Vårlista er klar: Shabby opera på Torshov og Norén på National-theatret

MODERNE KLASSIKER: Glenn André Kaada, Terje Strømdahl , Ellen Horn og Emil Johnsen i Lars Norén-klassikeren "Natten er dagens mor" på hovedscenen på Nationaltheatret lørdag.. (Foto: Dag Jenssen)

MODERNE KLASSIKER: Glenn André Kaada, Terje Strømdahl , Ellen Horn og Emil Johnsen i Lars Norén-klassikeren «Natten er dagens mor» på hovedscenen på Nationaltheatret, med premiere utsatt fra lørdag 10.januar til onsdag 14… (Foto: Dag Jenssen)

Premieren utsatt: «Vi trenger et par ekstra prøvedager..»

(Sist oppdatert fredag 9.januar kl. 12.47Å skape teaterkunst er ikke alltid forutsigbart, og som ledende teater er det vårt ansvar å sørge for at publikum får de ypperste teateropplevelsene. Stykket gis nå et par ekstra prøvedager. Vi har et gullprosjekt, men trenger et par ekstra dager til gjennomkjøringer, sier kommunikasjonssjef Ida Halvorsen ved Nationaltheatret. Premieren på teatrets Norén-oppsetning blir utsatt til onsdag til uka..)

Det er seint 1950-tall. David står foran speilet. Han prøver morens røde leppestift og betrakter sitt eget speilbilde. En ung gutt leter desperat etter en vei ut.

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Scenen er satt for vårens storsatsing på Nationaltheatrets hovedscene, Lars Noréns moderne klassiker, Natten er dagens mor, i regi av Kjersti Horn, med regissørens mor, skuespiller og Riksteatersjef, Ellen Horn, i hovedrollen. Premiere: 10.januar.

Mor, far og to sønner. Vi møter den lille familien i det sjuskete hotellet de driver i Skåne. Det er vareopptelling, og David fyller 16 år. Gjennom et rystende døgn rulles et nettverk av løgner opp, og i et umiskjennelig norénsk univers utspiller det seg scener som bare kan oppstå i det mest intime av alle steder: hjemmet.

En moderne klassiker

I 2014 fylte en av Nordens største nålevende dramatikere, nettopp Lars Norén, 70 år. Norén er skuespillernes dramatiker, glassklar i sin innsikt og brutal i sin utnyttelse av teatrets virkemidler, skriver teatret i forbindelse med offentliggjøringen av vårlista, i regi av teatersjef Hanne Tømta mandag.
Det selvbiografiske stykket Natten er dagens mor ble hans store dramatiske gjennombrudd og har allerede status som en moderne klassiker.

I rollene altså Ellen Horn, Terje Strømdahl, Emil Johnsen, Glenn André Kaada, premiere 10.januar (i våre dager varer våren hele vinteren, så om den starter i januar er vel det akkurat passe).

SHABBY PÅ TORSHOV: Simon Revholt, Lena Kristin Ellingsen, Christian Skolmen, Bernhard Arnø og Ågot Senstad debuterer med opera på Torhov når den svulstige operaen Dido og Anea får premiere i april..

SHABBY PÅ TORSHOV: Simon Revholt, Lena Kristin Ellingsen, Christian Skolmen, Bernhard Arnø og Ågot Senstad debuterer med opera på Torshov når den svulstige operaen Dido og Aeneas får premiere i april..

Shabby på Torshov

På Torshov tøyer Musikklab-ensemblet (Lena Kristin Ellingsen, Christian Skolmen, Bernhard Arnø, Ågot Senstad, Simon Revholt) strikken så det riktig suser, fra suksessen En får væra som en er – en Ole Ivars musikal (som kommer tilbake i januar) til pompøs opera – en svulstig oppsetning av en av verdens store romantiske tragedier, Dido og Aeneas, med premiere i april.
Den engelske barokkomponisten Henry Purcells mesterverk fra 1600-tallet handler om myten om en dronning, en soldat og den ulovlige kjærligheten som rev dem fra hverandre, godt hjulpet av en ugrei venninne. Aeneas vil vinne Dido tilbake, men hennes stolthet kommer i veien for kjærligheten.

Tarmstrenger

Shabby opera er altså stikkordet når den anerkjente og prisvinnende nye husregissøren på Nationaltheatret, Sigrid Strøm Reibo, kommer til Torshov. Sammen med skuespillere som debuterer som operasangere, har Musikklab fått med seg grasiøse dansere fra selveste Nasjonalballetten. De skal gli lydløst rundt den lekreste pappmasjé. Den tidløse kjærlighetshistorien bæres til spektakulære høyder av vakker omarrangert originalmusikk, spilt av blant annet blokkfløyter og autentiske 1600-tallsinstrumenter med tarmstrenger, skryter teatret i forhåndsomtalen.

REVISOREN: Jan Gunnar Røise, godt kjet for østkantpublikumet for sin komilab-periode på Torshovteatret, spiller hovdrollen i Nikolaj Gogol "Revisoren", med premiere på hovdscenen på Natonalthatret 7.februar - en forestilling om allerede er utsolgt.. (Foto: Marte Garmann)

REVISOREN: Jan Gunnar Røise, godt kjent for østkantpublikumet for sin komilab-periode på Torshovteatret, spiller hovedrollen i Nikolaj Gogol «Revisoren», med premiere på hovdscenen på Natonaltheatret 7.februar – en forestilling som allerede er utsolgt.. (Foto: Marte Garmann)

Trekkspilltoner og flerstemt sang..

Tilbake på moderscenen, på Nationaltheatrets hovedscene, kommer Nikolaj Gogols Revisoren med premiere i februar, i regi av Catrine Telle, og med tidligere Torshov-skuespiller Jan Gunnar Røise, kjent fra mange av de mest spilte forestillingene i Komilab-perioden på Torshov, i tittelrollen.

Revisoren er en av verdenslitteraturens ypperste komedier – nettopp fordi den tar for seg noe så eksistensielt som menneskelig svakhet. Er revisjon, korrupsjon, bedrageri og grådighet morsomt? Definitivt, skriver teatret i omtalen.

Regissør Catrine Telle gir oss en komedie der hun legger vekt på situasjonskomikk, trekkspilltoner, flerstemt sang og ekte teatermagi. Sammen med et stjerneensemble vil hun fortelle oss et eventyr fra gamle dager – eller ikke så veldig gamle dager, fra et sted langt borte – eller ikke så veldig langt borte.. Revisoren er et forsvar for alle småskurker i hele verden, skriver teatret.

Dette innlegget er allerede blitt lest.12503.ganger

Legg inn en kommentar