Kari Bremnes synger «Skrik»

SKRIK: Kari Bremnes synger Munch hele denne sommeren.

SKRIK: Kari Bremnes synger Munch hele denne sommeren. Hun mener Munchs forfatterskap er blitt holdt nærmest hemmelig. Nå gjør hun altså noe med det..

«Munchs forfatterskap nærmest hemmelig»

Forfatterskapet til Edvard Munch er en skatt, en helligdom, men er omtrent holdt hemmelig, mener Kari Bremnes, som i vår og sommer skal synge Munchs tekster sammen med Ketil Bjørnstad på en serie konserter med tekster av Edvard Munch.

150 års jubilanten Munch skrev alle sine motiver før han malte dem. Kari Bremnes er blitt vant til at dette materialet er en nyhet for de fleste, sier hun i et intervju med Aftenposten.

Konsertene bygger på albumet Løsrivelse, som kom i 1993, og som er solgt i 50.000 eksemplarer. På denne platen har Bjørnstad satt toner til 15 tekster av klodens mest berømte bildekunstner, blant annet «Syk pike», «Skrik» og «Madonna».

En rar, uforståelig skjebne

– Publikum refererer til sangene om Edvard Munch. Når jeg sier at tekstene er av Edvard Munch, kommer reaksjonen: «Hva? Skrev han?»

– Som forfatter lider Munch en rar, uforståelig skjebne. Tekstene er en uoppdaget skatt – ja, en hellligdom. Da Ketil og jeg arbeidet med stoffet første gang, ble vi grepet av en feberaktig begeistring og rystelse. Stoffet vi fikk mellom hendene var så direkte, så sterkt. Munch er konkret, men forteller ikke mye om egne følelser. Du kan tolke som du vil, det gjør tekstene enda sterkere, sier Kari Bremnes.

Fikk aldri svar

I fjor rettet Ketil Bjørnstad flere henvendelser til de ansvarlige for Munch-året 2013, nettopp for å sette kunstnerens ukjente arv på dagsordenen. Han fikk aldri svar. Ingen av konsertene med duoen Bremnes/Bjørnstads Munch-sanger har noe med det offisielle jubileet å gjøre.

I 1993 arbeidet Bjørnstad parallellt med Munch-platen og biografien Historien om Edvard Munch, som nå er oversatt til fem språk. Boka er basert på malerens dagbøker og andre nedtegnelser. Hele tekstarven forvaltes av Munch-museet i Oslo, og der var det ikke enkelt å få tilgang, forteller forfatteren, komponisten og pianisten Bjørnstad.

Hvelvet i Norges Bank

– Det føltes som jeg ba om å få slippe inn i hvelvet til Norges Bank. Behandlingen av Munch-tekstene har vært preget av et hemmelighetskremmeri som opprører meg, sier Ketil Bjørnstad til Aftenposten.

Ketil Bjørnstad er den første som klarte å få frigitt større deler av Edvard Munchs forfatterskap. Forskningsbibliotekar Lasse Jacobsen ved Munch-museet arbeider på full tid med de 13.000 tekstsidene som Munch etterlot seg. For å forklare hvorfor materialet har vært så utilgjengelig, viser han til Edvard Munchs egne ord:

Klausul

– Tekstarven har en klausul om at den skal leses av «forståelsesfulle, frisinnede menn etter min død.» Etter hvert er fortolkningen myket helt opp. I dag finnes omtrent 70 prosent av tekstene tilgjengelige på nettsiden emunch.no.  På det offisielle programmet finnes ingen arrangementer om Edvard Munch som forfatter. – Litterære tekster av Munch kommer til å inngå i den store jubileumsutstillingen, som åpner 2.juni, i form av sitater gjengitt på veggene, presiserer prosjektleder for Munch-året, Elsebet Kjerschow.

Dette innlegget er allerede blitt lest.7286.ganger

Legg inn en kommentar