Slik Google ser det: Øyepartiet i Munchs «Skrik»..

NÆRT: Et supernært bilde av øyepartiet til den skrikende person i Edvard Munchs Skrik, slik det kan se ut i Googles supernegapixel-bilde.. (faksimile)

NÆRT: Et supernært bilde av øyepartiet til den skrikende person i Edvard Munchs Skrik, slik det kan se ut i Googles supermegapixel-bilde.. (faksimile)

Munchs Skrik i 7000 megapixler

Som et ledd i arbeidet med å realisere sin ambisjon om å gjøre all verdens informasjon søkbar, lanserte Google i 2011 sitt Art Project, der noen av verdens mest ikoniske bilder fra noen av verdens mest kjente museer gjøres tilgjengelig i høyoppløste versjoner på nettet.

Det skriver Dagbladets digital-kommentator Jan Omdahl denne uka. Deler av Munch-museets samling har allerede vært tilstede hos Google et års tid.
Nå er også Nasjonalgalleriet inne. Man kan også «vandre» i Nasjonalgalleriets samling ved hjelp av av Googles Street View-teknologi. Samtidig lanseres to såkalte Gigapixel-bilder med ekstremt høy oppløsning, som gjør det mulig å zoome inn på detaljer det er umulig å se med det blotte øye.

Verdens mest kjente maleri

Bildene er Edvard Munchs Skrik – verdens mest kjente maleri – og et av nasjonalromantikkens hovedverk, J.C. Dahls Fra Stalheim.

MUNCHS SKRIK: Slik den ser ut i helfigur..

MUNCHS SKRIK: Slik den ser ut i helfigur..

Googles Gigapixel-bilder består av 7000 megapiksler, og det er STORT, skriver Omdahl. Man kan zoome inn på bildene og se detaljer og penselstrøk som ikke er mulig å se med det blotte øye, som det tynne, sprukne malinglaget til Munch, eller de nitidig utformede, centimeterhøye menneske-skikkelsene langt inne i Dahls maleri.

Fra Stalheim og Skrik havner i eksklusivt selskap. Kun 62 kunstverk på verdensbasis er fotografert med Gigapixel-teknologi.

Dramatikk og nerve

Skrik har en dramatikk og nerve som har fengslet mennesker over hele verden. Med Gigapixel-bildet blir det mulig å studere Edvard Munchs teknikk og penselarbeid på et detaljnivå som ikke tidligere har vært mulig, sier Munch-museets direktør Svein Olav Henrichsen.

–  Vi har valgt Fra Stalheim av J.C. Dahl som hovedbilde fordi det gir en inngang til hele den norske romantikken, og skildringen av norsk natur og folkeliv. Den høye oppløsningen gir anledning til å se den visuelle rikdommen i bildet, helt ned til trærne, de ruvende fjellformasjonene og de bitte små menneskene som setter den storslagne naturen i perspektiv, sier Nasjonalmuseets direktør Audun Eckhoff.

Digital strategi

Både Eckhoff og Henrichsen understreker at deltakelsen i Google-prosjektet bare er en del av en større digital strategi. Eckhoff nevner tilstedeværelsen på Digitalt Museum med 20.000 bilder, og Henrichsen viser til Emunch.no, en meget omfattende samling av Edvard Munchs tekster.

Forskjellen på disse tjenestene og Googles kunstprosjekt, er selvsagt at Google kan ett og annet om å skape trafikk på nett. Henrichsen er ikke redd for at tilstedeværelsen hos en av verdens største kommersielle nettaktører skal svekke interessen for originalkunsten:

– Tvert imot. Dette styrker interessen for å se originalene, det skaper større kunstinteresse.

Om det finnes dokumentasjon på at Googles kunstprosjekt faktisk skaper økt besøk på de fysiske museene som er representert, kunne representanten fra Googles markedsavdeling imidlertid ikke si noe om, skriver Dagbladets kommentator.

Dette innlegget er allerede blitt lest.2008.ganger

Legg inn en kommentar