Musikklab-gjengens farvel: Dere vil bli dypt savnet, skrev Aftenposten..

TØYER STRIKKEN: 1600-tallskomponisten Henry Purcell laget opera for en jenteskole. Musikklab-gjengen på Torshovteatret setter opp med skuespillere som operasangere. Her Bernhard Arnø, Ågot Sendstad, Christian Skolmen, Simon Revholt, Lena Kristin Ellingsen. Premiere lørdag 18.april.. (Foto: Gisle Bjørneby)

TØYER STRIKKEN: 1600-tallskomponisten Henry Purcell laget opera for en jenteskole. Musikklab-gjengen på Torshovteatret setter opp med skuespillere som operasangere. Her Bernhard Arnø, Ågot Sendstad, Christian Skolmen, Simon Revholt, Lena Kristin Ellingsen. Spilles i morgen, lørdag 2. mai og 4.-8-mai.. (Foto: Gisle Bjørneby)

«Elskovsakten mellom Ågot Sendstad og Christian Skolmen som Dido og Aeneas er en orgie i humoristisk sprell,» skrev VG

(Publisert 3.april 2015 kl. 11.45, oppdatert fredag 24.april kl. 09.15)

 Musikklabs fjerde produksjon er deres seriøst morsomme og gripende farvel. Kjære ensemble, dere blir dypt savnet!, skrev Aftenpostens Mona Levin etter premieren. – Purcell skrev Dido og Aeneas for en finere pikeskole i Chelsea. Musikklab-gjengen spiller den som skolepiker i skotskrutete foldeskjørt og hvite knestrømper, og de synger operaen rett frem med det nebbet de har. Det går aldeles utmerket, og Ågot Sendstads «Didos klage» er ikke mindre gripende enn Kirsten Flagstads (som har en ikke liten del av æren for Purcells popularitet siden 1950-årene, skrev Levin, red.anm). . Simon Revholt har gjort en fremragende innstuderingsjobb med skuespillerne. Sendstad og Arnø demonstrerer også en diksjon som mange operasangere kunne misunne, den engelske librettoen til tross. Det dyktige kammerensemblet illuderer først litt nølende pikespill, men leverer raskt den stilriktige tonen. Korpartiene, der også musikerne medvirker, er váre og vakre, skrev Aftenpostens anmelder. – Skjeggete menn i foldeskjørt og jenteparykker er og blir urkomisk. Kammerpiken Belinda (en velsyngende Lena Kristin Ellingsen) leser Se og Hør, dronning Sendstad er trumpete og keitete. Christian Skolmen vet ikke helt hvor han skal gjøre av seg, og Bernhard Arnø er opplagt frøkens gullunge, hun som vet best. De tre danserne fra Nasjonalballetten er fullt integrerte i forestillingen, både musikalsk og fysisk, ikke minst som amoriner og dyr i skogen, og de oppviser mye komisk talent. Oleg Glushkov koreografi utnytter den lille arenaen til fulle. Til å begynne med er alt latter og moro i Sigrid Strøm Reibos gjennomtenkte og presise regi. Voksne spiller unge som spiller voksne. Gradvis, og især gjennom heksescenen, med en ondt forførende Ellingsen, kommer et stemningsskifte. Fra da av er det full troverdighet i alt spill og all sang. Komikken beholdes, men på et annet nivå. Teatrets magi har trådt inn, og nå er det innlevelsen som gjelder. Når den onde skjebnen slår inn, er en tåre ikke så altfor langt unna, skrev Aftenpostens anmelder.

Med Dido+Aeneas har regissør Sigrid Strøm Reibo og kompani skapt en ny Musikklab-forestilling med den samme sjangerbevissthet og de samme sjangerbrudd på Torshovteatret som har preget de foregående oppsetningene i serien, skrev Dagbladets anmelder Lillian Bikset. I forestillingen er skuespillerferdigheter prioritert over sangfaglig styrke, som seg hør og bør innen teaterrammen. Dido og Aeneas parrer seg med klossete iver, mens ungdomsskolens populær-kule mobber stråstrek operaens heks (Lena Kristin Ellingsen) spinner intriger om dem, godt hjulpet av det dansende koret i et bredt utvalg av statist- og biroller. Spillet-i-spillet krever at aktørene kan balansere sine rollefigurers høytidsstemning med et usentimentalt, uhøytidelig forhold til egne virkemidler. Det kan de og det gjør de, mener Bikset og kaster en femmer på sin terning. Samtidig bidrar den musikalske kvartetten – Simon Revholt, Kaja Fjellberg Pettersen, Morten Michelsen og Lise Voldsdal – med et tonefølge som er rikt på kammermusikalske kvaliteter, skrev Dagbladets anmelder. 

Henry Purcells musikk innbyr ikke til publikumsfrieri på linje med foregående forestillinger. Den inneholder lite av det folk flest kjenner som «operasvisker». Derfor kreves det en skuespiller-innsats som gjør at fokuset er på det sceniske uttrykk. Det er godt ivaretatt av både skuespillere, dansere og musikerne, mente VGs Borghild Maaland og kaster en firer. De skifter sømløst mellom det å være skole-elever som spiller i operaen, og det å være personene i operaen. Elskovsakten mellom Ågot Sendstad og Christian Skolmen som Dido og Aeneas er en orgie i humoristisk sprell, Bernhard Arnø er fornøyelig keitete som fortellerperson mellom operaens akter, Lena Kristin Ellingsen synger nydelig sensuelt i sine ulike roller, og danserne fra Nasjonalballetten overbeviser. Det er morsomt, uten tvil. Men mer som en del av et muntert eksperiment, enn som en forestilling som berører, skrev VG.

 En dronning, en soldat, og Den Store Kjærligheten..

Aeneas er forelsket i Dido. Dido er forelsket i Aeneas. De havner i bingen. Noen er misunnelige. En ond plan settes i verk. Aeneas blir lurt. Blokkfløytekonsert spilles. Kjærlighetssorg. Død.

Musikklab-gjengen på Torshovteatret tøyer strikken. Fra En får væra som en er – en Ole Ivars musikal, som ble avsluttet nå i vinter etter nær ett års knallsuksess, til storstilt opera i lite format, med premiere lørdag 18.april.
Det skuespillerstyrte teatret byr på en av verdens store romantiske tragedier, Dido og Aeneas. Den engelske barokkomponisten Henry Purcells mesterverk fra 1600-tallet handler om myten om en dronning, en soldat og den store kjærligheten som trosset skjebnen, men til slutt måtte gi tapt, godt hjulpet av en ugrei heks.
Aeneas angrer, men Didos stolthet kommer i veien for tilgivelse.

TØYER STRIKKEN: Lena Kristin Ellingsen i stadig nye roller og utkledninger i Musikklab-serien på Torshovteatret.. (Foto: Gisle Bjørneby)

TØYER STRIKKEN: Lena Kristin Ellingsen i stadig nye roller og utkledninger i Musikklab-serien på Torshovteatret.. (Foto: Gisle Bjørneby)

Jenteskole-opera

Purcell skrev operaen for en jenteskole i London, som satte opp forestillingen første gang i 1689. Musikklab gir deg sin egen versjon av jenteskoleoppsetningen Dido + Aeneas, heter det i teatrets forhåndsomtale. Skuespillerne tar tak i materialet og karakterene med sitt teaterfaglige blikk og gir forestillingen menneskelig og personlig tyngde, med kjærligheten i sentrum. Det blir morsomt, men også rørende og sårt, som det heter i teatrets omtale.

Personlig og menneskelig opera er stikkordet når den anerkjente og prisvinnende nye husregissøren på Nationaltheatret, Sigrid Strøm Reibo, nå kommer til Torshov med denne forestillingen. Sammen med skuespillere som debuterer som operasangere, har Musikklab fått med seg dansere fra selveste Nasjonalballetten. Denne tidløse kjærlighetshistorien bæres av vakker barokkmusikk, fremført og tolket på Torshovgruppas særegne måte, heter det i omtalen.

Med i det syngende skuespillerensemblet er Lena Kristin Ellingsen, Christian Skolmen, Ågot Sendstad, Bernhard Arnø, Simon Revholt.

Dette innlegget er allerede blitt lest.27280.ganger

Legg inn en kommentar