtti-tallet:

Skuespillertalent og sangtalent

«Langt unna Cab Calloway, dette. Men en vokalprestasjon som virkelig avslører hvorfor Marian får tilbud etter tilbud i showbransjen, ettersom dette er en prikkfri, dog veldig ren, versjon av klassikeren om Minnie. Men hun klarer å kombinere skuespillertalentet med sangtalentet på en måte som kommer til å føre henne langt frem i denne konkurransen,» skrev VG.

Jonas Skybakmoen leverte en intens versjon, i beste psykopatiske Screamin Jay Hawkins–stil av I put the spell on you, med scat-sang og det hele – en sekser i VG, firer i Dagbladet..

Tomine Harkets versjon av Nat King Coles-klassikeren I’m In The Mood for Love  fikk skamros av dommerne, firer i Dagbladet og femmer i VG, men var blant de tre som fikk færrest stemmer, Steinar Albrigtsen fikk samme skjebne – igjen – denne gang for en helt ok utgave av Nat King Coles L.O.V.E, mens altså Gunnhild Sundli måtte gå, til tross for en utgave av Betty Hutton/Bjørk-låta It’s Oh So Quiet som av Wendelboe ble rost som helt fenomenal i det teatralske..

SØSTERA TIL MADCON-TSHAWE: Det ble Motown-eksperten og søstera til Tshawe i Madcon som stjal showet i tredje runde – Motown-runden – i lørdagskveldens Stjernekamp på NRK:: (Foto: NRK)

SØSTERA TIL MADCON-TSHAWE: Det ble Motown-eksperten og søstera til Tshawe i Madcon, Nosizwe Baqwa, som stjal showet i tredje runde – Motown-runden.. (Foto: NRK)

Motown-coachen Nosizwe Baqwa stjal showet – og Kate Gulbrandsen ble kveldens taper..

Det ble ukas mentor og sjangerekspert Nosizwe Baqwa som stjal showet under tredje runde i årets sesong av NRKs Stjernekamp, og det i en runde der innsatsen var heller blek i den eksplosive og soulpregete Motown-sjangeren. Blant lyspunktene nevner vi Gunnhild Sundli og Knut Anders Sørum. Og så ble veteranen Kate Gulbrandsen kveldens taper..

Festfyrverkeriet Baqwa ble den som på en måte utropte kveldens vinner da hun i utilslørt, vill og uhemmet begeistring for Knut Anders sin versjon av Stevie Wonder-klassikeren Lately,  føk hylende av lykke opp av stolen og hoppende og sprettende ut i det tettpakkede studioet, uten tanke for hverken mikrofonledninger eller annet løsøre.
Det var spesielt de fabelaktige fraseringene i Knut Anders Sørums versjon av den svært vanskelige og særpregete balladen som tente Motown-eksperten, sa hun selv etterpå.

«Kjære Gunnhild»

Også Gunnhild Sundli forsøkte seg på Stevie Wonder, med hans I Wish – det er vanskelig å komme utenom ham når sjangeren heter Motown, – og hun har fortsatt mye å gå på når hun er utenfor sin komfortsone. Men hennes musikalitet og stemmestyrke unnlater ikke å prege framførelsen, etter vår oppfatning. VGs dommertrio kastet bare en treer på sin terning, men begrunnelsen røpet at de fortsatt har trua, som det heter:

«Kjære Gunnhild – har du egentlig hørt hvordan Stevie Wonder bruker stemmebåndene her? Du har dem jo, du også! Men bruke dem? Jeg mistenker at du har blitt litt for opptatt av helheten i sceneopptredenen din og har øvd mer på det enn på den vokale fremføringen. Og den ligger vel litt for dypt for dine yndlingsoktaver, gjør den ikke? Vel, akkurat nå ser jeg fram til en kommende gjenforening av Gåte,» skrev VG.

Dagbladet anla også en positiv tone i omtalen av Gunnhild Sundli, men nøyde seg også med en treer: «Gunnhild har hatt det småstritt så langt i konkurransen. Men, jaggu, i kveld ser det ut som om hun har funnet et annet gir», skrev Dagbladet.

STJERNEKAMP: Jonas Skybakmoen, Gunnhild Sundli, Nicoline Berg Kaasin, Kash King Gashamura (gjemt bak Nicoline), Steinar Albrigtsen bak Kate Gulbrandsen, Håvard Bakke, Tomine Harket, Knut Anders Sørum, Marian Aas Hansen er med i årets Stjernekamp-sesong.

STJERNEKAMP: Jonas Skybakmoen, Gunnhild Sundli, Nicoline Berg Kaasin, Kash King Gashamura (gjemt bak Nicoline), Steinar Albrigtsen bak Kate Gulbrandsen, Håvard Bakke, Tomine Harket, Knut Anders Sørum, Marian Aas Hansen er med i årets Stjernekamp-sesong. Kash King og Kate Gulbrandsen er de første som er blitt stemt ut.. (Foto: NRK)

Utbruddet til Motown-ekspert Baqwa satte selvfølgelig spor etter seg på sosiale medier, og i timene etter Stjernekamp-runden var det coachens navn som var på alles nettsteder:

– Hahaha! Sier folk virkelig fine ting om meg i sosiale medier? Jeg har bare vært meg selv, jeg. Jeg har en voldsom latter som triller fram ganske ofte, sa hun til Dagbladet etter sending.
– Det har vært en utrolig gøyal kveld. Disse folka kommer med hjerte i hånda og vil så utrolig mye, så man må prøve å møte dem. Det har også vært gøy å få tenke over hvorfor jeg egentlig er så glad i Motown, sa Nosizwe Baqwa.

Søstera til Tshawe

Det var mens hun studerte statsvitenskap at hun begynte å ta jobber som bakgrunnsanger. Hun sier det var en bra måte å tjene lommepenger på. Seinere måtte hun velge om hun skulle satse.
– Da jeg var gravid skjønte jeg at jeg måtte ta et ordentlig valg. Da valgte jeg musikken, et valg som fortsatt overrasker meg. Det har vært en lang og seig prosess. Jeg har levd bra som mamma, og har jobbet med forskjellige ting. Så har det snevert seg inn med åra, forteller hun.

I midten av november slipper hun sitt første album, og har en singel rett rundt hjørnet. Baqwa beskriver det som neo-soul. Som programleder Kåre Magnus Bergh nevnte da 33-åringen ble introdusert, har hun koret for blant andre Madcon. Det er ikke helt tilfeldig. Nosizwe er nemlig Tshawe Baqwas søster.

Hun nevner ham som en inspirasjonskilde.
– Om jeg skal si det veldig klisjéfylt, så gir han meg vinden jeg kan spre vingene mine i. Han har alltid vært en av mine største støttespillere. Jeg skinner for at han skal skinne og vice versa, forteller hun til Dagbladet.

Femmere til Tomine

Ellers kan vi ta med fra tredje Stjernekamp-runde at Steinar Albrigtsen og Tomine Harket var to av de tre (den tredje var Kate Gulbrandsen) med minst stemmer i Motown-runden. Albrigtsen fikk toer i VG og firer i Dagbladet for innsatsen i Motown-klassikeren Higher and Higher, Tomine fikk femmere både av VGs trehodete ekspertpanel(!) og av Dagbladet etter å ha sunget Michael Jacksons Ben, en hyllest for øvrig, til ett av Jacksons kjæledyr, en rotte. Jeg hater rotter, sa Tomine.

Kash røk ut med rusten og sliten stemme

Det var MGP-veteranen Kate Gulbrandsen, Gåte-veteran Gunnhild Sundli og tidligere barne-tv-onkel Kash King Gashamura som ble stående som vinnerne for undertegnede etter første runde i NRKs nye Stjernekamp-sesong. I annen runde, country-runden, røk Kash ut med rusten og sliten stemme etter rockerunden, og Gunnhild kom videre med et nødskrik. Kate Gulbrandsen syntes fortsatt uovervinnelig.

Alle disse tre landet femmere på VGs oversikt i første runde, og det kjentes riktig, for de bidro til å heve nivået over det middelmådige i en ellers nokså spak førsterunde, rocke-temaet til tross. I country-runden var stokken delt ut på nytt og denne gang var det Steinar Albrigtsen (med Merle Haggard-klassikeren Thats The Way Love Goes), Jonas Skybakmoen og Tomine Harket som gjorde seg mest gjeldende – Tomine med Johnny Cash-klassikeren Folsom Prison Blues, i en helt ny og egenartet feminin versjon.

COUNTRY-KLASSIKER:

COUNTRY-KLASSIKER: Jonas Skybakmoen kan fort bli en kar som kan gi de andre trøbbel utover i konkurransen, skrev Dagbladet.. (Foto: NRK)

– Jonas kan fort bli en kar som kan gi de andre deltakerne trøbbel utover i konkurransen. Han er ikke en teknisk begavelse, men han synger med hjertet utenpå skjorta og det er ingen tvil om at budskapet han serverer rører også han selv. Upåklagelig formidlet. Kveldens fineste, skrev Dagbladet med en femmer på terningen til Skybakmoens norsktekstede versjon av den praktfulle Little Feat-klassikeren Willin’..

Tødde opp

Også Nicoline Berg Kaasin, som virket nokså fortapt i førsterunden, tødde opp da det ble country, selv om hennes sorgtunge utstråling ikke helt stemte overens med fandenivoldskheten i låta, Dixie Chicks Not Ready to Make Nice, som ble låta som forseglet gruppas karriere da de nektet å unnskylde seg for George W. Bush, noe som ikke ble tatt nådig opp i det konservative country-miljøet.

MGP-VETERAN: Alltid smilende Kate Gulbrandsen, arg og sint..

MGP-VETERAN: Alltid smilende Kate Gulbrandsen, arg og sint..

Den alltid smilende Gulbrandsen tok vel strengt tatt første stikk i rockerunden etter å ha fulgt instruktør og rockerådgiver Torgny Amdams råd om å tørke bort fliret for å trygge alvoret i Surferosas gamle Saturday Night-låt. Denne uka gikk den tidligere MGP-stjerna løs på Lee Ann Womacks Trouble’s Here (en femmer i Dagbladet), med sedvanlig energi og entusiasme og den svære, knivskarpe stemmen hennes låt som hun alltid hadde vært countrystjerne.

Slik skrev vi i forrige uke om Stjernekamps sesongstart:

– MGP-ikoniske Gulbrandsen er vel like kjent for håret som for Mitt liv (fra Melodi Grand Prix den gang, red.anm.) Det kan man muligens si om Surferosa også. Men Gulbrandsen er vanvittig mye bedre enn originalen. Den opprinnelige monotone pop-punk-forelskelsen er filtrert til noe argere og mye farligere. Der Surferosas lørdagskveld var neonfarget og, tja, ganske blid, er Gulbrandsens svart, sterk og sint. Veldig, veldig lovende, skrev VG.

Dramadronning

GÅTE-VETERAN:

GÅTE-VETERAN: Gunnhild Sundli snur opp-ned på det meste..

Kveldens drama-dronning ble likevel Gåte-vokalisten Sundli som med Seigmens «Metropolis» beveget seg nær noe av det ypperste i det som var kveldens tema, nemlig den norske rocken. Noe særlig mer rocka enn dette blir det neppe, om vi skal se på de store linjene i den norske rock-historien. VG kastet en femmer igjen, men var ikke helt fornøyd med låtvalg:
– ..men de begrensede melodilinjene gir henne ikke nok å spille på. Det løser hun med det voldsomme bruddet som snur opp-ned på det meste på slutten. Derfra løftes både låt og vokalist langt inn i en voldsom utenomjordisk fjellhall, langt fra det kalde urbane opprinnelsespunktet. Med ting jeg ikke ante eksisterte i denne låten, skrev VG i sin omtale.

Mørkere enn originalen

BARNE-TV-ONKEL: Kash

BARNE-TV-ONKEL: Kash King Gashamuras Gluecifer-låt – mørkere enn originalen..

Barne-TV-onkel Kash bidrar også sterkt til rocke-drama med sin illsinte Gluecifer-låt, Easy Living.
– Stjernekampversjonen er mørkere enn originalen, om noen trodde det var mulig. Måten Kash betoner «done» på er vettskremmende manisk og skummelt. Refrenget mangler i starten noe av intensiteten, før det plutselig tar helt av. Han vræler og vrenger og brøler – og tar punken tilbake i, eh, punktum, skrev VGs anmelder og ga en femmer også til Kash, noe vi altså slutter oss til.

Om det så blir disse tre som kommer til å kjempe om finaleplassene når høsten går inn i vintermodus skal vi ikke ha sagt noe om. Dagbladets anmelder klager på at Sundli synger surt, men når har det vært en avgjørende kritikk i de innledende Stjernekamp-faser?

Trøkk og drama

Sundli har allerede etablert seg i rollen som denne sesongens svar på Valkyrien All Stars-stjerna Tuva Syvertsen for noen sesonger siden, og hun nådde som kjent langt, uten noen ekstremt god stemme. Men Sundli har trøkk og drama, og en stor stemme.

Andre kandidater? Tomine Harket har en veldig god stemme og en grunnleggende solid musikalitet, og kan nå langt, men må nok kaste av seg noen pop-hemninger for å nå dit hun skal. Steinar Albrigtsen har masse sjarm, en god stemme og en trygg og solid musikalsk bakgrunn og kan kanskje nå nesten like langt som sin gode venn Jørn Hoel i en tidligere sesong.
Marian Aas Hansen får vist med Wigwams «In My Dreams» at hun har en svær stemme, som kan hjelpe henne et stykke på vei, men ikke hele veien. Litt som en annen artist med stor stemme, Trine Rein, som måtte se seg slått av Maria Haukaas Mittet i fjor.

Cover-versjon

Døden på Oslo S-stjerne Håvard Bakke er sympatisk og flink, men VGs anmelder sier det brutalt, men korrekt om Bakkes versjon av Dum Dum-låta «Englefjes» fra filmen:
– Hans framføring av å gå i bane og nøste en tynn tråd hadde gjort det fantastisk i et bryllup. Han synger ikke feil, faktisk synger han så trygt og rent at det er en fryd. Men låten høres mer ut som en reklamefilm-coverversjon for en bank. Har han ikke sett sin egen film?

Dette innlegget er allerede blitt lest.51819.ganger

Legg inn en kommentar