Bystyrevedtak om sykkelvei for sju år siden: Krigen fortsetter i Maridalen..

TRAFIKK-KRIGEN: Bilister, syklister, rulleskiløpere, joggere slåss om plassen i Maridalsveien og mange farlige situasjoner oppstår. For sju år siden vedtok bystyret å bygge sykkelvei. Den lar fortsatt vente på seg. Vi har fortsatt høyt pedaltrykk på denne saken, mener samferdselsbyråd Guri Melby (V).. (Foto: NRK)

TRAFIKK-KRIGEN: Bilister, syklister, rulleskiløpere, joggere slåss om plassen i Maridalsveien og mange farlige situasjoner oppstår. For sju år siden vedtok bystyret å bygge sykkelvei. Den lar fortsatt vente på seg. Vi har fortsatt høyt pedaltrykk på denne saken, mener samferdselsbyråd Guri Melby (V).. (Foto: NRK)

Betimelig å spørre hva i huleste, mener SV..

For sju år siden vedtok bystyret å bygge sykkelvei langs Maridalsveien fra Brekke til Hammern, en strekning på drøyt tre kilometer, for å avhjelpe det livsfarlige trafikkaoset som utspiller seg nærmest daglig langs denne veien, der syklister, fotgjengere, rulleskiløpere og bilister slåss om plassen.

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Nå lurer bystyrets samferdsels- og miljøkomité, med leder Marianne Borgen fra SV i spissen, på hvorfor ingenting har skjedd, ifølge NRK Østlandssendingen.

– Mange barnefamilier, mange treningssyklister, bruker området, og det er et farlig område. Nå har det gått sju år siden dette vedtaket, og det har ikke skjedd noen ting. Det er helt betimelig å spørre hva i huleste som er årsaken til at det ikke er blitt en sykkelvei der oppe når bystyret ville det, sier Marianne Borgen.

Intensjonsvedtak..

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) sier at bystyrevedtaket fra 2007 i praksis var et intensjonsvedtak som utløste et stort behov for utredninger, på grunn av markaloven, på grunn av jordverninteresser og fordi Maridalen har status som landskapsvernområde.
– Dette området ligger innenfor markagrensa, og det er mange kryssende hensyn. Det er mange parter som kommer med innsigelser, og vi har mange ulike lovverk å ta hensyn til, sier Guri Melby. Dessuten er synet på hva slags sykkelvei som skal bygges svært forskjellig mellom brukergruppene; de som sykler fort, de som sykler sakte, voksne på rulleski, barn på rulleski, joggere og turgåere i alle aldre.

Høyt pedaltrykk

– Det forklarer noe av grunnen til at det har tatt så lang tid, men jeg mener heller ikke at det burde tatt sju år, sier samferdselsbyråden. Guri Melby forteller at utredningsarbeidet har vært i gang for alvor i et par år og lover å holde fullt pedaltrykk.

Dette innlegget er allerede blitt lest.916.ganger

Legg inn en kommentar