«Upretensiøst og vittig» om flyktningkrisa på Det Andre Teatret..

ALADDIN: Åsleik Engmark og

ALADDIN: Åsleik Engmark og Jon Rørmark har oversatt sin forestilling fra sommerens britiske teaterfestival Edinburgh Fringe og spiller den på Det Andre Teatret på Sagene/Torshov søndag, tirsdag og fredag.. (Foto: Antero Hein)

«Vi må dra når det er slutt, tilbake dit vi kom fra», skriver Aftenpostens Mona Levin..

Åsleik Engmark og Jon Rørmark har skapt en forestilling som er lunt humoristisk, til dels ekte opplysende og aldri så lite feig. Det tas ikke stilling i det hele tatt til hva som fordriver Aladdin og de andre 40 millionene hjemmefra. Men selvpisking er det mye fortjent rom for.

Under tittelen «Upretensiøst, vittig, velment og empatisk om flyktningkrisen» skriver Aftenpostens Mona Levin om forestillingen Aladdin og hans magiske europeiske flyktningturne 2016-2017Det Andre Teatret i Ivan Bjørndals gate mellom Sagene og Torshov. Forestillingen spilles søndag, tirsdag og fredag, alle dager klokka 19.00.
Med «Aladdin..» har humorduoen Åsleik og Jon fylt 25 (små) hus ved årets teaterfestival Edinburgh Fringe – på engelsk. Nå er forestillingen oversatt til norsk og spilles altså i Det Andre Teatret.

– I Kim Haugens kule regi – her er ingen store fakter, men mye underfundig lek og oppfinnsomhet – legger Aladdin og hans kone Jasmin ut på en reise fra bomber i Midtøsten til det Europa som nå har en magnetisk dragning på 40 millioner mennesker, skriver Levin.
–Ikke bare tror vi i eiegode Norge at minst ti prosent av flyktningene er selvmordsbombere, men vi selger piggtråd til krigførende land og gir bistand til alle som har olje. Slike scener kaller på kraftig latter, men også på en hemmelig tanke om at én selvmordsbomber er nok, skriver Levin.

Den redde, hvite mann

– Men så er det realitetene da: Det er veldig vanskelig for verdens fattige å sette seg inn i situasjonen til den redde, hvite mann, dessuten spiser tiggere mennesker, og alle flyktninger er narkopushere. Det er altså store spørsmål som tas opp her, og det gjøres intelligent. Det sveipes så vidt innom religion. Det er vanskelig, det, skriver Levin.

– Publikum er ikke bare med på notene, men på alle stemmene i hele partituret. Svært gode svar på diverse spørsmål fra scenen krydrer forestillingen og stunt-sangene – all tekst og musikk er signert duoen som også trakterer flere instrumenter. Aller først gir de publikum beskjed om at vi ikke har permanent oppholdstillatelse. Vi må dra når det er slutt, tilbake dit vi kom fra, heter det i Aftenpostens anmeldelse.

Dette innlegget er allerede blitt lest.556.ganger

Legg inn en kommentar