Dagsavisen slakter Peer på Torshov. Nesten Strindbergsk, skriver Aftenposten

SLAKT: Etter hvert overvinner kjedsomheten forestillingens oppdrift, skriver Dagsavisen. Her Frøydis Armand i en av rollene.. (Alle fotos: L—P Lorentz)

SLAKT: Etter hvert overvinner kjedsomheten forestillingens oppdrift, skriver Dagsavisen. Her Frøydis Armand som Mor Åse.. (Alle fotos: L–P Lorentz)

Kjedsomheten vinner, skriver Dagsavisen 

Oppdatert 27.august: En selvransakende Peer Gynt setter døden i stevne på Torshovteatret. Det høres mer spennende ut enn det er, skriver Mode Steinkjer i Dagsavisen. Oskaras Korsunovas gyver løs på Peer Gynt som om han vil lime sammen et knust speil uten å ta med de små, men vesentlige skårene… Båten har stø kurs mot undergangen i en forestilling som er mer energisk enn det aller meste man har sett på denne intimscenen i Oslo. Derfor blir det påfallende at kjedsomheten etter hvert overvinner forestillingens oppdrift, skriver Dagsavisens anmelder.

– Løgn, dikt og selvbedrag fremstår som en forutsetning for overlevelse. Til tross for fortvilelse og det dystre perspektivet på jordelivet som illusjon, eller et Theatrum mundi, inneholder forestillingen en lur humor. Korsunovas gjør Peer til en representant for oss alle, i denne nesten strindbergske oppsetningen av Peer Gynt, skriver Aftenpostens Therese Bjørneboe.

USTABIL GALSKAP:

USTABIL GALSKAP: Vi er materielt frigjorte, men er vi blitt eksistensielle krøplinger, spør teatret i forhåndsomtalen. Øystein Røger som Peer til høyre..

Har tryggheten blitt en tvangstrøye, spør teatret..

Peer Gynt har noe ustabilt ved seg, en galskap og en risikovilje som har blitt fremmed for oss som lever velregulerte og komfortable liv. Vi er materielt frigjorte, men er vi blitt eksistensielle krøplinger? Har tryggheten blitt en tvangstrøye?

Det spør Torshovteatret i forhåndsomtalen til denne forestillingen. Den litauiske regissøren Oskaras Korsunovas har som kunstnerisk mål å lage samtidsteater av klassikerne og klassikere av samtidsteatret.
På intime Torshovteatret skal Ibsens dramatiske dikt, med premiere lørdag, kuttes ned til snaue halvannen time. Med Øystein Røger og Frøydis Armand i rollene som Peer og mor Åse skulle det være duket for skuespillerprestasjoner av aller ypperste klasse, skriver teatret i forhåndsomtalen..

Men vent deg ikke et lystig kammerspill. Vi skal ikke utenom, men rett til kjernen, inn i det evige, mytiske landskapet der alle kan kjenne seg igjen, på godt og vondt.

Musikk og lyddesign er viktige komponenter i Korsunovas’ oppsetninger. Denne gangen samarbeider han med musiker, lydartist og komponist Antanas Jasenka.

Øvrige skuespillere: Kjersti Botn Sandal, Heidi Goldmann, Kjersti Elvik, Lasse Lindtner, Håkon Ramstad, Erik Hivju, Hermann Sabado.

Dette innlegget er allerede blitt lest.17742.ganger

Legg inn en kommentar