Østkantliv-bursdag: Åtte millioner visninger siden 3. mai 2013..

LUFTIG: Eksplosiv økning av interessen for Østkantliv, trass i de luftige redaksjonslokalene.. (Foto: Bjørn Bratten)

LUFTIG: Eksplosiv økning av interessen for Østkantliv, trass i de luftige redaksjonslokalene.. (Foto: Bjørn Bratten)

Nesten 150.000 unike brukere på tre år

(Publisert 11.juni 2015 kl. 21.07, sist oppdatert mandag 2. mai 2016 kl. 11.37)

Østkantlivs lesere har klikket til sammen over åtte millioner ganger på bloggens pr. i dag (2.mai 2016) 1529 innlegg – 8.023.793 ganger for å være helt nøyaktig, siden vi fikk nytt bloggsystem i mai 2013. Det viser en grundig gjennomgang redaksjonen har gjort av bloggens nettstatistikk rundt tre års dagen for starten på det nye bloggsystemet 3.mai.

Bjørn Storflåtan portrett2BJØRN BRATTEN, Østkantliv-redaktør

Vår opptelling i juni i 2015 viste at brukerne hadde gjort til sammen rundt 4,5 millioner klikk, eller visninger, som bloggsystemet kaller det,  på sakene på bloggen siden omleggingen.

Det betyr at vi har fått rundt tre og en halv million nye visninger på sakene våre det siste snaue året, til tross for at den journalistiske innsatsen fra vår ene redaksjonelle medarbeider, nemlig undertegnede, har vært tilsynelatende svakere enn mange foregående år, slik vi leser statistikken.

Samtidsarkiv

Ut av det kan vi se at våre lesere bruker Østkantliv-bloggen som et slags samtidsarkiv, der mange eldre saker faktisk vekker forbløffende stor interesse, noe ikke minst vår populære gull-spalte bidrar til. Gode eksempler på det ser vi jo på oversikten over Tidenes 30 mest leste Østkantliv-saker, der f.eks. saken om Da Kampen ble Tøyen fra 2012 troner på toppen med 173.161 klikk (pr. 2. mai 2016).

Tallene i juni 2015 var hele 1.5 millioner flere visninger/klikk enn bare tre og en halv måned tidligere, i forbindelse med den voldsomme leserinteressen som oppsto rundt åpningen av det nye Postkontoret på Tøyen Torg i februar 2015, en sak som fortsatt har mange daglige lesere på bloggen.
Det var en leserstorm den gang som faktisk brakte mer enn 10.000 nye lesere – eller unike brukere som vi kaller det i nettavis-sammenheng – bare i løpet av de første dagene oppstyret pågikk. Bare det første døgnet registrerte vår statistikk 4363 nye unike brukere/lesere.

Ikke verst

Noen minutter over midnatt natten til torsdag 25.juni 2015 rundet antallet Østkantliv-brukere det magiske 100.000-merket siden overgangen til nytt bloggsystem 3.mai 2013, ifølge Østkantliv-bloggens nettstatistikk. Et halvt år seinere, uten noen store nye saker til å trekke opp lesertallet, var det samme tallet kommet opp i rundt 125.000 unike brukere. Ved utgangen av april 2016 er det tallet rundt 145.700.

Det er ikke verst for en enmanns-drevet blogg/avis som ikke bryr seg et døyt om hva folk har i klesskapene sine, – en énmannsblogg som i lange perioder av gangen tar seg pauser, som to-tre måneders sommerferie, og en romslig månedlang juleferie – men ellers er på alerten døgnet rundt.
På en normal dag ligger antallet unike brukere på Østkantliv-bloggen på et sted mellom 100 og 200, nærmest uansett hvor aktive vi har vært i perioden. 

Doblet klikkfrekvens

Sist vi regnet på det kom vi fram til at hver unike bruker står for rundt 30 klikk/besøk. Nå har dette nesten doblet seg til snaut 50. Men det henger jo også sammen med at tiden går og antall unike brukere hele tiden øker.

Forskjellen på unike brukere og klikk/visninger er at det første bygger på ip-adressene som den respektive leser legger igjen, mens klikk og visninger handler om hvor mange innlegg/saker den respektive leser er innom når hun eller han først er inne på bloggen. Det kan være på sin plass å presisere at unike bukere ikke er helt det samme som lesere, siden mange lesere kan stå bak flere ip-adresser, med iPader og mobiler, og jobbmaskiner og hjemmemaskiner osv.

Derfor skriver vi «lesere» i anførselstegn. I noen tilfeller kan det være riktig å bruke leser-begrepet i denne sammenhengen, i andre ikke. Det er ganske enkelt upresist.. 

PS: Det siste året har vi funnet fram til en ny statistikk-widget (som det kalles) som fremkommer bare som titler, uten bilder. Den rangerer «tidenes mest leste» ganske annerledes enn den statistikken med bilder som vi trykker i midtspalten. På sistnevnte ranking leder jo «Da Kampen ble Tøyen»-saken overlegent, og har gjort det lenge. På den andre rankingen er det Postkontoret som ligger øverst, med «Fjor∂», den nye restauranten på Tøyen Torg, som en god nummer to.
Hvilken måling eller ranking som er mest presis, skal vi ikke ha sagt, men det er interessant å merke seg at den uten bilder tar alle saker i betraktning når den viser sine resultater, mens den andre målingen, for eksempel når den viser resultatet for «Årets mest leste», bare tar med de sakene som er kommet på trykk det året, og ingen av sakene for tidligere år.

Ekstra oppdatering pr. 2.påskedag, 28.mars 2016 kl. 15.22: Filurs 30 episoders Påskekrim/Julekrim-ekstra har samlet fått imponerende 108.286 visninger siden vi gikk over til nytt bloggsystem 3.mai 2013. Flere av de mest leste episodene er blitt klikket av over 4000 lesere hver. Episode 1 rundet 60.000 klikk i påsken 2016.. Gratulerer!

Les mer av Filur her: Filuravisen.com

 

Dette innlegget er allerede blitt lest.16539.ganger

Legg inn en kommentar