Skrøpelige Akrobaten: Nå blir det åpning – et halvt år forsinket..

AKROBATEN: Akrobaten var ikke så akrobatisk likevel. Nå blir den støttet opp med jekker og støttehjul for å motvirke svikt i fundamentene. Trappa på nordsida begynte å smuldre opp bare kort tid etter at brua var ferdig for fire år siden. 20.juni åpner brua igjen. I ventetida er det bare å gå opp  via Maaemo Restaurant.. (Foto: Bjørn Bratten)

AKROBATEN: Akrobaten var ikke så akrobatisk likevel. Trappa på nordsida begynte å smuldre opp bare kort tid etter at brua var ferdig for over fire år siden. 20.juni skulle trappa åpne igjen, men det viste seg å være vel optimistisk. Om et par uker, rundt ei uke ut i desember, blir det gjenåpning.. (Foto: Bjørn Bratten)

Fundamentene til landets dyreste gangbru sank med 10-15 centimeter..

(Publisert 4.juni 2015 kl. 19.28, sist oppdatert 22.november kl. 20.38)

Det første dramatiske eksemplet på hva som kan skje når den dårlige byggegrunnen i Bjørvika begynner å gjøre seg gjeldende kan du se i disse dager: Landets dyreste gangbru, kalt Akrobaten, til 125 millioner kroner, som skulle vise vei inn i Oslos nye prestisjebydel, Bjørvika, er stengt, skrev osloby i juni..

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Brua som skulle binde byen og fjorden sammen mens blokkene i Bjørvika fortsatt var under bygging, har vært stengt fordi hele trappa på nordsiden har vært i ferd med å smuldre opp. I sommer skulle trappa få «støttehjul» ved hjelp av jekker og stillaser. Men det viste seg å være utilstrekkelig. Det måtte sterkere lut til.

BYGD PÅ LEIRGRUNN: Store deler av Bjørvika og grunnen utenfor Schweigaardsgate, der strandkanten gikk i tidligere tider, er bygd på flåter. De nye byggene er pælet ned på fjell, men problemet oppstår mellom de byggene som står fast og omgivelsene som flytter på seg. Slik så det ut da byggingen av barcoden startet i 2008.. (Foto: Bjørn Bratten)

BYGD PÅ LEIRGRUNN: Store deler av Bjørvika og grunnen utenfor Schweigaardsgate, der strandkanten gikk i tidligere tider, er bygd på flåter. De nye byggene er pælet ned på fjell, men problemet oppstår mellom de byggene som står fast og omgivelsene som flytter på seg. Slik så det ut da byggingen av barcoden startet i 2008.. (Foto: Bjørn Bratten)

Allerede et halvt år etter åpningen i april 2011 begynte den brede trappa å sprekke. Trappetrinnene smuldret opp, hele trappa sank. Slik har den stått i fire år. Men i mai i år tok Entra Eiendom, som var byggherre for denne delen av brua, affære. De plukket den rett og slett ned. Og siden har tida gått.

Fundamentene sank

Tom Bratlie, kommunikasjonsdirektør i Entra, beklager det hele, og forklarer forsinkelsene med at arbeidet var mer komplisert enn antatt.

– Terrenget ved trappen måtte heves. Søknadsprosessen i forbindelse med dette ble mer omfattende og tok lengre tid enn vi hadde beregnet, forklarer han. Når det gjelder det tekniske, så ble hele trappen byttet ut. Men selve rekkverket ble beholdt.

– Men det var komplisert å modifisere rekkverket slik at det passet på den nye trappen, og dette har også tatt tid, sier Bratlie til osloby i dag, i november. Om to uker skal den nye trappa åpnes igjen.

– Bakgrunnen er at vi oppdaget at fundamentene sank. Det dreier seg om 10-15 cm. Vi måtte ventet til det stabilisert seg før vi begynte arbeidene med nye fundamenter, sier Bratlie.

Midgardsormen er synderen?

– Når vi likevel skulle inn og gjøre dette arbeidet, samlet vi det opp slik at vi fikk gjort hele jobben samtidig, sier Bratlie. Oslo kommunes kloakkprosjekt «Midgardsormen» ble tidlig utpekt som en mulig årsak til problemene med Akrobraten.

Det er også dårlig grunn i områdene rundt Oslo S. Enkelte steder er det hele 70 meter ned til fast fjell, mens resten er løsmasse. «Oslo har bygget landets dyreste bygg på det eksperter mener er landets dårligste grunn», skrev Teknisk ukeblad i 2014.

Jernbaneverket har saksøkt eiendomsselskapet Oslo S utvikling, som er paraplyselskapet bak Bjørvika-utbyggingen. Jernbaneverket mener utbyggingen har gitt setningsskader i sporområdene ned mot sjøen.

Dette innlegget er allerede blitt lest.3631.ganger

Legg inn en kommentar