Veivesenet trekker innsigelsen: Tonsenhagen får trikk for buss..

TRIKK FOR BUSS:  Ruter vil ha de tyngste bussrutene over på trikk. De vil begynne med Tonsenhagen-trikken.. (Ill.: Placebo effects for Ruter)

TRIKK FOR BUSS: Ruter vil ha de tyngste bussrutene over på trikk. De vil begynne med Tonsenhagen-trikken.. (Ill.: Placebo effects for Ruter)

(Oppdatert mandag 15.desember 2014 kl. 09.40: Statens Vegvesen har nå trukket innsigelsen mot Ruters ønske om å legge trikkeskinner i midten av Trondheimsveien for å få en trikkelinje til Tonsenhagen, skriver Aftenposten. Trondheimsveien fra Sinsen til Tonsenhagen står oppført i veivesenets egen verneplan som et tidlig eksempel på firefelts motorvei med midtdeler. Men fordi det finnes flere slike motorveistrekninger, mener Veivesenet nå at hensynet til vernet alene ikke er et sterkt nok argument for å stoppe trikken til Tonsenhagen.)

 

Under mottoet «31-bussen på skinner» skal Norges mest trafikkerte bussrute erstattes med trikk, i første omgang til Tonsenhagen. Tonsenhagen-trikken, med en prislapp på 800 millioner kroner, er for tiden ute på høring.

Skeptiske

Lokalfolk på Tonsenhagen som NRK Østlandssendingen har snakket med er skeptiske til forslaget. De nevner blant annet at trikken bråker mer enn buss, at et trikketilbud er for lite fleksibelt, dersom en trikk stanser kan man bli nødt til å vente i timevis på at problemet blir løst og at skolebarn vil miste utearealene sine.

Hensikten er å avlaste 31-bussen som har flere passasjerer enn bybanen i Bergen. Og antall kollektivreisende vil ikke bli færre når Oslo ventes å få 200.000 flere innbyggere i 2030. Det sier prosjektleder for Tonsenhagen-trikken i Ruter, Ola Skar.

Strategisk lure

– Da må vi være strategisk lure og la trikken ta de tunge trafikkstrømmene. 31-bussen som i dag går fra Grorud til Snarøya er landets tyngste busslinje. Denne linjen går parallelt med trikken i Trondheimsveien og gjennom sentrum, sier Skar.

Dette innlegget er allerede blitt lest.7677.ganger

Legg inn en kommentar