Tøyen blir byens kuleste T-banestasjon?

SKJERMER LYSER OPP: Inngangspartiet til Tøyen T-banestasjon er grått og mørkt og lite innbydende. Store lysende skjermer med informasjon, underholdning og reklame vil lyse opp, mener Ruter.. Ill.: Placebo Effects for Ruter)

SKJERMER LYSER OPP: Hva med å møte en fullskala dinosaur, eller få følge av Jørn Hurum og fossilet Ida på vei hjem, spurte Ruter i et notat i 2013. Inngangspartiet til Tøyen T-banestasjon er grått og mørkt og lite innbydende. Store lysende skjermer med informasjon, underholdning og reklame vil lyse opp, mener Ruter. Rett før jul i 2014 kom den første skjermen, en kjempemessig informasjonsskjerm, opp i inngangspartiet ti Tøyen T-banestasjon. (Ill.: Placebo Effects for Ruter)

«Uoversiktlig, forfallen, utrygg..»

(Oppdatert onsdag 17.desember 2014: Det første skrittet mot bildeskjerm-revolusjonen som Ruter omtalte som «bare et notat» i oktober 2013, ble virkeliggjort denne uka rett før jul i 2014, da en kjempeskjerm ble innviet i inngangspartiet til Tøyen T-banestasjon. I tillegg til å vise rute-tider og destinasjoner er det plass til masse annet: barnetegninger, reklame, all verdens informasjon om Tøyen Torg og omliggende herligheter, som Munch-museets virksomhet, så lenge det varer her på Tøyen, osv. Miljø- og Samferdselsbyråd Guri Melby og SVs fraksjonsleder i bystyret, Marianne Borgen, innviet herligheten. Se bilde nedenfor..)

«Hva med å møte en fullskala dinosaur, eller få følge av Jørn Hurum og fossilet Ida på vei hjem, eller kanskje få en forsmak av tropisk regnskog i sanntid direkte fra botanisk hage. Teknikken finnes og kostnadene er moderate,» foreslår Ruter..

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Tøyen er en uoversiktlig, forfallen og utrygg T-banestasjon, ifølge Ruter. Nå skal det bli andre boller, skrever Aftenposten i oktober 2013. Hele Tøyen får et løft som erstatning for at Munch-museet flytter til Lambda i Bjørvika som et resultat av den såkalte Lambda-avtalen i mai i år . Blant de første i køen er Tøyen T-banestasjon, tror Aftenposten.

Ris eller ros? Vi tåler også nedovertommeler! Legg inn din kommentar nederst i saken..

FRAMTIDA: Superskjermen som ble tatt i bruk på Tøyen T-banestasjon uka før jul er den største i sitt slag i Norge og bare starten på det Ruter håper kan bli en utstrakt bruk av slike skjermer til bruk for informasjon og reklame, men i første omgang for å lyse opp de mørke lokalene mens vi venter på en helt ny T-banestasjon i to etasjer når den nye T-banetunnelen skal bygges en gang, der Tøyen stasjon vil fremstå i to etasjer.. (Foto: Bjørn Bratten)

FRAMTIDA: Superskjermen som ble tatt i bruk på Tøyen T-banestasjon uka før jul er den største i sitt slag i Norge og bare starten på det Ruter håper kan bli en utstrakt bruk av slike skjermer til bruk for informasjon og reklame, men i første omgang for å lyse opp de mørke lokalene mens vi venter på en helt ny T-banestasjon i to etasjer når den nye T-banetunnelen skal bygges en gang.. (Foto: Bjørn Bratten)

Men planene om store bildeskjermer som skal lyse opp de grå og triste veggene på Tøyen T-banestasjonen er foreløpig bare et notat fra Ruter til byrådet, heter det. Vi i Østkantliv tror opprustningen av Tøyen Torg kommer først. Der ligger jo allerede planene og putrer i skuffen til byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen.

Men heller ikke opprustningen av torget vil komme i gang før tidligst neste sommer.  

Betydelig potensial

— Vi ser at Tøyen stasjon har et betydelig potensial for forbedring, sier Ola Skar, fagsjef for areal- og transportplanlegging i Ruter. På oppdrag fra byrådet har altså Ruter laget et notat der stasjonen beskrives som mye brukt, like mye som Gardermoen. Samtidig er den forfallen, lite representativ, har dårlig teknisk standard, er utrygg med lange og uoversiktlige ganger.

NYE TØYEN T: Store, sammenhengende vegg- og takflater med bilder og film skal informere og profilere om mer enn kollektivtrafikk, mener Ruters planleggere. Opprustningen av Tøyen Torg kan tidligst starte til neste år, men kan T-banestasjonen bli først ute når det gjelder opprustning?.. (Illustrasjon: Placebo for Ruter)

NYE TØYEN T: Store, sammenhengende vegg- og takflater med bilder og film skal informere og profilere om mer enn kollektivtrafikk, mener Ruters planleggere. Opprustningen av Tøyen Torg kan tidligst starte til neste år, men kan T-banestasjonen bli først ute når det gjelder opprustning?.. (Illustrasjon: Placebo for Ruter)

Dessuten er omstignings-forholdene mellom T-bane og buss uoversiktlige, og stasjonen er dårlig tilgjengelig for funksjonshemmede og syklister. Allerede ved inngangen får man en dårlig start, til tross for et skilt som ønsker velkommen til Tøyen.

Gullalder

— Du er ikke sikker på hvor du havner, eller om du i det hele tatt kommer ut igjen på andre siden. Målet er at du skal føle deg velkommen, og da er det ikke nok med et skilt der det står «Velkommen til Tøyen», sier Skar. Stasjonen er fra 1966 og har mange tidstypiske detaljer som skal bevares, selv om det skjer en oppgradering estetisk.
— Vi skal ha med oss 60-tallet, som jo var en gullalder for kollektivtrafikken, men vår tid må også kunne vises, sier Skar. Det  som kan skje aller raskest, ifølge Ruter, er å gi informasjon på en ny måte. Store, sammenhengende veggflater med bilder og film skal informere og profilere om mer enn kollektivtrafikk. Dagens sanntidsinformasjon kan bli supplert av at du kan følge din egen T-bane på digitale metrokart. Hva som skjer på Tøyen og ellers i byen kan også få plass, sammen med reklame.
— Dette kan være med på å profilere Tøyen og gi et hyggeligere inntrykk av stasjonen, sier Skar.

Fullskala dinosaur

— Hva med å møte en fullskala dinosaur, eller få følge av Jørn Hurum og fossilet Ida på vei hjem, eller kanskje få en forsmak av tropisk regnskog i sanntid direkte fra botanisk hage. Teknikken finnes og kostnadene er moderate, sier Skar. Ruter mener at mye ligger til rette for at systemet er delvis reklamefinansiert. — Vi har nye digitale muligheter i dag. Det kunne vært spennende å bruke Tøyen som en slags pilot, mener Skar.

Innen 2025 kan en ny oslo-tunnel gi Tøyen stasjon to etasjer og ny inngang. Oppgraderingen av det tekniske systemet må trolig vente på den nye metrotunnelen som skal øke T-banekapasiteten gjennom Oslo. Både på Tøyen og Majorstuen er tunnelen planlagt på to nivåer. Da blir Tøyen en stasjon i to etasjer, og det krever store ombygginger. Ruter håper å få tunnelen på plass innen 2025. Mange bruker Tøyen til å bytte både mellom T-banelinjer og fra bane til buss. Totalt sett har Tøyen et passasjertall like stort som Gardermoen. Med en ny metrotunnel vil det bli enda større trafikk.

Inngang fra Kampen

Samtidig med ombyggingen kan stasjonen få ny inngang mot Finnmarkgata i nord. Finnmarkgata skal stenges for alt annet enn buss. Da mener Ruter at det samtidig vil være lurt å lage bedre løsninger for bytte til buss og tilgang fra alle kanter ved å lage inngang fra Kampen-siden og inngang fra begge sider av plattformene.

Dette innlegget er allerede blitt lest.27452.ganger

Legg inn en kommentar