«Postkontoret» ga ny, eksplosiv leserinteresse for Østkantliv

EKSPLOSIVT: Østkantlivs reportasje om Dan Marius Nordhagen og Kenneth Simonsens utelivs-nyskapning "Postkontoret" på Tøyen Torg denne uka har satt en ekstra rakett i rompa på leserinteressen for kultur- og nyhetsorganet for venstre elvebredd, som det heter så fint på Østkantlivs logo.. (Foto: Bjørn Bratten)

EKSPLOSIVT: Østkantlivs reportasje om Dan Marius Nordhagen og Kenneth Simonsens utelivs-nyskapning «Postkontoret» på Tøyen Torg denne uka har satt en ekstra rakett i rompa på leserinteressen for kultur- og nyhetsorganet for venstre elvebredd, som det heter så fint på Østkantlivs logo.. (Foto: Bjørn Bratten)

Oppslutningen om Østkantliv doblet på under ett år – les om hvem som er de egentlige vinnerne..

(Publisert torsdag 26.februar 2015 kl. 09.23, sist oppdatert søndag 19.april kl. 12.29)

Østkantlivs reportasje om utelivs-nyskapningen Postkontoret på Tøyen Torg tirsdag førte til en ny, eksplosiv økning i leserinteressen for nettstedet som vi ikke har vært i nærheten av i løpet av de seks og et halvt år Østkantliv har vært i drift.

Bjørn Storflåtan portrett2BJØRN BRATTEN, Østkantliv-redaktør

Omlegging til nytt bloggsystem i 2013 og starten på web-tv-virksomheten samme år førte til stadig hyppigere fordoblinger av leser-interessen på Østkantliv-bloggen.
Da døgnet 25.februar 2015 var historie ved midnatt onsdag kveld, – altså dagen etter offentliggjøringen av utelivs-sensasjonen på det tidligere så spøkelsesaktige senteret, hadde vi fått 4.332 nye unike brukere. På ett døgn..

Ris eller ros? Legg inn din kommentar nederst i denne saken..

Bare siden tirsdag i forrige uka, da vi brakte den første nyhetshistorien i denne omgang om opprustningen av Tøyen Torg, har bloggavisa Østkantliv fått nesten 10.000 nye lesere, såkalt unike brukere.
Samtidig runder vi i disse dager tre millioner klikk, eller besøk om du vil, med snaut en million klikk bare på de 30 mest leste sakene. Da vi gikk over fra det gamle bloggsystemet i mai 2013 var klikktallet rundt 150.000, siden 9.august 2008 (For ordens skyld: Disse klikkene var ikke med over i den nye bloggen).
Så det alt vesentlige av økningen i interessen for Østkantliv har altså skjedd de siste snaut to årene.

Ekstremt

Den ekstreme økningen av interessen for Østkantliv førte også til at vi lenge før forventet nå, pr. 26.februar, kan se en fordobling av antallet unike brukere, fra 40.000 den 22.mars i fjor, til vi rundet 80.000 i en voldsomt fart onsdag kveld.
Hva dette betyr i antall klikk er vanskelig å si helt presis uten en mer omfattende regnevirksomhet, men at det handler om mange titusener av klikk de siste par dagene, er neppe for mye sagt.

De egentlige vinnerne?

På systemets liste over «flest visninger (Views)» er det Da Kampen ble Tøyen som leder overlegent med over 100.000 klikk. Det er den lista som topper midtspalten her på vår blogg, utstyrt med både bilder og antall visninger. Postkontoret ligger fortsatt rundt 50.000-tallet.

WordPress-systemet tilbyr riktignok en ekstra ranking-liste som de kaller Most popular posts, som vi nå har lagt nederst i midtspalten. Men dette fremstår bare som en liste over titler, uten bildemuligheter og henvisning til tall. 

Men er det her de egentlig vinnerne finnes: Postkontoret som en overlegen nummer én (over 4332 unike brukere på én dag), Klosterenga nummer to (1400 unike brukere på én dag), Finnmarksgata stengt på tredje og Da Kampen ble Tøyen på fjerdeplass..

Hver leser klikket 30 ganger

For å tydeliggjøre forholdet mellom klikk og unike brukere: Antallet unike brukere viser antallet IP-adresser som har vært innom bloggen. Antall klikk viser det antall ganger en bruker har klikket på de respektive sidene/sakene. Når 92.000 unike brukere, eller lesere, har klikket rundt tre millioner ganger på bloggen, slik situasjonen er i skrivende stund, betyr det at en leser har klikket rundt 30 ganger på bloggen i løpet av de to årene denne tellingen har pågått: Drøyt tre millioner klikk på nesten 100.000 lesere = 30 klikk i perioden pr. unike bruker/leser.

Så hvem som er de egentlige vinnerne blir kanskje litt som å sammenligne epler og poteter?  

Dette innlegget er allerede blitt lest.8779.ganger

Legg inn en kommentar